Annons

Så ska finansräven rädda laxen: ”Har sett stora ökningar”

LULEÅ. I tjugo år jobbade Anders Wallgren i Stockholms med att placera rika människors pengar. Nu använder han sina kunskaper från finansvärlden till att rädda Östersjölaxen.

”Jag har alltid drömt om att göra det här. Sedan var jag också lite…jag har alltid känt mig lite malplacerad i finanssvängen”, säger Anders Wallgren.
”Jag har alltid drömt om att göra det här. Sedan var jag också lite…jag har alltid känt mig lite malplacerad i finanssvängen”, säger Anders Wallgren.Foto:Jens Kärrman
Foto:Jens Kärrman

Vattnet porlar glatt vid Gäddvikströmmen, nära Lule älvs utlopp i havet. Det lyser till i ögonen på Anders Wallgren när han tittar ut över den lilla forsen.

”Här borde det finnas öring, det skulle vara roligt att kasta lite här”, säger han.

Strömmande vatten har en närmast magnetisk dragningskraft på 47-åringen och så har det varit sedan barndomen i Boliden i Västerbotten. Som hållbarhetschef på Stiftelsen för Östersjölaxen åker han runt i landet och besöker regelbundet laxälvarna. 

När Di träffar Anders Wallgren har han nyligen varit flera dagar i fält i Lainio älv där han fiskat och mätt laxar. 

”Vi fick upp en riktig bjässe på omkring 20 kilo. Det är fascinerande med laxen hur långt de vandrar, från havet långt upp i älvsystemen”, säger han.

Tidigare var det kostym och slips snarare än vadarbyxor som gällde för Anders Wallgren. I 20 år arbetade han med kapitalförvaltning åt ”special clients” på Swedbank SWED A -0,69% Dagens utveckling .

”Förr i tiden kunde det ringa kunder och beställa en oetisk aktiekorg. Man ville ha vapen, tobak och sprit eftersom det gav bra avkastning”, säger han.

Under åren på Swedbank märkte Anders Wallgren att intresset för hållbara placeringar växte. På sin kammare började han klura på en lösning där folk skulle kunna leda pengar direkt till en fråga som de brinner för. 

”Jag ville bygga en strukturerad obligation och få utgivaren att ge av sin marginal och att kunden ger sin avgift”, berättar Anders Wallgren.

Foto:Jens Kärrman, Jens Kärrman

I bakhuvudet fanns det stora fiskeintresset och fascinationen för laxen. Han testade idén på den isländske entreprenören Orri Vigfusson, som vigt sitt liv åt att rädda laxen i Nordatlanten.

”This is brilliant”, löd Vigfussons kortfattade omdöme.

Den första ”lax-spaxen”, som obligationen kom att kallas, släpptes 2013 av Swedbank och gav 680 000 kronor till arbetet för Östersjölaxen.

För två år sedan tog Anders Wallgren steget och lämnade bankvärlden. Som hållbarhetschef på Stiftelsen för Östersjölaxen har han fortsatt använda kunskaperna om hur finansmarknaderna fungerar.

”Kapital är den största påverkansfaktorn som finns. Trenden har gått från negativ screening, att man väljer bort det som är skit till att man satsar på det som är bra”.

Stiftelsen har fortsatt dra in pengar på laxobligationer som Anders Wallgren konstruerat. Bara under 2020 blir det två släpp, varav den nästa sker under oktober. Kapitalet används sedan på ett handfast vis genom att organisationen köper upp fiskerättigheter som sedan inte används.

”Vår huvudmetodik är att köpa ut fasta fisken och få upp mer lax i älvarna. Vi har sett väldigt snabba effekter i flera älvar, stora ökningar redan året efter”, berättar Anders Wallgren.

Han har aldrig ångrat karriärbytet. 

”Jag har alltid drömt om att göra det här. Sedan var jag också lite…jag har alltid känt mig lite malplacerad i finanssvängen.”

I jobbet ingår också kontakter med de samhällsaktörer som har störst betydelse för laxen. Det handlar om de stora elproducenterna, industrin och skogsbolagen samt kommunerna i älvdalarna.

”Det är mycket nätverksbyggande, vi är små så det är ett tufft arbete. Där försöker jag få de stora att omlokalisera sitt kapital”, säger Anders Wallgren.

Det har varit en bra sommar för laxen. Ingen extrem hetta som sommaren 2018 och betydligt färre sjukdomsfall än de senaste åren. De senaste åren har laxen kommit tillbaka till flera älvar där den varit borta.

Mycket arbete återstår innan laxstammarna når en stabil nivå. Anders Wallgren menar att sportfisket har en viktig roll att spela.

”Laxen har ett värde i sig. Vårt jobb är inte att vara en sportfiskelobby, vi ska skydda laxen”, säger Anders Wallgren.

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Så kan företag utveckla en lönsam affärsmodell trots lågkonjunktur

Den lågkonjunktur som följt pandemin har inneburit svåra tider för många aktörer inom detalj- och e-handeln, men branschen har tampats med motgångar även sedan tidigare. För att säkerställa sin lönsamhet krävs därför att företag utvecklar en långsiktigt hållbar affärsmodell – något som kan vara lättare sagt än gjort. 

Andelen som handlade på nätet steg kraftigt under pandemin, vilket resulterade i bråda dagar för e-handlarna. Efterhand som restriktionerna släppte vände dock utvecklingen; tillväxtkurvan började peka nedåt igen, till stor oro för många aktörer. 

För att skapa sig en utförligare översikt av hur detalj- och e-handlare har bemött de nya förutsättningarna genomförde digitala konsultbolaget Publicis Sapient en djuplodande studie under 2022, tillsammans med Salesforce och Ipsos. Studien – E-commerce Investments of Global Retailers – visade föga förvånande att många handlare anser att pandemin för alltid har förändrat detaljhandeln och förväntar sig fortsatt tillväxt även framöver. Ett mer överraskande resultat var att många e-handlare trots utvecklingen har haft problem med lönsamheten.

– Studien visar att aktörer med primärt fysisk närvaro hade det tufft under pandemin, men nu ser vi att även dedikerade e-handlare får det kämpigare. Butiker som kombinerar fysisk och digital närvaro har således en fördel, då de kan erbjuda bättre kundservice, berättar Björn Elmberg, Nordenansvarig för Retail och konsumentprodukter på Publicis Sapient.

Gap mellan vilja och leverans

9 av 10 beslutsfattare i studien säger sig veta vilka åtgärder som kommer att förbättra lönsamheten, men runt 50 procent brottas ändå med genomförandet.

– Förändring blir lätt både dyrt och krångligt och tar tid och energi från annat. Alla förändringar behöver också ha ett långsiktigt perspektiv och det kan därför vara svårt att veta var man ska börja. Det viktigaste är därmed att ta det första steget och sedermera ta nästa steg när man ser resultat från det första. Det finns ofta åtgärder som snabbt ger resultat utan att kräva stora insatser.

Björn belyser också insamling och användning av data som en avgörande faktor för att identifiera vad som är viktigt för kunderna och se vilka som är lönsamma – ett ofta komplext arbete som erfordrar omfattande kompetens. En erfaren partner kan därför vara nyckeln till ett framgångsrikt genomförande. Globala Publicis Sapient har lång erfarenhet av effektivisering för lönsamhet och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

– Vår insikt i vad som driver lönsamhet och kundnöjdhet innebär att vi alltid kan rekommendera lämpligaste lösning som i slutänden hjälper våra klienter att nå högre tillväxt och säkerställa sin lönsamhet, avslutar Björn. 

Om Publicis Sapient

Publicis Sapient hjälper företag inom digital strategi och på̊ att förverkliga sömlösa kundupplevelser oavsett val av kanal. Vi har över 50 kontor världen över, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmö, där vi arbetar tillsammans med till exempel Pandora, Clas Ohlson, Tetra Pak och Essity.

Läs mer på: www.publicissapient.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera