1515
Annons

Så fick de Storskogen på kroken

BORÅS.
Belysningsföretaget PR Home of Scandinavias ägare säljer majoriteten av företaget till Storskogen för att trygga bolagets framtid och snabbare nå en miljardomsättning.

Samtidigt expanderar man i Europa genom H&M online med start i Sverige och Tyskland medan effekterna av kriget i Ukraina börjar märkas.

PR Home of Scandinavias vd Lars Bonander och medgrundare Lars-Åke Lindqvist planerar för ökad expansion utanför Sverige.
PR Home of Scandinavias vd Lars Bonander och medgrundare Lars-Åke Lindqvist planerar för ökad expansion utanför Sverige.Foto:Magnus Gotander

”För oss har företaget och varumärkets fortlevnad alltid varit viktigare än oss som individer. Vi drivs av att göra bra saker och att vi tar det framåt i med och motgång i kombination med en stark positionering och har därför satt miljardmål för omsättningen”, säger Lars Bonander, vd och delägare i PR Home of Scandinavia.

”Många företagare som tvekar inför beslutet att sälja för att få in kapital har ofta inte bestämt sig för om eller hur företaget ska leva vidare.” 

Det dekorativa belysningsföretaget PR Home of Scandinavia med dotterbolaget Svanefors, som sysslar med hemtextilier, har sin hemvist i företagsparken i Viared utanför Borås. 

Bolaget fick för några veckor sedan en ny majoritetsägare när det börsnoterade investmentbolaget Storskogen STOR B -3,34% Dagens utveckling köpte in sig med en andel på 70 procent.

Företagsaffären innebär att en tidigare delägare gjorde en exit och att Lars Bonander och Lars-Åke Lindqvist, medgrundare och ekonomiansvarig, går från majoritetsägare till största minoritetsägare. 

”Med en större kapitalstark delägare tar vi ett steg ytterligare för framtiden. Vi kan nu accelerera vår resa mot en miljard i omsättning och trygga den fortsatta utvecklingen för företaget där fokus ligger på marknadsutveckling, att fördjupa befintliga kundrelationer men också få fler kunder på fler marknader”, säger Lars Bonander.

”Det ligger nog i entreprenörskapet att man aldrig blir klar utan resan fortsätter nu mot nästa etappmål.”

Lars Bonander blir kvar som vd och Lars-Åke Lindqvist blir kvar som ekonomiansvarig och båda är fortsatt delägare.

”Gör man bra saker för företaget då blir det också bra för ägarna. Jag är 62 år och är med ett tag till men mer i bakgrunden. För att bolaget ska leva vidare och ta sig framåt ska de yngre förmågorna nu ta plats längst fram och driva arbetet framåt”, säger Lars-Åke Lindqvist.

Företagsaffären föregicks av en sex månader lång försäljningsprocess som sköttes av Price Waterhouse Cooper, PWC.

”Vi har haft intressenter som kontaktat oss från gång till annan. Men när vi väl bestämde oss för vad vi behöver för att ta nästa steg i utvecklingen så valde vi istället en strukturerad process för att hitta bästa samarbetsparten för oss. PWC matchade då ihop PR Home med ett antal möjliga intressenter”, berättar Lars Bonander.

I den processen uppstod tycke mellan PR Home och Storskogen.

”Sortimentutvecklingen, entreprenörskapet och drivet har vi mycket av. Det Storskogen däremot kan hjälpa oss med är ett internationellt kontaktnät som behövs för vår fortsatta expansion. Och deras ambitioner med sina investeringar inom handel stämmer också överens med våra långsiktiga mål”, säger Lars Bonander.

För Lars-Åke Lindqvist innebär affären att han släpper ägarkontrollen över familjeföretaget som fick sin start i mitten på 1980-talet som ramverkstad. Utbildad naprapat med VM-medalj i rodd valde han istället ett yrkesliv som företagare tillsammans med brodern Per-Anders och pappa Åke. 

Per-Anders Lindqvist lämnade företaget operativt för fyra år sedan och sålde för drygt ett år sedan.

”Att vara sin egen ger frihet men livet som entreprenör är inte glamoröst, det mesta handlar om att lösa problem”, säger Lars-Åke Lindqvist.

Genom ett köp av ett konkursat belysningsföretag, med legoproduktion i Polen, och en lyckad satsning på ett sortiment med lampor i industriell design blev man ett renodlat belysningsföretag i mitten på 00-talet. Företagsnamnet ändrades från PR Ram till PR Home of Scandinavia.

”För att sedan ta det från ett familjeföretag till ett tillväxtföretag organiserade vi företaget efter vilka ansvarsområden som behövdes, och tydliggjorde vem som vara ansvarig för vilken tårtbit”, säger Lars-Åke Lindqvist.

Tillväxtresan fick ytterligare fart 2017 när Lars Bonander rekryterades som vd och gick in som delägare. Han hade då redan en lång karriär inom handel bakom sig som infattade chefspositioner inom Clas Ohlson, vd för Lagerhaus och koncernchef för Scandinavian Photo.

PR Home of Scandinavias vd Lars Bonander.
PR Home of Scandinavias vd Lars Bonander.Foto:Magnus Gotander

”Jag gillade PR Homes produkter, följt bolaget över tid och såg att företaget hade börjat ta steg och den här gången ville jag också vara med som delägare. Företag som vill växa behöver ha en ägare som Lars-Åke som ser vad som måste göras och är öppen för förändringar”, säger Lars Bonander.

Fokus ligger nu på att accelerera den internationella expansionen.  Bland annat har man startat ett samarbete med H&M HM B +0,16% Dagens utveckling online, det som kallats för H&M:s Zalando-utmanare.

”Från att bara sälja sitt eget varumärke satsar H&M nu på att sälja även andra varumärken i fler kategorier online och vi fick frågan om vi ville vara med med 30-tal produkter med start i Sverige och Tyskland. Sedan Nederländerna och Österrike”, säger Lars Bonander.

Här på höglagret i Viared är hyllorna fyllda med produkter för att hantera effekterna av kriget i Ukraina och tilltagande smittspridning av omikron i Kina.

”Marknaden är lite avvaktande likt hur den var när pandemin slog till i mars 2020. Nu börjar också prisjusteringar för ökade bränslekostnader slå igenom och det är bara början. Och för oss med leverantörer i Kina, Indien kommer pandemin ge längre leveranstider så vi har lagt extra på lager tillräckligt för den efterfrågan som nu finns.”

Kriget i Ukraina har också fått en mer direkt effekt på företaget. Lars Bonander berättar att man av moraliska skäl slutat köpa in linnetyg från en leverantör i Belarus. Och man ska inom kort till Polen och besöka familjeföretaget som i tjugo år tillverkat lampskärmar åt PR Home. Där finns 20 anställda varav flera är från Ukraina.

”Då vi har en nära relation med detta familjeföretag så kommer vi åka och besöka vår samarbetspartner i Polen för att på plats se vad som behövs och vad vi kan hjälpa till med”, säger Lars Bonander.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?