S-politiker åker på skattesmäll – ”Bara bita ihop och betala”

Socialdemokraternas riksdagsledamot Daniel Andersson (S) åker på en skattesmäll efter att han lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket i sin deklaration.

Daniel Andersson (S).
Daniel Andersson (S).Foto:Pressfoto

Enligt Skatteverket ska Daniel Andersson, som är ny riksdagsledamot sedan början av 2019, betala 66.818 kronor efter flera missar i deklarationen, varav drygt 10.000 kronor utgörs av en skattebot på grund av de oriktiga uppgifterna. Det visar skattebeslut från Skatteverket som Di tagit del av.

”Vi gjorde ingen grej av det. Vi hade gjort fel och bokfört det på fel månad, det skulle gjorts för månaden efter. Men det spelar ju ingen roll, det blev ju fel och då var det bara bita ihop och betala”, säger Daniel Andersson.

Det var i slutet av 2018 som den 32-årige socialdemokraten inte fick in en fordran från en hyresgäst och som nu, bland annat, resulterat i att Daniel Andersson får en smäll på fingrarna av Skatteverket.

”Skatteverket anser att du inte har kommit in med underlag som visar att kunden sannolikt saknade betalningsförmåga i december 2018. Genom att begära avdrag i december 2018 när kundförlusten inte var konstaterad har du lämnat en oriktig uppgift som gör att skattetillägg ska tas ut”, står det i Skatteverkets beslut.

Daniel Andersson är egenföretagare och en del av verksamheten innefattar uthyrning av lokaler, i det här fallet till en biografverksamhet i Daniel Anderssons hemstad Frövi i Örebro län.

Enligt Skatteverket kunde Daniel Andersson inte fastslå att biografen inte kunde betala en fordran på 291.000 kronor, något som krävs för att avdrag ska få göras.

Biografen gick senare i konkurs men Daniel Andersson lämnade in avdraget till Skatteverket för tidigt och åker därför på skatteboten.

”Jag bommade det”, säger Daniel Andersson.

Trots det valde alltså Daniel Andersson att dra av 52.000 kronor i sin deklaration för förra året. Men hos Skatteverket blev det alltså tvärstopp. 

Myndigheten kommer fram till att de inte fått några bevis för att Daniel Andersson inte fått sina pengar i december 2018, som han ska ha påstått. I själva verket skulle han ha väntat en månad för att avdraget skulle vara korrekt enligt skattereglerna.

”Jag hade rätt att göra avdraget i slutändan”, poängterar Daniel Andersson.

Enligt Skatteverkets beslut har Daniel Andersson, förutom avdragsmissen, också bokfört en faktura felaktigt.

”Systemet är utformat för att man inte ska kunna göra fel, sedan var det olyckligt att det blev såhär men det händer inte igen”, säger Daniel Andersson.

Tycker du att det är svårt med de här reglerna, som småföretagare?

”Lite snurrigt är det faktiskt för gemene man. Jag accepterar att jag gjort fel i det här fallet, jag har lärt mig men det kostar också.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?