ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Skåne-Öresund
i samarbete med

Så drabbas du av Boeingstoppet

  • Foto: Darryl Dyck

Inställda flyg, förseningar, ombokningar. Flygstoppet för Boeing 737 Max 8 skapar oro för att tusentals resplaner kan gå om intet. Men hittills har effekterna på Kastrup, Arlanda och Gardermoen varit små. Och på mindre flygplatser märks ingen effekt alls.

Sedan två dagar har 54 av världens flygbolag tvingats ställa in flygningarna med 350 av sina plan. Så många Boeing 737 Max 8 finns i drift i den internationella flygtrafiken.

Planen får inte längre flygas. Först tog enskilda flygbolag beslut om att stoppa planen, därefter utfärdades förbud av nationella flygmyndigheter, till slut beslutade också Boeing att stoppa alla flygningar i väntan på att det står helt klart varför två Boeing 737-plan störtat – ett i Indonesien och ett i Etiopien.

För skandinaviska resenärer väntas flygstoppet bli mest märkbart för dem som bokat resor med Norwegian och TUI.

Av 163 plan i Norwegians flygplansflotta står 18 nu kvar på marken, varav tre som brukar trafikera interskandinaviska rutter. Av TUI:s drygt 150 plan har 15 belagts med flygförbud. Två av dem brukar betjäna nordiska kunder.

Båda bolagen har meddelat att alla bokade resor kommer att gå som planerat – men på delvis andra avgångstider och med en annan typ av flygplan.

Effekten av flygstoppet är tydlig på Skandinaviens tre storflygplatser:

• På Oslo Airport (Gardermoen) var på torsdagen tolv avgångar inställda. Ytterligare sju avgångar ställdes in från andra norska flygplatser.

• På Arlanda var 25 avgångar inställda i onsdags och 13 på torsdagen, bland annat till Köpenhamn, Oslo, Göteborg, Berlin och Helsingfors.

• På Copenhagen Airport (Kastrup) ställdes fyra avgångar in, två till Stockholm och vardera en till Oslo och Helsingfors.

I samtliga fall rör det sig om inställda flygningar med Norwegian.

”Lyckligtvis klarar vi oss ganska bra här i Köpenhamn. Flygstoppet ger rätt liten effekt””, säger Jesper Kronborg, presstalesman på Kastrup.

Trots att Norwegian är största flygbolag på Kastrup trafikeras flygplatsen normalt bara av ett eller två Boeing 737 Max 8 per dag.

– ”Då ska du komma ihåg att vi har 700 flygoperationer per dag, säger Jesper Kronborg.

På de mindre flygplatserna märks flygstoppet nästan inte alls. Det ledde på torsdagen till tre inställda flyg från Landvetter, men inga från Bromma, Stockholm-Skavsta, Malmö-Sturup eller Ängelholm-Helsingborg flygplats.

”Vi märker i stort sett ingenting, mer än att vi sett en del förseningar”, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.

Flygstoppet skapar en hel del merarbete för personalen på Norwegian, som det senaste dygnet arbetat hårt med att omdirigera plan till nya rutter och omboka passagerare till nya flygningar.

Enligt Norwegian har de allra flesta passagerare som påverkats av ändringarna informerats via sms. Det vanligaste är att vissa flighter får ny avgångstid. Oftast någon halvtimme senare eller tidigare än planerat.

Norwegian slår dessutom ihop vissa flygningar. Ambitionen är att de flesta berörda ska få en ny avgångstid samma dag.

"Vi gör allt vi kan för att hjälpa drabbade på bästa möjliga sätt och för att våra passagerare ska påverkas så lite som möjligt", skriver bolaget på sin hemsida.

Bolaget erbjuder sig att betala tillbaka biljettkostnaden för alla som ställer in sin resa – även om avbokningen beror på andra orsaker än Boeingstoppet.

Det har förekommit uppgifter om att också andra flygbolag påverkas av Boeingstoppet. Därför har holländska KLM gått ut med ett klarläggande om att bolaget inte har några Boeing 737 Max 8. De har ställt in avgångar från Kastrup och Landvetter av andra skäl.

Missa inget från Dagens industri och HD-Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för totalkoll på det skånska näringslivet.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies