Annons

Så många privatflyg ska levereras till Sverige

Färdmedlet är ifrågasatt. Men samtidigt flyger privatjetsmarknaden vidare. Branschen tror att nästan tusen flygplan ska levereras de kommande åren – bara till Europa.

Bild:Colourbox

Under SCA-härvan kritiserades bolaget kraftigt för ett frikostigt användande av privatflygplan. Ericsson har skrotat flygplanen för att sedan skaffa nya. Och trots att debatten om privatflygplan i företagsbranschen varit stundtals intensiv, förväntas det levereras femton nya flygplan till Sverige de kommande åren. Det uppger investeringsbolaget Global Jet Capital, som hjälper företag med finansiering av privatflyg.

Enligt deras prognoser kommer privatflygplan till ett värde av 6,7 miljarder levereras till svenska köpare fram till år 2025. Det ska vara tre börsnoterade företag, sju privatföretag och fem privatpersoner som ska ha beställt flygplanen. Vilka företag och personer det är som beställt flygplanen framkommer inte i Global Jet Capitals uppgifter. Men förhållandevis är det en liten andel flygplan som levereras till Sverige – jämfört med hur många det är som levereras till Europa. Investeringsbolagets prognoser pekar på att upp emot 959 privatflygplan ska levereras till kontinenten, till ett värde av 415,5 miljarder kronor.

Global Jet Capital började sin verksamhet 2014, och finansieras av tre globala finansbolag, GSO Capital Partners, Carlyle Group och AE Industrial Partners. Enligt företagets egna utsagor har de tagit hand om över 3.500 flygplanstransaktioner sedan starten. För företag och privatpersoner som vill införskaffa privatjets finns det flera olika metoder att göra det. Likt bilar, är privatflygplan ett fordon som snabbt tappar i värde efter ett köp. Därför är ett direkt köp av flygplan ofta inte en god investering. Istället hjälper Global Jet Capital företag att leasa flygplanen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?