ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Så har de fått eleverna att gilla skolmaten

  • Åsa Ingemarsson står mitt i smeten – den dagliga driften av restauratörverksamheten. Foto: Håkan Wike

En varuhuschef på Åhléns i Gävle och en regionchef på Preem slog sina påsar ihop och köpte Mitt gastronomi i Sundsvall. Fem år senare har de trefaldigat omsättningen och sjösatt en app som ska få skoleleverna att äta upp maten.

Åsa Ingemarsson och Sofia Nordell jobbade under början av 2000-talet ihop med Åhléns varuhus på olika platser i Sverige och de kände tidigt att de nog ville göra något eget tillsammans, någon gång.

”Vi tog sedan olika vägar ett tag, jag hamnade på Preem, men 2012 ringde jag Åsa och sa att ’det är ute med guldklocka – jag har något’.”

De tog över företaget Mitt Gastronomi i Sundsvall, en ort ingen av dem egentligen hade någon relation till men det avskräckte inte.

”Vi hade ju drivit verksamhet och affärer åt andra företag, service kunde vi, men nu var det läge att göra det åt oss själva”, säger Sofia Nordell.

Företaget de köpte hade en bas av kunder men behövde växa. Med nätverkande och hårt praktiskt jobb i stan lyfte Åsa Ingemarsson och Sofia Nordell medvetenheten kring företaget. De vann allt fler upphandlingar på skolorna. Företagen i Sundsvall hängde på. Catering växte och en liten lunchrestaurang med matlådor mitt i city blev ett ansikte utåt.

”Vi ställer alltid upp oavsett vad, var och hur – och det har gett resultat”, säger Åsa Ingemarsson.

På Engelska skolan i Sundsvall lagas frukost, mellanmål och luncher till eleverna, men köket används också för de lunchlådor de säljer till företag och lunchrestaurangen i stan.

”Jag har mitt mobila kontor här”, säger Åsa Ingemarsson.

”Samtidigt kan jag ta hand om vår största skolkund och finns till hands för de som jobbar med våra övriga beställningar.”

Ordet ”förtjusa” är en ledstjärna i företaget. Oavsett om det är en elev, ett bröllopspar eller catering till en fotbollscup ska mottagaren vara mer än nöjd.

”Därför är våra kockar och de som levererar ut maten otroligt viktiga, utan dem hade vi aldrig lyckats”, menar Åsa Ingemarsson.

Allt handlar inte om att servera mat. Sedan 2015 har Sofia Nordell jobbat med appen Mitt Käk, en utvecklad digital tjänst som nu fått lite luft under vingarna. Det är ett parallellt spår till restauratörsverksamheten i Mitt Gastronomi och de båda har levt i symbios i snart tre år. Den dagliga verksamheten har varit en testbana för appen och appen har varit ett hjälpmedel för att nå nya affärer. Utvecklingen har skett i eget bolag, Såni Innovation, men i praktiken jobbar Mitt Gastronomi och appen Mitt käk ihop.

”När vi började med skolmat var vi så förvånade över hur mycket som kastades och att få elever åt skolmat överhuvudtaget”, berättar Sofia Nordell.

Kraven på valfrihet, variation och vällagade rätter blev grunden till Mitt Käk. Eleverna får ett antal rätter att välja på i appen och de lägger in sin ”beställning” för kommande vecka. Restauratören vet på så vis hur många som vill äta vad och beställningar av råvaror blir effektivare, svinnet minskar och eleverna äter mer av den mat de själva har valt.

”Det är vinst för alla”, säger Sofia Nordell.

”Det slängs mat för 500 miljoner per år i Sverige, det är helt galet. Attityden att ’barn ska äta vad som bjuds’ innebär bara att de inte äter, eller köper något annat på stan i stället.”

Eftersom barnen i dag oftast har sina mobiler till hands var det också helt rätt teknik att nå dem. Arbetet med appen har tagit många tusen timmar och därtill ekonomiska investeringar i teknikutveckling. Sofia Nordell har ”lycktas prata till sig” utvecklingsbidrag för sin start up-app och resultatet har genererat flera företagarutmärkelser under det senaste året. Men roligare ändå är att appen minskat matsvinnet med närmare 80 procent på testskolorna, enligt Sofia Nordell.

”Mitt Gastronomis verksamhet i Sundsvall har vuxit tack vare appen, men vi vill kunna erbjuda enbart appen till företag i andra städer också”, säger Sofia Nordell.

Det blir nu två allt tydligare spår för duon. Verksamheter som utvecklas parallellt.

Omsättningsprognosen för Mitt Gastronomi 2018 är 17 miljoner kronor, varav 14 Mkr är måltider till skolor och företagsrestauranger, resterande omsättning är på catering.

De har själva fått 1.300 nya elever att servera varje dag sedan appen lanserades för ett halvår sedan och möjligheten för andra restauratörer bör vara densamma.

Appen har än så länge inte börjat generera pengar via extern försäljning av tjänsten och affärslösningen om hur man ska sälja den till externa företag är inte helt klar. Men, det är nu dags att satsa vidare, anställa säljare för att få ut appen till branschen.

”Det blir nästa utmaning, att våga växla upp och anställa för att få ut appen”, säger Sofia Nordell.

”Det är den utvecklingen jag brinner för nu – appen är verkligen min baby.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer