En obligatorisk sporttimme och tydliga mål. I lördagens avsnitt av Di-podden Förnuft & Känsla berättar Björn Borgs vd Henrik Bunge om sina drastiska metoder för att få företaget att bli dubbelt så stort.
Caroline Åkerlund
Text
Bild:Jonatan Bylars
I två år har Henrik Bunge varit vd för sportklädesföretaget Björn Borg. Men han övervägde uppdraget noga innan han tackade ja.
”Jag intervjuade styrelsen. För det viktigaste för mig är att jobba med rätt personer, som delar min syn på ledarskap, snarare än sammanhanget”, säger Henrik Bunge i ledarskapspodden Förnuft & Känsla.
När han började var bolaget ”riktningslöst”, som han kallar det, och omsättningen hade legat konstant runt 500 miljoner kronor i flera år. I dag är målsättningen att dubbla omsättningen till 2019, och för det har Henrik Bunge bland annat infört ett verktyg där alla medarbetare får sätta upp personliga mål för att nå företagets mål. Dessutom har han infört en obligatorisk sporttimme.
”Forskning har visat att träning hjälper oss att prestera bättre. Eftersom vi är på en förändringsresa behöver vi göra saker annorlunda, och för att orka med måste vi träna.”
Skarpast är dock kraven på målsättning och träning för honom själv och den ledningsgrupp han har bildat.
”Vi ska vara förgrundspersoner. För det går inte att bygga en bra företagskultur där ledningen inte är med.”
Innehåll från VolumentalAnnons
Med AI tar Volumental skoshopping till nästa nivå
Foto:Aurora Horwood
Med AI och och 3d-skanning skapar Volumental datadrivna, smarta shoppingupplevelser baserade på passform. Tack vare företagets banbrytande FitTech-plattform hittar kunder skor som verkligen passar, och miljöavtrycket från tillverkning och handel minskar.
Perfekt passform är inte en storlek, det är en känsla. Och framtidens shopping är redan här när det snabbväxande techföretaget Volumental med hjälp av 3d-scans av fötter och artificiell intelligens hittar rätt sko till miljontals kunder. Den världsunika plattform med hård- och mjukvara samt mobila produkter som företaget utvecklat används idag av skotillverkare och återförsäljare över hela världen.
– Varje kropp är unik och förtjänar ett enkelt och roligt sätt att hitta den perfekta passformen. Val av storlek är ett jobb för datorer, säger Alper Aydemir, CEO och medgrundare av Volumental.
Viktigt med både ansvar och frihet
På Volumental arbetar datavetare, machine learning-ingenjörer, UX-forskare och detaljhandelsexperter sida vid sida. För att utveckla banbrytande teknik bygger företaget en kultur där människor med olika erfarenheter och utbildning ges verktyg, resurser – och frihet.
– FitTech-industrin är ny och snabbrörlig. Vi måste hela tiden försöka se flera steg framåt för att förstå nästa tekniksteg och konsumenttrender. För att snabbt ta oss i den riktning vi vill måste vi ge våra team väldigt mycket ansvar och självbestämmande, säger Lukas Tallund, CPO på Volumental.
En av utmaningarna i jobbet är att koppla ihop spjutspetsteknik med bra kundupplevelser. I teamen på Volumental jobbar därför de olika professionerna tätt tillsammans.
– Till skillnad från många konkurrenter har vi lyckats bra med att kunna översätta det AI och våra modeller säger att kunden ska köpa, till något som konsumenter faktiskt vill ha. Vår teknologi ska göra skillnad, den ska kännas rolig, enkel och till och med lite magisk, säger Lukas Tallund.
Fler branscher i framtiden
Efterfrågan på Volumentals teknik ökar, och i framtiden siktar man på att expandera till branscher som glasögon och kläder. Men innan det blir verklighet fortsätter företaget att göra skillnad i skobranschen. Med data från 30 miljoner fötter kan Volumental påverka skoindustrins miljöavtryck både tidigt i produktionskedjan så att användbara skor tillverkas, och i konsumentledet där antalet returer minskar när kunder kan köpa skor som garanterat passar.
– I framtiden vill vi att alla människor ska kunna använda sin egen passforms-profil när som helst, var som helst. Nu sätter Volumental standarden på marknaden och får den utvecklingen att hända, säger Alper Aydemir.
Fakta om Volumental
Volumental lanserade sin första skanner i butik 2016 och har idag skannat 30 miljoner fötter över hela världen. Volumental finns i över 3000 butiker i mer än 46 länder, i Sverige bland annat i butiker som XXL och The Runner’s Store.