1515

Så kuppade kontorets Kamprad in sitt skrivbord i Vita Huset

Sveriges okrönte kontorskung har tagit såväl Joe Biden, Sten-Åke Cederhök och Tre kronor till hjälp för att sälja skrivbord för miljarder.

USA:s president Joe Biden i Ovala rummet. Skrivbordet på bilden kommer dock inte från AJ Produkter.
USA:s president Joe Biden i Ovala rummet. Skrivbordet på bilden kommer dock inte från AJ Produkter.Foto:TT

Det var för 46 år sedan som Anders Johansson hemma i föräldrarnas gillestuga i Hyltebruk som 19-åring startade det som blev AJ Produkter. Året därpå skickade han ut sin första katalog, med 12 sidor kontorsmöbler och annan företagsinredning. Den senaste upplagan av AJ Produkters katalog är på 476 sidor och sortimentet utgörs av 15.000 produkter för kontor, industri, lager, skola, äldreomsorg... 

Just det, den tryckta katalogen, den är fortfarande helig i Halland. I fjol gick ”världens mesta trycksak”, Ikeakatalogen i graven. Men icke så AJ Produkter-katalogen.

”Vi håller fast vid den tryckta katalogen. Den är fortfarande en viktig och bärande del för oss”, förklarar AJ Produkters vd Anders Johansson.

”Katalogen är större än våra webborder. Men webben ökar hela tiden, så kanske om två år att det ser annorlunda ut”, 

Katalogen har varit en viktig faktor i postorderföretagets framgångar genom åren tillsammans med en likaså utstuderad marknadsföringsstrategi.

Anders Johansson har jobbat för att företaget ska uppfattas som ”det glada företaget”, och en del i detta är den långa raden av kändissamarbeten med många av Sveriges underhållare som genom åren figurerat i AJ Produkters kataloger och annonser. Sten-Åke Cederhök, Lasse Åberg, Susanne Reuter, Jarl Borssén och Claes Malmberg är några av alla kända ansikten som har synts i AJ Produkters marknadsföring.

En annan viktig del i företagets marknadsföringsstrategi är en mycket aktiv idrottssponsring. Den som någon gång sett en hockeymatch har med största sannolikhet också exponerats för AJ Produkters logga, på spelartröjor, hjälmar, rink, ismaskin… Bolaget sponsrar såväl smått som stort i den svenska idrottsvärlden, från lokala gärdsgårdsserier till världsmästerskap.

För några år sedan satt till och med en av Sveriges mest kända hockeystjärnor, Leksandsprofilen Jonas Bergqvist, som vd och koncernchef på AJ-Produkter, en post som grundaren dock tog tillbaka efter bara något år.

I vintras försökte sig Anders Johansson på ett nytt pr-trick när AJ Produkter skickade ett höj- och sänkbart skrivbord till USA:s nye president Joe Biden sedan man i Halmstad konstaterat att ”det som kanske är världens viktigaste skrivbord i Ovala rummet är ett gammalt, tungt, fast skrivbord utan minsta variationsmöjlighet.”

”Det var en marknadsaktivitet som vi såg som en kul grej. Bordet är levererat och har kommit fram. Vi har dock inte fått någon reaktion från Vita huset.”  


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?