Så kan organisationer mäta hållbarhetsarbetet

För att se effekten av miljömässiga och sociala insatser behöver företag och organisationer bli bättre på att mäta det ekonomiska värdet.
En hållbarhetstrio ger därför ut en bok med verktyg för ett systematiskt hållbarhetsarbete.

Hur olika aspekter av hållbarhet ska värderas och komma fram i organisationers arbete kräver nya analysverktyg.
Hur olika aspekter av hållbarhet ska värderas och komma fram i organisationers arbete kräver nya analysverktyg.Bild:Jessica Gow

”De företag som inte arbetar hållbart i dag kommer inte att ha några kunder i morgon, så det är viktigt för företagen att arbeta med sådana frågor, men även att utveckla ett gemensamt språk för att mäta dessa faktorer”, säger Gordon Hahn, grundare och partner på utvecklingsföretaget Serus.

Tillsammans med Lena Hök, hållbarhetschef på försäkringsbolaget Skandia, och Erik Jannesson, universitetslektor på Linköpings universitet och partner på Serus, har han nyligen skrivit boken ”Så mäts socialt hållbart värdeskapande”.

Boken tar sin utgångspunkt i att företag och organisationer behöver hitta ett systematiskt sätt att mäta sitt hållbarhetsarbete.

”Vi är inne i ett paradigmskifte där de flesta är överens om att det finns ett egenvärde i både miljömässig och social hållbarhet. Därför kan marknaden inte definieras som strikt ekonomisk”, säger Gordon Hahn och utvecklar:
”Tyskland håller exempelvis på med en stor omställning för att bli fritt från fossila bränslen, vilket kommer att bli en stor kostnad på kort sikt. Men när de är klara kommer de att ha en stor konkurrensfördel.”

Därför menar Gordon Hahn och hans två författarkolleger att man måste se förbi klassiska mått såsom BNP.

”Stormen Gudrun som svepte in över Sverige är ett bra exempel. Den gjorde att sysselsättningen och produktionen ökade, men BNP missade individerna som drabbades av förstörd skog och utebliven eltillförsel.”

På samma sätt som nationer behöver se bortom sitt BNP menar därför författartrion att företag behöver se bortom resultat- och balansrapporterna.

Enligt universitetslektor Erik Jannesson kan detta vara enklare när det kommer till miljömässig hållbarhet.
Där är det möjligt att mäta sådant som hur mycket koldioxid ett företag släpper ut eller hur många terrawattimmar som förbrukas.

”När det kommer till miljöpåverkan finns det väl utvecklade metoder eftersom de är hämtade från naturvetenskapen. Utvecklingen av verktyg som fångar in social hållbarhet har initierats först de senaste 10–15 åren.”

I sin bok presenterar därför författarna ett ramverk för att mäta social och miljömässig hållbarhet samtidigt som det tar hänsyn till det ekonomiska värdeskapandet.
Ett verktyg som presenteras kallas ”Outcomes star”, vilket är en form av spindelnätsdiagram som tar väger in sociala faktorer, såsom fysisk hälsa, utbildning och välmående.

”Utifrån ett affärsperspektiv är det vikigt att hitta sätt att skapa social nytta som även går att räkna hem ekonomiskt. Och det är glädjande att allt fler företag väver in hållbarhet i sin affärsmodell.”

Det finns även branscher som är duktiga på detta. Inom livsmedelsbranschen är ekologisk produktion och närodlat ofta klassat som konkurrensfördelar.

Även inom dagligvaruhandeln blir det allt vanligare att kunderna tittar på hållbarhetsaspekter.

”Det finns dessutom vissa lågprisstrategier baserade på affärsmodeller som utgår från socialt och miljömässigt värdeskapande, vilket är en intressant utveckling.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?