Annons

Så ska Ica vinna kunderna på nätet

Ica har redovisat kvartalssiffror som var i linje med marknadens förväntningar. Mer överraskande var dock att bolaget sänker årsförväntningarna på antal butiker som ska erbjuda mat på nätet. Nu fokuserar dagligvarujätten på de butiker som vill investera.

Dagligvarubolaget Ica Gruppen, som har nära 1.300 butiker i Sverige, redovisar ett ebit-resultat på 1,396 miljoner kronor för det tredje kvartalet, vilket var något bättre än väntade 1,353 Mkr, enligt SME Direkt.

Kvartalsrapporten var i övrigt i linje med förväntningarna, men bolaget meddelade oväntat att de skriver ned sin bedömning av hur många butiker som kommer att vara anslutna till bolagets onlineplattform i slutet av året.

I dagsläget har Ica 193 butiker som säljer mat online och vid årsskiftet var målet att siffran skulle vara 225. Nu väntas den istället bli omkring 200.

”Vi har skiftat fokus från antal butiker till att satsa på de butiker som har bra förutsättningar och som vill investera i ett bra e-handelserbjudande ”, säger Anders Svensson, vice vd för Ica Gruppen och vd för Ica Sverige.

Ica-butikerna bestämmer själva vilken service de vill ge kunderna. Vissa har enbart upphämtning och ”drive-through” medan andra erbjuder hemkörning av varorna.

”Drive-through är framför allt viktigt ute i landet medan hemkörningen är större i storstäderna. De som lyckas bäst är de som anpassar sin affärsmodell till den lokala marknaden”, säger Anders Svensson.

”Bland de butiker som har störst andel e-handel finns de butiker som har en bra drive through-lösning i mellanstora städer.”

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med hela 31 procent under det tredje kvartalet 2016 jämfört med samma period förra året. Konsumenterna vill helst plocka ihop sin egen matkasse och segmentet har nästan fördubblats jämfört med motsvarande period förra året, visar nya siffror från Svensk Digital Handel.

Samtidigt har Icas försäljning i de svenska butikerna ökat med 1,6 procent och med 1,3 procent för jämförbara enheter under samma kvartal. Under perioden januari-oktober uppgick Icas försäljning till 91,567 Mkr, vilket utgör en ökning med 2,4 procent jämfört med i fjol.

”Vi har även bra tillväxt i vårt online-erbjudande och totalt ökade online-försäljningen med 46 procent under det tredje kvartalet jämfört med i fjol. Försäljningen skiljer sig dock åt mellan butikerna. För vissa utgör online-försäljningen 10 procent av den totala omsättningen medan den är mindre för vissa andra”, säger Anders Svensson.

Hittills i år har den totala livsmedelsförsäljningen på nätet ökat med 34 procent. Det betyder att den digitala livsmedelshandeln nu står för 1,4 procent av livsmedelshandels totala försäljning.

Livsmedelsförsäljningen på nätet väntas totalt öka med 38 procent under 2016, vilket skulle innebära en omsättning på 5,7 miljarder kronor. Om prognosen infrias har försäljningen av mat på nätet fördubblat sin omsättning på två år, enligt Svensk Digital Handel.

”Vi tror att marknaden kommer att fortsätta utvecklas starkt och vi kommer att fortsätta satsa hårt för att erbjuda Ica-kunderna bra service. Det är viktigt för oss att finnas representerade över hela Sverige.

Finns det konkreta planer på investeringar?

”I dagsläget finns ingen gemensam lösning för hemleverans. Vi utesluter inte att vi på sikt behöver bygga gemensam infrastruktur för att få till det, i framför allt storstäder, som volymerna växer”, säger Anders Svensson.

”Det kan mycket väl bli med en partner och oavsett har vi samma höga krav på att kylkedjan ska vara obruten”, säger han på tal om att konkurrenten Axfood under förra veckan stoppade sina leveranser av mat, i samarbete med Mathem, på grund av bristfällig kyla i bilarna. 

Ica gick starkt på börsen på onsdagen, när siffrorna redovisades, men föll tillbaka något under torsdagen. Aktien är ned omkring 1 procent. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Törngren Magnell & Partners AdvokatfirmaAnnons

Advokatfirman som fortsätter att växa trots kristider

Törngren Magnell & Partners Advokatfirma (TM & Partners) växlar upp trots att världen befinner sig i en osäker ekonomisk verklighet. En expansion som bland annat yttrar sig i namnbytet till TM & Partners, nya större lokaler och ny senior kompetens inom bland annat obeståndsrådgivning vilket gör erbjudandet inom kristidsrådgivning både relevant och komplett. 

TM & Partners startades 2006 och var då en transaktionsinriktad byrå med M&A, Bank & Finans och Kapitalmarknad som kärnområden. Nu är byrån bra mycket mer än en ”transaktionsboutique”. 

– Vi har växt kontinuerligt genom att addera det vi bedömer ger mervärde till våra klienter. Alltid med fokus på att individerna vi knyter till oss är lagspelare. Sedan starten har vi lagt till specialistgrupper inom Fastighetsrätt, Infrastruktur & Entreprenad, Tvistlösning och Arbetsrätt. Under det senaste året har vi dessutom kompletterat med delägarkompetens inom Obestånd & Rekonstruktion och Tech, två sektorer med stor framtidspotential, säger Kristoffer Stråth, Managing Partner.

Byråkultur som skapar framgång 

Många av byråns aktuella uppdrag är i nuläget kopplade till den rådande konjunkturomställningen, vilket har ställt krav på att kunna stötta i transaktioner som kräver en bredare kompetens än normalt. Likviditetsproblem och risk för obestånd är en verklighet för många företag just nu.

– Vår satsning på Rekonstruktion & Obestånd, tillsammans med vår tidigare kompetens inom M&A samt Bank & Finans, har gjort att vi har kunnat förena kärnverksamheten med den specialistkunskap som krävs idag. Vi erbjuder nu hela kedjan i vår obeståndsrådgivning inklusive konkursförvaltarskap genom rekryteringen av den erfarne obeståndsadvokaten Bill Kronqvist som leder Rekonstruktion & Obeståndsgruppen tillsammans med Peter Törngren. Satsningen har under våren resulterat i att vi verkligen kunnat vara behjälpliga vid förvärv med obeståndsproblematik som en särskild utmaning. Ett sådant exempel är vår medverkan i den omtalade räddningsaktionen av Ving-gruppen där bl.a. Peter Törngren och jag själv arbetade tillsammans med Vaiva Eriksson, som ledde transaktionsteamet, säger Sten Hedbäck, Partner (M&A).  

Natalie Bretz, Partner (Fastighetsrätt, Infrastruktur & Entreprenad), framhåller att den väletablerade ”true partnership”-strukturen, som innebär att delägarnas ersättning inte är kopplad till individuell intjäning, medfört att firman jämförelsevis enkelt har kunnat strukturera om och förstärka där behov uppstått. 

– Vi tror starkt på att true partnership resulterar i bästa möjliga rådgivning för våra klienter, eftersom intern konkurrens minimeras. Ett lyckligt utflöde av detta är också att vi som firma kan vara snabbfotad när det gäller investeringar och anpassningar för framtiden. Som exempel står vi mitt i pandemin och lanserar en satsning på Fintech-området, där två av våra nya delägare Fredrik Gustafsson (Tech) och Eva Sundling (Bank & Finans) leder det arbetet, fyller Kristoffer Stråth i.  

– Den stora satsning byrån gjort de senaste åren på fastighetssidan har varit lyckosam. Fastighetsmarknaden är alltjämt likvid, fastigheter är på lång sikt alltid ett bra investeringsslag, och vi ser positivt på resten av året, säger Natalie Bretz.

Spetsad kärnverksamhet i fokus

TM & Partners har haft ett särskilt högt tryck i sin Bank- och Finansverksamhet under våren och sommaren, och det tycks inte ske någon avmattning inför hösten. Är det osäkra tider behöver både banker och låntagare se över hur de kan hantera situationen på kort- och lång sikt. 

– Vår verksamhetsbredd, med ett mycket starkt erbjudande inom Bank- och Finansområdet, samt att vi levererar relevant och senior rådgivning gör oss till en trygg partner i transaktioner och kan ge klienterna ett försteg oavsett bransch och komplexitet i transaktionen, säger Cecilia Rudels, Partner (Bank & Finans). Dessutom har vi relevant erfarenhet sedan finanskrisen 2008-2009 och är väl positionerade inte bara för att hantera nya transaktioner, utan även för att hantera insolvenssituationer genom pantrealisationer eller andra proaktiva åtgärder. 

Läs mer på www.tmpartners.se 

Om TM & Partners

TM & Partners har de senaste åren expanderat kraftigt med nya delägare och verksamhetsområden samtidigt som man har lyckats vinna både klienters och andra ledande advokatbyråers respekt och förtroende. TM & Partners har idag fler än 65 anställda och 17 delägare, som alla arbetar vid byråns kontor på Jakobs Torg 3. 

Kontakt: Kristoffer Stråth, Managing Partner
kristoffer.strath@tmpartners.se
08-400 283 00

 

Mer från Törngren Magnell & Partners Advokatfirma

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Törngren Magnell & Partners Advokatfirma och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?