Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Så gjorde hon resan från supermodell till superentreprenör

Scenen fylldes av tips, lärdomar och inspiration när Skånes och Blekinges snabbväxare hyllades på Di Gasell-galan i Malmö.

Samtidigt presenterades planerna på en utökad näringslivsbevakning i Skåne.

Di:s Peter Fellman intervjuade Emma Wiklund om den roliga och tuffa resan när hon efter modellkarriären startade sitt hudvårdsföretag.
Di:s Peter Fellman intervjuade Emma Wiklund om den roliga och tuffa resan när hon efter modellkarriären startade sitt hudvårdsföretag.Foto:Jack Mikrut
Emma Wiklund.
Emma Wiklund.Foto:Di

Från supermodell till superentreprenör. Efter en tolv år lång, och internationellt framgångsrik, modellkarriär väntade en helt ny väg för Emma Wiklund. Inför en entusiastisk publik på över 500 personer, på Malmö Live, beskrev hon i går kväll den både roliga och tuffa resan.

”Man pensioneras tidigt som fotomodell. Jag åkte hem, arbetade med Lindex och satte mig i skolbänken”, säger hon.

Efter studier i affärsekonomi på IHM Business School förverkligade hon tillsammans med kompanjonen Nora Larssen det egna, svenska hudvårdsföretaget Emma S 2010.

”Jag är intresserad av kemi, och har ett passionerat nördighetsintresse för hudvård. Jag visste precis vad jag ville göra. Jag ville ta fram produkter som jag själv vill använda”, säger hon.

Därmed inte sagt att steget till entreprenörsdrömmen var enkelt. Varumärken inom hudvård är knappast någon bristvara, och satsningen skulle också kräva en stor del av alla sparade modellpengar.

”Att kasta in sina besparingar, och veta att man kan förlora det, är läskigt. Men det är också det som gör att man triggar i gång sig själv. Vi gjorde en noggrann omvärldsanalys och jag tycker om att lösa problem.”

Sedan starten 2010 har omsättningen klättrat stadigt till fjolårssumman på 30 miljoner kronor. I år tas ytterligare ett rejält kliv – till en prognos på 45 Mkr. Både utbud och exportmarknader ska breddas och nästa steg är att nå 100 Mkr inom tre till fem år.

”Vår största framgång är att vi hade en selektiv distributionsstrategi redan från start, att vi inte tackade ja till alla.”

På scenen gästade också en annan stark entreprenör, som vet hur det är att få bolag att växa. Sedan Carin Stoeckmann som 32-åring tog över som vd för familjeföretaget Byggmästar’n i Skåne har omsättningen trefaldigats, till närmare en miljard kronor. Tricket?

”Det är svårt att växa med byråkrati. Många vill krångla till det, och då gäller det som vd att man säger stopp.”

Uppköpsinviterna har nekats, och börsnotering har inte heller lockat. Tillväxtplaner finns det dock gott om, trots signaler i branschen om minskat byggande framöver.

”Kanske kan vi bygga bostäder i egen regi, det är ett sätt for oss att växa. Ett annat är att växa på fler ställen”, säger hon.

Hur det går med den saken kommer garanterat att följas av den utökade ekonomiredaktionen i Skåne, som presenterades under galan igår kväll. I ett unikt samarbete mellan HD Sydsvenskan och Dagens Industri ska näringslivsbevakningen i Skåne nu bli ännu vassare.

”Vi smygstartar lite nu och efter nyår kommer vi att öka samarbetet ännu mer. Tillsammans vill vi göra riktigt bra journalistik för alla er där ute”, förklarade Pia Rehnquist, chefredaktör på Sydsvenskan.

Enkät: Hur blåser vinden i er bransch

Foto:Jack Mikrut

Matz Törnqvist, verksamhetsansvarig Jobbklar Sverige i Landskrona och Helsingborg, och Maja Simjanoski, rekryteringskonsult Jobbklar Sverige:

”Utan en regering på plats är det lite stiltje. Före valet ­talades det om att reformera Arbetsförmedlingen, som vi är underleverantör till, och om det infrias kommer vindarna att blåsa väldigt positivt”, säger Mats Törnqvist.

Foto:Jack Mikrut

Anna Falck Abrahamsson och Sune Abrahamsson, ägare av Sune Abrahamsson AB, Önnestad:

”Vi odlar jordgubbar, och när det kommer till svenska bär och svenska grönsaker känns det väldigt positivt. Tack vare en bra arbetsinsats klarade vi torkan bra, och fick en bra skörd med hög kvalitet”, säger Sune Abrahamsson.

Foto:Jack Mikrut

 

Tobias Millqvist, ägare, Åsa Carlsson, kallköksansvarig, Calle Örtendahl, köksmästare och Ulrica Millqvist, ägare, på Matstudion Millqvist, Båstad:

”Vi driver en restaurangverksamhet på Norrvikens Trädgårdar, med lunch och bankett. Vi är mitt i en spännande storsatsning, och även för branschen i stort är det positivt. Allt fler äter ute på restaurang. Problemet är att hitta bemanning”, säger Tobias Millqvist.

Foto:Jack Mikrut

Magnus Sahlén, försäljningschef Exakta, och Robin Freij, affärsutveckling Exakta, Malmö:

”Vi arbetar i den grafiska branschen, där trenden är total förändring. Digitaliseringen är vår absolut största möjlighet, och vårt största hot. Det gäller att hänga med”, säger Magnus Sahlén.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?