1515

Så här hanterar verkstadsjättarna krisen

Sveriges två största företag AB Volvo och Volvo Cars stänger stänger sin produktion. Så här gör andra stora företag.

Foto:Björn Larsson Rosvall/TT

Sandvik SAND -0,76% Dagens utveckling

Sandvik stoppar på måndagen produktionen vid sin fabrik i italienska Rovereto efter myndighetsbeslut. Sedan förra veckan är även produktionsanläggningen utanför Como stängd. Sandvik utvärderar nu konsekvenserna av Indiens nya restriktioner.

I Sverige pågår däremot produktionen ännu utan begränsningar även om divisionerna ser över eventuella anpassningar, enligt presschef Martin Blomgren.

”Hittills så kör vi vidare med produktionen, men uppmanar de som kan jobba hemifrån att göra det. Vi har även vidtagit ett antal åtgärder för att skydda de som måste vara på plats”, säger han till Di.

Atlas Copco ATCO A -1,8% Dagens utveckling

Atlas Copco meddelade på fredagen att bolaget tvingats stänga ner delar av sin produktion i belgiska Antwerpen till följd av coronaviruset. Bolagets presschef Sara Liljedal uppger för Di att den svenska produktionen ännu är igång.

 ”Vi bevakar löpande utvecklingen och vi följer de lokala rekommendationerna och reglerna i de länder där vi har verksamhet”, skriver hon i ett mejl till Di.

Under helgen beslutade italienska myndigheter att stänga ner alla fabriker som inte har en samhällsbärande funktion. Atlas Copco utvärderar nu i vilken utsträckning beslutet påverkar bolaget, då delar av verksamheten kan anses som samhällskritisk.

Epiroc EPI B -0,76% Dagens utveckling

Även Eprioc bedömer att de utökade restriktionerna i ett antal länder däribland Italien ”sannolikt kommer påverka” bolaget under veckan. Däremot fortlöper den svenska produktionen för närvarande oförändrad, enligt Epirocs presschef Ola Kinnander.

Inga anställda har permitterats, medan antalet konsulter däremot har minskat.

”Vi har minskat antalet konsulter i år och vi fortsätter att se över behoven framöver. Har inga siffror att ge i nuläget”, skriver Ola Kinnander i ett mejl till Di.

ABB ABB -1,98% Dagens utveckling

ABB har ännu inte stoppat någon produktion, varken i Sverige eller utomlands.

”Däremot kan vi komma att omfattas av obligatoriska nedstängningar i vissa jurisdiktioner där vi är verksamma”, uppger bolagets presschef Daniel Smith för Di.

Vidare har bolaget ännu inte permitterat någon personal till följd av covid-19. De har skurit ned på externa kostnader, men större projekt på gruppnivå som kräver konsulter är fortsatt aktiva, enligt Daniel Smith.

SKF

SKF har inte stoppat någon produktion i Sverige. Däremot har de temporärt stängt tillverkning i fabriker i Spanien, Italien och Frankrike som tillverkar lager för fordonsindustrin. Efter den italienska regeringens beslut att stänga ned samtliga fabriker som inte har en samhällsbärande funktion har SKF även stängt ned sina övriga fabriker i Italien. Användandet av konsulter är skarpt begränsat sedan tidigare, uppger bolagets presschef Theo Kjellberg för Di.

Assa Abloy ASSA B -1,1% Dagens utveckling

Assa Abloy har successivt återupptagit sin verksamhet i Kina efter tidigare stopp och räknar med att vara tillbaka till full produktion under april. Samtidigt har coronavirusets effekter ökat i Europa där Assa Abloys fabriker i Frankrike och Italien nu är stängda och de anställda har permitterats.

Assa Abloys presschef Christiane Belfrage uppger för Di att produktionen i Sverige i dagsläget löper på som vanligt.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?