1515
Annons

S och MP överens om humanitär skyddsgrund – presenterar nya migrationsförslag

Regeringen vill införa en ny migrationslag med tillfälliga uppehållstillstånd och ger samtidigt ensamkommande gymnasieungdomar en ny chans att stanna i Sverige.
Liberalerna är kritiska, men drar nu tillbaka hotet om att hoppa av budgetsamarbetet med regeringen.

Morgan Johansson (S) och Märta Stevi (MP).
Morgan Johansson (S) och Märta Stevi (MP).Foto:Jessica Gow/TT

Migrationen har varit en av de svåraste knäckfrågorna för den rödgröna regeringen och arbetet med att ta fram en ny migrationslag har dragit ut på tiden.

Dels har Socialdemokraterna och Miljöpartiet haft svårt att komma överens internt, dels har Liberalerna krävt att förslaget om en ny humanitär skyddsgrund måste ändras.

Men på torsdagen valde regeringen till slut att gå fram med ett förslag som ska ersätta den tillfälliga asyllagen, som löper ut i sommar.

”Den stora nyheten är att vi går över till tidsbegränsade uppehållstillstånd som huvudregel. Det är en stor förändring”, säger Morgan Johansson (S), justitie- och migrationsminister.

Innehållet bygger på de förslag som förhandlades fram inom den så kallade migrationskommittén förra året, där samtliga partier ingick.

Men den brännande punkten har varit det tillägg som regeringspartierna gjorde upp om efteråt, om en ny humanitär skyddsgrund.

Enligt det förslag som regeringen presenterade på torsdagen ska personer som inte har skyddsskäl ändå kunna stanna i Sverige, om det finns andra särskilda skäl.

Det kan till exempel handla om personer som varit länge i Sverige och skaffat sig en stark anknytning till landet.

”Det skapar en ventil, för de helt orimliga situationer som blir konsekvenserna när det inte finns en sådan möjlighet”, säger Märta Stenevi, jämställdhetsminister och språkrör för Miljöpartiet.

En grupp som nu får en ny möjlighet att stanna i Sverige är ensamkommande ungdomar som omfattas av gymnasielagen.

Däremot kommer inte personer som vistas illegalt i landet att omfattas av den nya skyddsgrunden. Något som gör att Liberalerna drar tillbaka sitt hot att lämna budgetsamarbetet med regeringen redan nu, innan höstens budget är lagd.

”Vårt hot handlade om att vi inte ville medverka till en budget där en budgetpost tillkommer som inte vi varit med och bestämt om. Nu är det hotet borta”, säger Nyamko Sabuni, Liberalernas partiledare.

Samtidigt kvarstår kritiken mot den nya skyddsgrunden, inte minst när det gäller de ensamkommande ungdomarna. 

”Det är en amnesti. Det finns partier i riksdagen som tycker att personer som en gång i tiden fick nej och stannat med en konstruerad lag, nu får stanna utan skyddsskäl”, säger Nyamko Sabuni.

Moderaterna och Sverigedemokraterna riktade på torsdagen hård kritik mot regeringens förslag till ny migrationslag, som de hävdar kommer att leda till att invandringen ökar.

Nyamko Sabuni tror inte att den nya migrationslagen blir särskilt långvarig.

”Till 2022. Sen byter vi regering och då måste vi göra om och göra rätt”, säger hon.

Enligt regeringens tidsplan ska en proposition överlämnas till riksdagen under våren och den 20 juli ska den nya migrationslagen träda i kraft.

Morgan Johansson påpekar att antalet asylsökanden minskat kraftigt de senaste åren, sedan regeringen stramade åt migrationspolitiken 2015.

Trots kritiken bedömer han att det finns ett tillräckligt starkt stöd i riksdagen för att regeringen ska få igenom sitt förslag.

”Om man skulle fälla det här förslaget så innebär det att den gamla lagstiftningen kommer att träda i kraft igen, alltså den som var den mest generösa lagstiftningen i hela EU. Det vill inte vi och det tror jag inte att partierna till höger om oss vill heller, men det blir effekten i så fall”, säger Morgan Johansson.

Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Förbundskanslern: ”Glad att se hur framtiden ser ut”

Omställningen från fossila bränslen till hållbara alternativ stod högt på agendan när Tysklands förbundskansler Olaf Scholz besökte Sverige och träffade statsminister Magdalena Andersson under tisdagen. Men de två ländernas väg mot en koldioxidneutral framtid skiljer sig åt på flera punkter. 

Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och statsminister Magdalena Andersson tillsammans med Scanias vd Christian Levin då de besöker Scania i Södertälje.
Tysklands förbundskansler Olaf Scholz och statsminister Magdalena Andersson tillsammans med Scanias vd Christian Levin då de besöker Scania i Södertälje.Foto:Henrik Montgomery/TT

”Det här var den bästa stunden den här veckan”, sa Olaf Scholz efter att han fått provköra en av Scanias nya eldrivna lastbilar, utrustad med batterier från Northvolt, under ett besök på fabriken i Södertälje. 

”Jag är väldigt glad över att vara här och se hur framtiden ser ut.”

Den tyske förbundskanslern tillade att han funderar på att byta jobb och bli lastbilschaufför i stället. Kanske inte så förvånande efter en vecka då de tyska elpriserna har rusat till rekordnivåer, vattennivån i floden Rehn nått kritiskt låga nivåer och utsikterna för den tyska ekonomin ser allt dystrare ut. 

Rysslands invasion av Ukraina och minskade leveranser av naturgas till Europa har försatt Tyskland i en svår situation inför vintern och omställningen till hållbar energi är viktigare nu än någonsin. 

Men medan Sverige fortsätter att producera kärnkraft, har Tyskland vänt kärnkraften ryggen och investerar i stället i vätgas, vilket har ifrågasatts av en del experter som menar att det fortfarande är oprövad mark. Och medan den svenska fordonsindustrin storsatsar på batteridrivna fordon meddelade den tyska biltillverkaren BMW nyligen att man kommer att börja massproducera vätgasbilar 2025.

”Tyskland kommer att utöka användningen av förnybar energi enormt, vi har drivit igenom den lagstiftning som behövs för att göra det och accelererat processen så att vi kan genomföra det här snabbare än vad vi hade planerat”, sa Olaf Scholz.

”Jag tror att vi kommer producera vätgas och importera vätgas för att kunna bygga framtidens ekonomi.”

Grön vätgas produceras genom att använda el från förnybar energi för att dela upp vatten i väte- och syremolekyler. Men elen och de maskiner som krävs för processen är fortfarande väldigt dyra och skeptiker varnar för att förhoppningarna som sätts till vätgasen färgas av viljan att kunna fortsätta använda befintliga rörledningar, tankfartyg och turbiner i länder som tidigare förlitat sig på naturgas. 

När Olaf Scholz träffade Scanias vd Christian Levin frågade han specifikt om för- och nackdelarna med vätgas och batteriteknik, berättar Christian Levin för Di. 

”Det här är ju en debatt som pågår. Vår uppfattning på Scania är ju att batteri och elektriskt ligger så långt före och kommer att ha så stora fördelar, så vi ser bränsleceller som en nischprodukt. Jag hoppas att jag fick igenom det budskapet,” säger han. 

Christian Levin säger att ett av de stora problemen med vätgas är att man förlorar mycket el i tillverkningsprocessen. 

”Man förlorar 75 procent av elen och har man överskott av el så gör det ju ingenting men nu har vi ju underskott av el”, säger han. 

Huruvida Olaf Scholz tog intryck av besöket på Scania återstår att se. Efter provkörningen ville han inte ta ställning i frågan om vilken typ av teknik som är bäst för fordonsindustrin. 

”Vi ser de stora framstegen som batteritekniken gör och att det fungerar. Det är uppenbart med så här tunga fordon”, sa han och tillade: 

”Det är viktigt att vi förstår att det är nödvändigt att investera i batterier. Moderna batterier med bra teknik och att ha investeringarna i Europa.”

När Olaf Scholz och Magdalena Andersson mötte pressen i Stockholm fick de också frågor om sina vägval när det gäller kärnkraften, men ville inte recensera varandras beslut, utan fokuserade i stället på de täta band som finns mellan Sverige och Tyskland, både politiskt och ekonomiskt. 

Både Magdalena Andersson och Olaf Scholz poängterade också att det är viktigt för hela Europa att nu dra ner på sin elanvändning för att förbereda sig inför vintern, även om Sveriges elexport till Tyskland redan nu ligger på full kapacitet. 

”Länken som vi har till Tyskland, den kabeln är redan full, så om vi sparar energi i dag kommer det inte att hjälpa Tyskland, men oss själva”, sa Magdalena Andersson. 

”Jag tycker självklart att vi ska spara energi, men för vår egen skull. Det är ett sätt att sänka elräkningen men också att få ner priserna på el.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera