Så mycket rikare blir svenskarna 2017

De som arbetar får många hundralappar mer kvar i plånboken 2017. Garantipensionärer, studenter och arbetslösa tillhör däremot nästa års förlorare.

Bild:TT

Svenskarnas reallöner har ökat de senaste 20 åren och 2017 blir inget undantag.

En familj med två arbetande vuxna, två barn och villa får nästan 600 kronor mer kvar i plånboken varje månad nästa år, visar Swedbanks analys som bygger på data över typhushåll. För en familj som bor i hyreslägenhet blir tillskottet drygt 800 kronor per månad.

Lönerna för typhushållen ökar med drygt tre procent 2017, varav inflationen äter upp mindre än hälften. När inkomstskatten samtidigt blir lägre innebär det glada dagar för svenskarnas privatekonomi. Nästa år höjs prisbasbeloppet, vilket innebär att jobbskatteavdraget höjs och skatten minskar.

Den som bor ensam får cirka 350 kronor mer per månad och en ensamstående förälder med två barn cirka 400 kronor mer per månad.

"Hushållen har levt i de bästa av alla världar. Vi har inte bara haft flera år med god reallöneutveckling, utan också flera år av sjunkande bolåneränta", säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och Sparbankerna.

Men nu tror han, precis som många andra experter, att räntorna snart börjar att stiga. Därför har Arturo Arques ett råd till exempelfamiljen som nästa år får 600 kronor mer kvar i plånboken:

"Bor man i en villa eller bostadsrätt, har stora lån och lever med små marginaler, är det bra att använda det extra tillskottet till att öka amorteringarna", säger han.

Även pensionerna stiger och ett pensionärspar med inkomstpension och tjänstepension får knappt 300 kronor mer kvar att leva på 2017.

Den som endast har garantipension får däremot mindre pengar kvar i plånboken. Pensionen höjs med drygt en procent, men högre utgifter och inflation äter upp hela höjningen Garantipensionären får cirka 130 kronor mindre kvar i plånboken varje månad.

Andra grupper som förlorar pengar nästa år är studenter och arbetslösa. Eftersom arbetslöshetsersättningen inte höjs lämnar prisökningarna drygt 200 kronor mindre kvar i den arbetslösas plånbok varje månad. Studiemedlen däremot höjs med drygt 110 kronor, men eftersom hyrorna höjs och priserna ökar får studenterna lite mindre kvar att leva för än 2016.

Exempel på hur inkomsterna och utgifterna förändras 2017

https://infogr.am/1009550f-af40-4822-985d-6aedaaed039b

https://infogr.am/9dd0b537-f1e5-4ec6-aab8-06646d40b4ac

https://infogr.am/ba00d2a3-1959-4966-8520-cc14a9b3c7ac


Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?