1515

Så lyckas du med utlandssatsningen – undvik tidsfällan

Räkna med att en utlandsetablering kräver rejält med tid och kapital. Skaffa dig också koll på affärskulturen i landet och en bra samarbetspartner som kan hjälpa företaget in på marknaden. Här är expertråden som gör företaget redo att ta klivet ut från Sverige. 

Arash Sangari, programansvarig för Tillväxtverkets satsning StartUp Sweden.
Arash Sangari, programansvarig för Tillväxtverkets satsning StartUp Sweden.Foto:Annika Derwinger Falkuggla/Most Photos

Hur rankar man marknader efter deras potential?
”Det gäller att inte stirra sig blind på storleken. Jämför marknader utifrån potential och svårigheter eller hinder. Hur ser konkurrenssituationen ut? Hur stor är den potentiella kundbasen? Var ligger mognadsgraden i branschen? Går det att göra affärer från Sverige?”, säger Arash Sangari, programansvarig för Tillväxtverkets satsning StartUp Sweden, och fortsätter: 

”Vidare gäller det att undersöka hur benägna och vana företag i respektive land är att handla av, samarbeta med eller investera i internationella leverantörer utanför hemmamarknaden – gärna specifikt svenska bolag. Det är en klar fördel om svenskar redan har ett gott rykte på marknaden.”  

Vilka samarbetspartners behöver man för att lyckas?
”Leta efter aktörer med starka lokala nätverk, till exempel svenska handelskammare. Rätt samarbetspartner kan fungera som dörröppnare till potentiella kunder, partners eller investerare.” 

Vad är viktigt för att utvärdera affärskontakter i ett nytt land?
”Det skiljer sig inte nödvändigtvis från hur man gör på hemmaplan. Eventuella skillnader i affärskultur är dock viktiga att vara medveten om, som hur man bygger en relation – från första mötet till affär”, säger han och tillägger:  

”Ännu viktigare är att ta reda på vem som fattar beslut om inköp så att ni inte fastnar hos en ”gatekeeper” som tar upp tid och sällan leder till en affär.”  

Vilka ingredienser behövs i en bra tillväxtplan?
”För att växa på en marknad som är stor och komplex måste tillväxtplanen vara fokuserad på en nischad kundgrupp och på tillväxt inom en mindre vertikal. Många bolag frestas att ge sig på större organisationer som första kund – risken är att man fastnar i utdragna processer och krav.” 

”Vidare behövs en strategi för att ta marknadsandelar på både kort och lång sikt. Det gäller också att ha en plan för att säkra finansiering. Man behöver även ha tänkt igenom rekrytering och hur legala strukturer ska hanteras”, fortsätter Arash Sangari.

Filial eller dotterbolag, hur väljer man det mest passande?
”Det beror helt på vilka planer för utrullning företaget har och vilket land man tar sikte på. Om vi tar USA som exempel är administrationen av juridik och anställningar ett relativt stort åtagande. Därför kan det vara fördelaktigt att välja ett dotterbolag – det minskar risken om bolaget skulle hamna i någon form av stämning eller tvist.”  

Vad har du för råd kring finansiering?
”Ofta underskattar entreprenörer både hur mycket tid och hur stort kapital som krävs för att landa sin första affär, och på sikt etablera sig. Företag med en stark kassa, eller större investeringsrundor i ryggen, är mer rustade att klara av en sådan resa som kräver stor uthållighet.”

Han tillägger: 

”En bra ankarkund kan göra det lättare att få finansiering för fortsatt etablering till gynnsamma villkor, oavsett finansieringsform.” 

Vad är viktigt när det gäller prissättning på en annan marknad?
”För att lyckas långsiktigt bör man ha prissättningen under kontroll från start. Ta reda på vad konkurrenter tar betalt och vad kunderna är beredda att betala för att lägga er på en bra nivå.”

 

 

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?