Annons

Di ökar vinsten med 44 procent

Dagens industri och Di-gruppens resultat ökade från drygt 100 miljoner kronor till 132 Mkr under 2019. Den största tillväxten skedde i Dagens industri, som ökade sitt resultat med 44 procent till 114 Mkr. 

Under fjolåret tog Di-gruppen en rad nya redaktionella och kommersiella initiativ, samtidigt som vi har urstark tillväxt av prenumeranter och en unik position på annonsmarknaden.

Peter Fellman, Di:s chefredaktör och affärsområdeschef för Di-gruppen.
Peter Fellman, Di:s chefredaktör och affärsområdeschef för Di-gruppen.Foto:Di.

På Dagens industri och i den grupp av 16 olika branschtidningar som ingår i Di-gruppen har vi under 2019 jobbat efter visionen om att verka för ett välmående samhälle genom en blomstrande ekonomi. 

Det gör vi förstås genom att granska och sätta agendan för näringslivet. Genom köpet av Dagens Samhälle räknar vi också med att kunna lyfta fram kommunernas utsatta situation i debatten och stärka vår närvaro inom den offentliga sektorn.

Vi vill ge beslutsunderlag till våra användare samtidigt som det också är viktigt för oss att inspirera våra användare och vara den naturliga mötesplatsen inom alla våra varumärken.

De största förklaringarna till resultatökningen är den växande prenumerationsaffären. På Dagens industri närmar vi oss nu gränsen 100.000 betalande prenumeranter med stormsteg och under fjolåret ökade vi med över 10.000 prenumeranter, varav huvuddelen digitala. Vi har också hållit nästan en oförändrad nivå på våra annonsintäkter samtidigt som marknaden tappar stort.

Det andra utropstecknet är våra utbildningar, som på några år har gjort Di-gruppen till ett Sveriges större utbildningsföretag med 420 utbildningstillfällen under året. Idag kommer ungefär en tredjedel av Di-gruppens intäkter på cirka 1,1 miljarder kronor från event, utbildningar och nätverk.

Under fjolåret har Dagens industri med tjänsten Marknadsnytt etablerat den snabbaste och mest trovärdiga nyhetskällan för snabba marknadsnyheter.

I oktober lanserade vi med stöd av Aktuell Hållbarhet som första tidning i världen nya nyckeltal för näringslivet med Di:s Klimatindex. Det innebär att investerare, styrelser, ledningar och andra makthavare nu också kan mätas ur ett hållbarhetsperspektiv.

2019 blev även året då Di TV etablerade sig som den mest relevanta ekonomi-tv-plattformen i Sverige för börs- och finansnyheter samt ekonomisk politik och debatt. Dessutom blev det första året med svarta siffror för Di TV.

Under året tog vi ett antal större initiativ vid sidan av den traditionella näringslivsbevakningen för att djupdyka i frågor som i stor utsträckning påverkar de svenska företagen. 

Två exempel är serierna ”De utsatta företagarna” och ”Vägen in” som handlade om hur växande kriminalitet och integrationsfrågan påverkar det svenska näringslivet och därmed också hela vårt samhälle. 

Bakom den starka utvecklingen för Dagens industri finns ytterligare en rad nya initiativ där vi möter våra användare i helt nya sammanhang. Vi startade bland annat Di Scale Up, ett utbildningsprogram baserat på en metodik utformad på amerikanska MIT för entreprenörer med tillväxtföretag.

Förutom köpet av Dagens Samhälle hände det flera spännande saker inom våra branschtitlar. Dagens Medicin startade en stor samlande och ekonomiskt framgångsrik mötesplats för hälso- och sjukvård, Vårdarenan. Fastighetsnytt arrangerade igen en gång det framgångsrika eventet Business Arena i Stockholm, sannolikt den mest framgångsrika enskilda mötesplatsen i Sverige. Samtidigt växer Business Arena till nya regioner och nya länder.

Medievärlden integrerades i Dagens Media, som nu samlar expertbevakning för beslutsfattare i mediebranschen.

Ett mindre angenämt beslut var att stänga Veckans Affärer efter 54 innehållsrika år, men vi har kunnat erbjuda prenumeranter fullgoda alternativ i Dagens industri och Privata Affärer. VA:s nätverk och VA Kvinna lever vidare i ny tappning i Dagens industris regi.


Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?