1515
Annons

Insider avslöjar: Så plundrades europeiska statskassor

Medan vanligt folk hoppades att deras skatt skulle gå till skolor och sjukhus, uppfann några finansexperter hur de kunde ta deras pengar.

Flera av världens största banker hjälpte dem – och nu utpekas SEB som delaktigt, visar en stor granskning.

I vad som kallas Europas största skattesvindel stals minst 70 miljarder ur statskassorna.

En insider som vill vara anonym, som har smikats till oigenkännlighet, talar ut om svindeln mot de europeiska statskassorna.
En insider som vill vara anonym, som har smikats till oigenkännlighet, talar ut om svindeln mot de europeiska statskassorna.Foto:Ivo Mayr/CORRECTIV/TT

Trots sin storlek är beloppet troligen långt under den sammanlagda plundringen, enligt forskning. Upplägget var systematiskt och flera personer bakom det återkommer i flera fall.

Det visar de så kallade cum-ex-filerna. Det är 180 000 hemliga handlingar som e-post, rättsliga dokument, kontoutdrag och uppgifter från visselblåsare som nu har granskats av 19 medier i 12 länder. Granskningen har samordnats av den tyska redaktionen Correctiv. Från Sverige har TT och SVT deltagit.

Historien börjar i kölvattnet av finanskrisen 2008, den värsta i sitt slag sedan den stora depressionen på 1930-talet.

En grupp bankmän och aktiemäklare i Europas finanscentrum London, som beskrivs som bland de bästa i branschen, står plötsligt utan jobb. Men de har kontakter och kunskaper. Tillsammans med en välrenommerad advokatbyrå i Frankfurt, ledd av Hanno Berger, en av Europas mest ansedda skatterådgivare, lyckas de lansera en sinnrik affärsmodell. Den går ut på att plundra statskassor på miljardbelopp.

"Det är kritstrecksrandig organiserad brottslighet, säger en av advokaterna bakom uppläggen till tyska medier i journalistsamarbetet."

Mannen är en insider som var med och utformade svindlerimodellen. För att slippa fängelse samarbetar han nu med åklagare i Tyskland och är ett av de viktigaste vittnena i den ständigt svällande brottsutredningen där.

Insidern väljer nu att framför kameran gå ut med sin historia – sminkad till oigenkännlighet. Hans mäktiga forna vänner är nu mäktiga fiender, förklarar han för medierna ARD, Die Zeit och Correctiv.

Ett dussintal av männen misstänks nu som huvudpersoner bakom de tyska svindlerierna.

På advokatbyrån i Frankfurt 2009 sonderar man var affärsmodellen kan fungera. TT har tagit del av ett kalkylark från den 2 mars det året. Där kan man läsa: ”Sverige – fungerar (troligen) inte”, ”Spanien – fungerar”, ”Schweiz – fungerar inte längre”, och så vidare om 19 länder. Bedömningarna är inhämtade från kända revisions- och advokatbyråer som ställt upp med råd.

I Tyskland fungerar modellen redan. Nu vill man se om det som insidern kallar ”djävulsmaskinen” fungerar även i andra länder.

Upplägget kallas ”cum-ex”, latin för ”med” och ”utan”. Det är en komplicerad korttidshandel med aktier, som säljare och köpare fysiskt inte äger. Affären görs precis kring dagen för utbetalningen av vinsten – utdelningen – på aktien. Upplägget gör att ägandet blir diffust och systemet luras. Då kan flera parter, om de till exempel kan påstå att de i stället ska skatta utomlands, kräva tillbaka vinstskatt på en och samma aktieutdelning – skatt som dock bara dragits en gång.

Till skillnad från avancerad skatteplanering handlar det alltså inte om att minimera sin skatt, utan att plundra statskassan.

"Regelverken kan variera från land till land. Då kan man justera aktiehandelns struktur, men till syvende och sist är det skattebetalarna i respektive land som står för notan", berättar vår insider.

Men det räcker inte med en plan, några smarta mäklare och advokater. Det behövs också pengar – riktigt mycket pengar – för att göra affärerna.

Och de finns hos bankerna, en bransch där männen hade sin bakgrund eller gamla goda kontakter. I cum-ex-filerna är exemplen många på affärer där stora banker står för finansieringen, mot att få en del av kakan. Som i fallet SEB.

"Enbart en transaktion kan bestå av aktier värda mer än 1 miljard euro eller så, och de pengarna måste garanteras av banker för att affären ska kunna äga rum. Därför behövdes banker, som SEB, Deutsche Bank, Barclays och BNP Paribas", säger skatterättsprofessor Christoph Spengel, som forskat om fenomenet, till TT.

Flera tiotals banker kan nämnas, några är bland världens största: JP Morgan Chase, Morgan Stanley, Merrill Lynch, Société Générale, Commerzbank, Macquarie, Hypovereinsbank (HVB), Credit Suisse, med flera.

Insidern pekar särskilt ut stora investeringsbanker med kontor i London.

"Ta vilken som helst. Jag känner knappt till någon som inte var med."

Att vara bank i samband med finanskrisen är inte roligt. Men här dyker det alltså upp ett nytt, lukrativt sätt att göra snabba, stora pengar.

Och många banker visste vad de medverkade till, säger Spengel, som sett stora delar av cum-ex-filerna.

"De var medvetna. Det handlade om miljardbelopp som man investerade under en väldigt kort period och man måste vara expert för att utforma en sådan affär."

I cum-ex-filerna finns också e-post som tyder på en medvetenhet. I exempelvis ett mejl mellan medarbetare i den australiska storbanken Macquarie varnas för ”en risk att anklagas för brottslig verksamhet”. Men mångmiljardaffärerna godkänns och mejl om dem når ända upp till vd Nicholas Moore.

Enbart i Tyskland utreder myndigheterna bedrägerier för över 50 miljarder kronor. Men det är knappast allt. Spengel har i sin forskning som lägst beräknat värdet till över 70 miljarder kronor åren 2005–2011, innan kryphålet täpptes till 2012.

"Det är verkligen ett stort svart hål vi har", säger Spengel, som tror att det blir svårt att få tillbaka pengarna.

När bedrägeriet uppdagas 2011 i Tyskland, varnas dock inte andra europeiska länder för de misstänkta svindlarna. Så det fortsätter i exempelvis Danmark. Där blir skattebetalarna bestulna på motsvarande omkring 18 miljarder svenska kronor 2012–2015.

Den månad när det svindlas som mest, i maj 2015, försvinner det från danska skatteverket i genomsnitt 35 miljoner svenska kronor – per arbetstimme.

Belgien förlorade över 2 miljarder kronor. Norge lurades på 600.000 kronor men stoppade efter tips från Danmark tio försök på totalt 380 miljoner. Även Österrike och Schweiz har drabbats och försök har gjorts mot Finland och Spanien. Där är siffrorna osäkrare.

Svenska Skatteverket har inga uppgifter om att det skulle ha drabbats svindleri i form av cum-ex-affärer.

Ingen vet exakt hur mycket pengar som försvunnit ur Europas statskassor. Men källor säger att varianter av spekulationen fortsätter i fler länder än i dag.

Flera storbanker har betalat höga böter till tyska myndigheter och bland annat Macquarie utreds för bedrägeri.

Inga bankanställda har ännu dömts för sina handlingar men hundratals rapporteras misstänkta enbart i den tyska utredningen.

Flera av huvudmännen, som vår insider, har erkänt. Men den ansedde skatterådgivaren Hanno Berger, som efter en räd flyttat från Tyskland till Schweiz, och andra utpekade hävdar att de bara hittade ett hål i lagen.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Kärnkraftsuppstickare siktar högt: ”Intresset är stort”

Intresset för ny kärnkraft i Sverige är stort och just nu förbereds förstudier för ett tiotal nya reaktorer. Det hävdar den nystartade kärnkraftsprojektören Kärnfull Next som laddar för en snabb utbyggnad, något som kräver lagändringar från den tillträdande regeringen.

Christian Sjölander och John Ahlberg är grundare och huvudägare i Kärnfull Next. Till höger: Rendering som visar hur den nya reaktortyp, som GE Hitachi utvecklar, kan komma att se ut. Det är denna sorts reaktor som Kärnfull Next vill bygga i många exemplar runtom i Sverige.
Christian Sjölander och John Ahlberg är grundare och huvudägare i Kärnfull Next. Till höger: Rendering som visar hur den nya reaktortyp, som GE Hitachi utvecklar, kan komma att se ut. Det är denna sorts reaktor som Kärnfull Next vill bygga i många exemplar runtom i Sverige.Foto:Julia Sjöberg

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera