ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Di:s Dubbelutmaningen

Så får du ut det mesta av höstträningen

  • Foto: Jack Mikrut

Rullskidor är bästa barmarksträningen för den som vill bli en bättre skidåkare. Men hur gör den som aldrig provat tidigare?

Deltagarna i Dubbelutmaningen fick ett introduktionspass på klassisk skidmark i Lillehammer.

Efter ett skyfall har molnen lättat och OS-staden Lillehammer syns långt där nere i dalen. Men medlemmarna i Team Svenska fönster har inte tid att njuta av utsikten. 

På fötterna sitter rullskidor och framför dem står den norske skidprofilen Petter Soleng Skinstad, elitåkare och färgstark expertkommentator för norska TV2. Av gänget från Edsbyn har tre åkt lite eller inga rullskidor alls. Så det är lite pirrigt. 

Att de i bilen på vägen upp till Birkebeinerstadion mött norska skidungdomar som självsäkert rullar nerför de branta serpentinvägarna har inte gjort spänningen mindre. 

”Det är ju inte platt någonstans här”, utbrister Ola Domanders som är en av två i laget som åker rullskidor hyfsat regelbundet. 

”Herregud, det är jättemycket folk här. Ska de se mig åka rullskidor”, säger Ylva Lundin. 

För att mjuka upp gänget från Sverige ytterligare inleder Petter Soleng Skinstad med att visa ärren på sina knogar. 

”Det här är Petter Northugs fel. Han väjde för en traktor i Italien, jag kom efter och försökte hoppa över honom. Det gick inte alls”, berättar han. 

Anekdoten lockar till skratt, men den har också en allvarligare sida. Att lära sig bromsa är det första en novis på rullskidor bör lära sig, menar Petter Soleng Skinstad. Det är viktigt av säkerhetsskäl, men också mentalt.

”Kan du bromsa, så blir du trygg. Då är det lättare att efterhand utveckla åkningen”, säger han.

Sagt och gjort. Under mycket skratt får de fem åkarna från Svenska Fönster testa att bromsa genom att ”ploga” bredbent. Efter att även ha testat att nödstoppa, då man åker av vägen med bakvikt är det så dags att börja åka på riktigt. 

De ger sig ut på den flacka delen av rullskidbanan. 

”Åk några korta rundor och få lite kontroll. Börja med stakning och bli komfortabel med det, efterhand kan ni lägga in fler moment”, säger Petter Soleng Skinstad. 

Erfarenheten av rullskidor i gruppen varierar kraftigt.  Thomas Jonsson började träna först som vuxen och har de senaste åren placerat sig på topp 1 000 i Vasaloppet. Han åker en hel del rullskidor under barmarkssäsongen. 

”Jag åker inte jätteofta, men när jag åker blir det långt”, säger han. 

Ylva Lundin har testat några gånger och Charlotte Eriksson har åkt rullskidor, men inte sedan hon var barn. Kristoffer Jäderberg har aldrig stått på ett par rullskidor. 

Trots olika förutsättningar hittar gruppen snart balansen och blir efterhand allt bättre vänner med utrustningen. Då tycker den norske coachen att det är dags att leta upp en backe. 

”För att utveckla oss måsta man ta ett steg utanför boxen”, säger han. 

Många motionärer stakar enbart på rullskidor, men det går alldeles utmärkt att diagonala också, förklarar han. Det är dessutom fantastiskt bra träning. 

Första varvet uppför ser det lite vingligt ut.  

”Glid på ett ben och byt, klarar ni tyngdöverföringen får ni med er all kraft i nästa spark”, ropar Petter Soleng Skinstad. 

”Det är balans och koordination. Ni har inget spår, så först går rullskidorna lite hur som helst. Men ni vänjer er i takt med att ni blir starkare i anklar och vader”, tillägger han uppmuntrande. 

I diagonalen är det extra viktigt med tekniken. På rullskidor är fästet alltid perfekt, vilket som bekant inte alltid är fallet på vanliga skidor. 

”Därför är det väldigt viktigt att trycka till ordentligt, att åka som du gör på vintern”, säger Petter Soleng Skinstad. 

Efter några målgångar i hög fart över mållinjen i Lillehammer-OS är passet över.

”Jag är imponerad. Jag bad er att lämna er ”comfort zone” och ni nöjde er inte med det utan var ”all over the place”. Riktigt roligt att se”, säger Petter Soleng Skinstad. 

Gruppen från Edsbyn är uppsluppen efteråt.  

”Det var enormt roligt, jag fick helt klart mersmak”, säger Charlotte Eriksson som dagen efter köper ett par egna rullskidor. 

Även Kristoffer Jäderberg som aldrig åkt tidigare är positiv. 

”Jag tror faktiskt att jag kommer att åka igen, det var riktigt roligt”, säger han. 

På hösten, när mörkret lägger sig och det regnar mycket, kan det ibland vara svårt att få till träningen. Petter Soleng Skinstad menar att variation är nyckeln för att ta sig ut. 

”Lägg in lite stavgång i backe i stället för löpning. Då använder man andra muskler än när man springer. Är det dåligt väder kan ni köra stak- eller roddmaskin på gymmet för att få lite puls. Ett intensivt gympass som spinning är också bra. Tillsammans blir det en bra träningsvecka”, säger han. 

Kvintetten som ska genomföra Dubbelutmaningen håller med. Flera av dem kompletterar redan löpningen med exempelvis mountainbike. 

”Med stigande ålder har man insett att man inte kommer bli någon Northug. Då måste man träna det man tycker är roligt, då blir det av”, säger Ola Domanders. 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer