Så föddes näringslivets Gasell

Det är 20 år sedan den första svenska Gaselltävlingen genomfördes. Idén kom då från Danmark. Men det hela började med en sorts ekonomisk fabel om jobbskapande i US

Byggdesign i Upplands Väsby, med VD Ingemar Ekenheim, blev den första Supergasellen.
Byggdesign i Upplands Väsby, med VD Ingemar Ekenheim, blev den första Supergasellen.Foto:Ronny Karlsson

Begreppet gasell – eller egentligen gazelle – myntades av den amerikanske forskaren David Birch som var en av de första att uppmärksamma hur viktiga snabbväxande företag är för att skapa arbeten. Han delade in företag i tre grupper utifrån resultaten i sin forskning om jobbskapande i USA:

Elefanterna är de stora företagen som visserligen har många anställda men som nyanställer väldigt få och snarare drar ned på antalet anställda.

Mössen är de mycket små företag som bara jobbar för brödfödan och som inte har några egentliga ambitioner att växa, typexemplet är ensamföretagaren.

Gasellerna, däremot, är de snabbväxande företagen, som skapar många nya jobb i ekonomin.

David Birch beskrev Gaseller som företag som växer med åtminstone 20 procent per år i fyra år. Det är ursprunget till Gasellkriterierna. Varje år utgår vi från de fyra senaste årsredovisningarna och letar efter bolag som bland annat har dubblat omsättningen på fyra år. Men det är dessutom ett antal andra kriterier som bolagen måste uppfylla för att bli utsedda till Gaseller av Dagens industri.

I december 2000 publicerade Dagens industri den första listan med Gasellföretag. Det var dock endast 250 av de 1012 bolag som det året korades till Gaseller som lyckades hamna i tidningen. Gaselltävlingens första år gjordes inte heller någon uppdelning på län, det kom först året därpå.

År 2000 presenterades tävlingsresultatet i samarbete med affärsinformationsföretaget Dun & Bradstreet. Därefter har Di bytt dataleverantör ett par gånger. I dag heter Gasellundersökningens dataleverantör Bisnode.

Inspirationen till Dagens industris Gaselltävling kom från systertidningen Børsen i Köpenhamn som presenterade resultatet av sin första gazelleundersøgelse 1995. Den danska Gazelle-tävlingen hade inte samma kriterier som den svenska sedan fick. I Danmark skulle bolagen till exempel omsätta minst en miljon danska kronor – i Sverige är kriteriet en omsättning på mer än 10 miljoner kronor – och vissa branscher ingår inte i den danska undersökningen, exempelvis vård och omsorg.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?