1515

Så blir Sveriges satsning på världsutställningen: ”Ett OS i kunskap”

Ur öknen utanför Dubai, Förenade Arabemiraten, reser sig den väldiga världsutställningen – Expo 2020.

Under ett halvår skapas en arena för utbyten i kunskap och handel.  

”Kunskap har utvecklats så snabbt att de bryter de gamla ekonomiska värdekedjorna”, säger Anders Lönnberg, generalkommissarie för det svenska deltagandet. 

Illustration:Expo 2020 Dubai
Anders Lönnberg, generalkommissarie för det svenska deltagandet.
Anders Lönnberg, generalkommissarie för det svenska deltagandet.Foto:Josefine Stenersen
Utställningsområdet i Dubai består av tre distrikt med olika fokus – möjligheter, mobilitet och hållbarhet. Den svenska paviljongen ska ligga i hållbarhetsdistriktet.
Utställningsområdet i Dubai består av tre distrikt med olika fokus – möjligheter, mobilitet och hållbarhet. Den svenska paviljongen ska ligga i hållbarhetsdistriktet.Foto:Expo 2020 Dubai

Världsutställningen invigs den 20 oktober nästa år och beräknas välkomna 25 miljoner besökare under sex månader från hela världen för att upptäcka paviljongerna de omkring cirka 190 deltagande länderna ställer ut.

Temat är ”Connecting Minds – Creating the Future” och består av tre områden: möjligheter, mobilitet och hållbarhet. Första spadtaget för den svenska paviljongen tas 8 oktober i år och reser sig i hållbarhetsdistriktet. 

”Den svenska kommitténs syfte med världsutställningen är att visa omvärlden hur viktigt det är med samverkan och samskapande i utvecklingen framåt”, säger Anders Lönnberg, Sveriges generalkommissarie för världsutställningen 2020.

Den svenska paviljongen byggs helt i trä och tanken är att besökaren möts av känslan av att kliva in i den svenska skogen. På nedervåningen, som är öppen för alla, presenteras fem olika fokusområden: nästa generations resor och transporter, life science, smarta städer, cirkulär och biobaserad ekonomi samt uppkopplad industri och nya material, som tillsammans med den skogsliknande miljön berättar om Sverige. 

”Det ska skapa upplevelser och insikt hos de som besöker den svenska paviljongen om vad samskapande är och att alla kan vara med och bidra till en starkare framtid. Vi har många problem i dag, inte minst klimatet, som måste lösas tillsammans”, säger Anders Lönnberg. 

”Då går det fortare, ger högre kvalitet och kunskaper man kanske inte hade en aning om tidigare som hade betydelse för sitt eget område. Vårt syfte är helt klart att det är en del av en fredsrörelse”, fortsätter han. 

På övervåningen ges utrymme för företagen i syfte för nätverkande och framtida affärer.

”Vi är ett av de få länder som har en samfinansiering mellan staten och näringslivet. Många andra länder har en ren statlig finansiering och då blir det mycket fokus på turism i paviljongerna. Medan vi är beroende av export och då behöver vi även fokusera på handel under utställningen.”

Trots att invigningen ligger ett år fram i tiden har den svenska exporten redan fått en skjuts av Expo 2020, berättar Anders Lönnberg. Dubai och Abu Dhabi gjorde under sommaren en stor beställning av Volvobussar, som omfattar drygt 670 vagnar. 

”Att vi stöttade med arbete på systemnivå var klart bidragande”, säger Anders Lönnberg. 

Fortsättningsvis beskriver han världsutställningen som ”ett OS i kunskap” genom att länderna på plats jämför sig med vad andra har att visa upp.

”Bra utveckling innehåller insikten i att konkurrens och samarbete inte är motsatser. 'Tävlingen' är intressant för det skyndar på utvecklingen och skapar motivation. Men samarbetet är viktigt för att kunna förverkliga utvecklingen”, fortsätter Anders Lönnberg.

”Kunskapen har utvecklats så snabbt att den bryter de gamla ekonomiska värdekedjorna och ingen vet hur de nya ser ut. Därför är det här väldigt viktigt”, tillägger han.

Trots att innovation är en av delarna som står i fokus under utställningen, berättar Anders Lönnberg att den svenska paviljongen, som konstrueras i trä, har mötts av frågande blickar. Några dagar före byggnationen av paviljongen påbörjas avslöjar han att den inte är helt godkänd.

”Alla länder har regler och koder när de bygger, men dessa stämmer inte med vår byggnad. Det är bökigt och dyrt att vara först med något, men vi tror att det är betydelsefullt. För är det så att det blir godkänt till slut och att vi får bygga på det sättet så har vi åstadkommit något i Dubai också”, säger han.

”Allt kan gå fel. Men i praktiken har allt har bara gått bättre och bättre hittills. Exempelvis har vi löst frågan om den brandfara som Dubai menade finns med att bygga i trä.”

Han berättar att utmaningarna på en ny marknad kan vara många, men kunskapsutbytet mellan och svenska företags export till olika länder ger ett stort mervärde. Därigenom skapas förutsättningar för att sprida svenska värderingar i världen.

Förenade Arabemiraten är även ett relativt nytt land och samhällsstrukturerna ser annorlunda ut, i synnerhet vad gäller kvinnors ställning i samhället. Därför kan det emellanåt vara rätt svårnavigerat för en svensk, enligt Anders Lönnberg. 

”Vi påvisar ständigt hur mycket kompetens de förlorar genom att inte vara tillräckligt jämställda och vi har noterat en stark vilja att åstadkomma förändring, särskilt vad gäller jämställdheten, vilket vi naturligtvis uppmuntrar”, säger han. 

”Man får ge och ta. Det är en både roligt, frustrerande men väldigt lärorik resa mellan olika kulturer det här”, fortsätter Anders Lönnberg. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?