Annons

Så kom den dödliga lasten till Beiruts hamn

2.750 ton ammoniumnitrat antändes och exploderade i Beirut. Så här gick det till när den dödliga lasten hamnade i Libanons huvudstad – där den lagrats i hamnen utan ordentliga säkerhetsåtgärder i över sex år.

Fraktfartyget MV Rhosus fotograferat i Grekland i april 2013, var på väg till Beira i Moçambique.
Fraktfartyget MV Rhosus fotograferat i Grekland i april 2013, var på väg till Beira i Moçambique.Foto:Antony Vrailas

Beirut kokar av ilska och misstro. Hur kommer det sig att en sådan stor mängd ammoniumnitrat förvarades i en lagerlokal i över sex års tid, utan tillräckliga säkerhetsåtgärder – trots att shopping- och nattlivsdistrikt ligger bara några minuter bort?

De bakomliggande orsakerna till explosionen utreds fortfarande. Men enligt Libanons regering skedde den förödande olyckan när 2.750 ton ammoniumnitrat antändes och exploderade. Myndigheterna har inte sagt något officiellt om varifrån ammoniumnitratet kom, men samma mängd av ämnet kom till Beirut i november 2013, ombord på det moldaviskflaggade fraktfartyget MV Rhosus.

Fartyget gav sig av från Batuma i Georgien i september 2013 och var på väg till Beira i Moçambique. I lasten fanns ammoniumnitratet, som vanligtvis formas till granulat eller pellets och kan användas som konstgödsel men också som del i sprängämnen i gruv- och byggindustri. Det har också använts i bomber. Enligt medieuppgifter skulle lasten vidare till en sprängämnestillverkare.

Hamnmyndigheten i Beira har dock sagt att man inte hade kännedom om att fartyget var på väg, men vanligtvis får sådan information omkring 15 dagar innan ett fartygs ankomst.

Men Rhosus fick tekniska problem i östra Medelhavet och tvingades lägga till i Beirut den 20 november 2013, enligt den libanesiska advokatbyrån Baroudi & Associates som har representerat besättningen. Och sjödatatjänsten Marine Traffic bekräftar uppgifterna att fartyget aldrig kom längre än så. 

”När fartyget hade inspekterats fick det inte segla vidare” har Baroudi & Associates tidigare skrivit.

Hamnen i Beirut efter explosionen.
Hamnen i Beirut efter explosionen.Foto:Thibault Camus

Kaptenen Boris Prokosjev hävdar att Rhosus läckte men var sjödugligt och att dess ägare skickade fartyget till Beirut för att hämta ytterligare last, rapporterar nyhetsbyrån Reuters som har pratat med Prokosjev. När fartyget blev fast i hamnen skickades större delen av besättningen hem men kaptenen och ett par andra personer tvingades tillbringa flera månader ombord sedan en långdragen juridisk dispyt inletts kring Rhosus. De fick tillåtelse att lämna fartyget först i september 2014.

”Lasten var högexplosiv. Det var därför den förvarades ombord medan vi var där. Ammoniumnitratet var högkoncentrerat”, säger Prokosjev till Reuters.

”Jag är ledsen för de drabbades skull. Men lokala myndigheter borde straffas. De brydde sig inte om lasten överhuvudtaget.”

Ammoniumnitratet hamnade till slut i Hangar 12, den lagerlokal som sprängdes i luften i tisdags. I uttalandet från 2015 skriver Baroudi & Associates att ”på grund av riskerna med att behålla ammoniumnitratet ombord på fartyget flyttade hamnmyndigheterna lasten till hamnens lager. Fartyget och lasten befinner sig fortfarande i hamnen i väntan på auktion och/eller korrekt bortförande”.

Rhosus sjönk senare på grund av skador på fartyget.

Med tiden ska det ha börjat lukta konstigt kring lagerlokalen. Det gjorde att säkerhetspersonal inledde en undersökning förra året och kom fram till att de ”farliga” kemikalierna behövde avlägsnas, enligt nyhetsbyrån AFP. De påpekade också att väggarna behövde repareras och det arbetet inleddes först tidigare den här veckan, vilket har fått vissa att spekulera i att det orsakade explosionen.

Chefer för hamnen och tullen hävdar att de och andra tjänstemän flera gånger har varnat rättsväsendet för faran med att förvara ammoniumnitratet i lagerlokalen. Det cirkulerar flera dokument som tycks visa att flera brev skickades mellan 2014 och 2017, med varningar och vädjanden om att lasten skulle flyttas.

President Michel Aoun har kallat misslyckandet med att ta hand om Rhosus last oacceptabelt och har lovat att de ansvariga ska straffas. 

En man sitter i sin förstörda lägenhet nära hamnen i Beirut, Libanon.
En man sitter i sin förstörda lägenhet nära hamnen i Beirut, Libanon.Foto:Hassan Ammar

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?