Annons

Så kan bostadsmarknaden räddas från raset

Tio procent eller lite mer. Så mycket faller bopriserna enligt Handelsbankens färska prognos.

Tor Borg, analytiker på Boverket och expert i en ny kriskommission, tror att slopade amorteringskrav kan kickstarta bostadsmarknaden om det går illa.

Tor Borg, analytiker på Boverket
Tor Borg, analytiker på Boverket

I en ny konjunkturrapport målar Handelsbanken upp en dyster bild av den svenska ekonomin och efterlyser ”maximalt expansiv” finans- och penningpolitik. Ett historiskt stort fall i ekonomin ger kraftigt ökande arbetslöshet och fallande bostadspriser.

Bankens basscenario är att bostadspriserna backar med omkring 10 procent jämfört med priserna under det första kvartalet. Under 2021 tror bankens chefsekonom Christina Nyman att priserna delvis återhämtar sig.

Men i prognosen varnas också för att boprisfallet kan bli värre än 10 procent. Det sker om återhämtningen blir långsammare än i bankens huvudprognos. För bostadsmarknaden innebär en långsam återhämtning att bopriserna väntas falla något mer än 10 procent och att priserna inte vänder upp 2021.

Tor Borg, bostadsanalytiker på Boverket, följer bostadsstatistiken veckovis.

”Försäljningen har minskat och priserna har pressats. Men än så länge syns inga stora prisfall”, säger han.

Däremot pekar analytikern på att utbudet är större än normalt och att bostäder till salu ligger ute till försäljning längre.

Vad tror du om bostadspriserna framöver?
”Får vi en snabb återhämtning av ekonomin blir det nog bara ett hack i priskurvan. Bostadsmarknaden är mer trögrörlig än exempelvis bilmarknaden.”

”Får vi en mer utdragen lågkonjunktur blir det lite större nedgångar och mer utdraget” säger Tor Borg.

Han menar att det är svårt att dra paralleller till tidigare förlopp som finanskrisen 2008 eller 90-talskrisen.

”Vid finanskrisen fick bostadsmarknaden en injektion av kraftfulla räntesänkningar. Det går inte nu”, säger Tor Borg som däremot har ett annat recept.

”Ett helt avskaffat amorteringskrav kan ge liknande effekter.”

Tor Borg ingår i Stockholms Handelskammares nystartade Omstartskommission som leds av den välmeriterade ekonomen Klas Eklund. Ett tiotal experter ska under sommaren jobba fram förslag som kan kickstarta Sverige.

”För att få ned arbetslösheten och få framgångsrika företag så krävs att bostadsmarknaden fungerar”, säger Tor Borg.

Ett stort problem enligt bostadsexperten är att byggandet är för krångligt, för dyrt och tar för lång tid.

”Dessutom måste rörligheten öka, att bara bygga nytt räcker inte till.”

En ändrad beskattning är en del av receptet.

”Ägande beskattas lågt, men internationellt sett beskattar vi rörligheten högt. Det är till exempel pantbrev, lagfartsavgifter och reavinstskatt. En skatteväxling bör man fundera på”, säger Tor Borg.

Bättre fungerande finansiering är också en nyckelfråga. Den tillfälliga pausen i amorteringskraven räcker inte långt.

”Fortfarande ligger de ordinarie amorteringskraven kvar när du söker lån. Avskaffa istället amorteringskraven och utred frågan ordentligt. Vi måste hitta ett system som inte stänger ute förstagångsköpare”, säger han.

Bankernas kalkylräntor på 7-8 procent som möter låntagare är inte heller bra enligt Tor Borg.

”I dag går det ju att ta ett 10-årigt bolån till cirka 2 procent. Varför ska man klara av 8 procent? Det går inte ihop.”

 


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?