Annons

S-politikernas krav på regeringen: ”Sätt upp nationella mål för elflyget”

Socialdemokraterna i trafikutskottet vill att regeringen sätter nationella mål för elflyget, och ta upp kampen med Norge om att bli bäst i världen inom elektrifiering av lufttransporter. ”Norge vill vara världsledande där. Jag tycker inte vi ska tillåta dem att vara det”, säger socialdemokratiska riksdagsledamoten Teres Lindberg som också är ny gruppledare i Trafikutskottet till Dagens Industri.

Socialdemokratiska riksdagsledamoten Teres Lindberg vill tillsammans med partikollegorna i trafikutskottet sätta fart på utvecklingen av elflyget i Sverige.
Socialdemokratiska riksdagsledamoten Teres Lindberg vill tillsammans med partikollegorna i trafikutskottet sätta fart på utvecklingen av elflyget i Sverige.Foto:TT & Riksdagen

Norge, som är ett föregångsland inom flera områden vad gäller elektrifiering, har redan ett liknande mål där det norska helstatliga företaget Avinor har en ambition om att samtliga inrikes lufttransporter uteslutande ska drivas med el år 2040.  Målet är att Norge ska bli den första marknaden där elektriska flygplan tar en betydande marknadsandel. 

Men där vill Socialdemokraterna i riksdagen att Sverige ska vara med och konkurrera. De kräver nu att regeringen i närtid sätter upp tydliga nationella mål för elflyget. 

”Så länge vi inte sätter upp nationella mål, och så länge vi inte utifrån ett gemensamt statligt perspektiv pekar med hela handen och säger att vi vill hitåt så kommer inte heller de investeringar som behövs komma. Vi vill se till att det händer mera”, säger Teres Lindberg.

Och att springa om grannlandet Norge sporrar såklart.

”Vi ska inte tillåta våra grannländer att vara så himla stöddiga. Norge har satt upp ett mål att deras inrikesflyg ska vara elektrifierat till 2040. Och att de ska vara världsledande där. Jag tycker inte vi ska tillåta dem att vara det”, säger Teres Lindberg och fortsätter: 

”Flyget är ur klimatsynpunkt det sämsta alternativet som man som privatperson kan välja, samtidigt är det smart och effektivt. Och nu ser vi att elflyget kommer. Där borde Sverige vara med och driva utvecklingen. Vi tror inte att flyget kommer att dö. Där ser vi ett fönster att Sverige skulle kunna driva utvecklingen till att få ett mer klimatsmart flyg eftersom behovet av mobilitet kommer att fortsätta att finnas”. 

Teres Lindberg är också övertygad om att det finns vinster med ett utvecklat elflygsnät utöver de miljömässiga. Att det öppnar upp för nya resmönster är ett exempel. 

”Det går i dag i princip inga flyg på tvärsen. Att kunna göra de resorna utan att behöva passera Stockholm innebär extrema tidsvinster och kan skapa utvecklingar som vi har svårt att föreställa oss, i hur man lever, bor och verkar. I norra Sverige är detta ännu viktigare. Ska du till exempel resa från Umeå till Luleå måste du passera Stockholm. Det är helt knäppt”.  

Infrastrukturminister Tomas Eneroth är inte alls främmande för att sätta nationella mål i framtiden

”Jag är optimistiskt över att få en snabbare utveckling av elflyget, men flyget är i en situation där det behöver återhämta sig efter pandemin. Det är lite för tidigt att göra tydliga målsättningar och prognoser just nu, men jag utesluter inte att vi behöver göra det. För flyget måste ställas om”, säger han till Dagens Industri.

Regeringen gick i årsskiftet ut med att de vill påskynda elektrifieringen av flygbranschen, och tillsatte en utredning för att se vad som krävs för att komma framåt. Myndigheten Trafikanalys fick då i uppdrag att titta på vad som krävs för att ställa om flygbranschen till eldrift. Flygplatsstrukturer och regelverk kan behöva ändras och myndigheten ska också titta på vad som behövs för att snabba på den tekniska utvecklingen. Resultatet från den analysen presenteras i början på oktober.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?