1515

S-ministern redo för Bromma-strid: ”Lite förnuftiga måste vi vara”

Centerpartiet säger inte nej till en stängning av Bromma flygplats, men kräver i gengäld vissa garantier. Samtidigt är infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) redo för politisk strid.

”Det är inte god samhällsekonomi att stå med två tomma flygplatser”, säger han till Di.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).Foto:Stefan JerrevÂng/ TT
Centerpartiets trafikpolitiske talesperson Anders Åkesson.
Centerpartiets trafikpolitiske talesperson Anders Åkesson.Foto:Henrik Montgomery/TT

Under tisdagen presenterade regeringens utredare, Magnus Persson, sin utredning om hur en nedläggning av Bromma flygplats skulle kunna gå till.

I korthet kommer utredaren fram till att Bromma kan stängas mellan 2025 och 2027, att Arlanda kan svälja Brommas trafik och att regeringen – inte riksdagen – ska ta beslutet om nedläggning eller fortsatt drift.

”Jag tycker inte att det finns några extremt stora hinder för stängning”, sa Magnus Persson på presskonferensen efter att utredningen lämnats över till regeringen.

Flera borgerliga partier har sagt nej till en stängning och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ska därför upp till riksdagens trafikutskott för att diskutera frågan vidare.

”Jag har riksdagens tillkännagivande att ta ställning till. Flera partier har gått fram med att Bromma ska vara kvar”, säger Tomas Eneroth i en intervju med Dagens industri.

Räds du hot om misstroende om ni går vidare utan riksdagens medgivande?
”Nej, jag respekterar riksdagen och därför har jag bjudit in mig till utskottet. Vi har haft nog med politiskt spel och misstroende, lite förnuftiga måste vi vara.”

Infrastrukturministern påpekar att riksdagens ställningstagande, att Bromma ska finnas kvar, innebär en ny ordning där det inte längre är det statliga bolaget Swedavia, som driver Bromma och andra flygplatser ute i landet, som beslutar om vilka flygplatser som ska finnas kvar.

Tomas Eneroth sätter förhoppningarna om en stängning till att de borgerliga partierna ska ändra sin uppfattning om att Bromma ska vara kvar.

Något beslut om stängning innan valet 2022 ser alltså inte ut att bli av. Inte minst mot bakgrund av att frågan om Brommas vara eller icke vara är så politiskt laddad. 

”Under ett valår är förutsägningarna försämrade samlat med uttalanden. Samtidigt finns ett faktabaserat underlag, det är inte god samhällsekonomi att stå med två tomma flygplatser. Jag tror att även borgerligheten ser med oro på hur Arlanda tappar i konkurrenskraft”, säger Tomas Eneroth som inte utesluter att Bromma återigen blir en valfråga om de borgerliga partierna står på sig.

”Tar riksdagen och oppositionen andra beslut blir det ordentlig debatt under ett valår.”

Centerpartiets trafikpolitiske talesperson Anders Åkesson anser inte att Magnus Perssons utredning är tillräcklig för att kunna avgöra Brommas framtid.

”Utredningen är knappast grund nog att i dag besluta om nedläggning. Pandemi och förändrade resepolicys förändras, men frågan om hela landets tillgänglighet är inte utredd”, säger han.

Anders Åkesson välkomnar infrastrukturministerns beslut om att förhandla frågan vidare i riksdagen.

”Om Eneroth ska nå framgång med detta är det klokt och en förutsättning att gå till riksdagen för att diskutera hur man gör detta”, säger Anders Åkesson.

Utredaren säger att han inte ser några större hinder för stängning, vilka sakliga argument finns för att inte ta beslut om att stänga inom tidsramen?
”Han pratade om det kortare perspektivet. Men det längre perspektivet är utomordentligt svårt att avgöra. Olika affärsmodeller som utvecklats av BRA respektive SAS har gett landet tätt inrikesflyg med olika destinationer. Frågan är om den affärslogiken kommer att hålla vid en stängning.”

Anders Åkesson stänger dock inte helt dörren för att stänga Bromma och flytta över trafiken till Arlanda.

En vidare analys av pandemins effekter, klimatfrågor och nya teknologier måste finnas med i beslutsunderlaget. Dessutom får inte statliga satsningar på tillgängligheten till och från Arlanda tömma budgeten och hindra infrastrukturprojekt i andra delar av landet.

Är de kriterierna, plus att tillgängligheten som den såg ut innan pandemin, uppfyllda – kan Centern gå med på en stängning av Bromma, enligt Anders Åkesson.

”Det finns ingen sentimentalitet kring Bromma flygplats. Det som skulle kunna få Centerpartiet och mig att säga att en stängning är en bra idé, är när vi känner total trygghet i att detta inte förstör tillgängligheten, i synnerhet för landets inrikesflyg.”

Om de kriterierna uppfylls är ni öppna för att Arlanda kan ta över Bromma?
”Ja, men jag känner ingen säkerhet i att de är uppfyllda utifrån det jag hört i dag.”


Innehåll från Orange CyberdefenseAnnons

Orange Cyberdefense CyberSoc ser allt

Det är faktiskt så. De kunder som har givit Orange Cyberdefense mandat att hjälpa dem, har väldigt bra förutsättningar att skydda sin verksamhet med hjälp av bolagets globala Cyber Security Operation Centers – CyberSOCs.

– Här analyseras all data och resultaten används sedan vägledande för att skydda våra kunder, säger Fredrik Svensson, Head of CyberSOC, Orange Cyberdefense Sverige.

Orange Cyberdefenses Cyber Threat Intelligence-data bidrog till att att bolaget hade försprång på marknaden och kunde hjälpa sina kunder med både implementering av Indicators of Compromise (IOCs) och aktiv threat hunting under den gångna sommarens välkända attacker.

Den accelererade digitaliseringen och ransomware-trenden har fortsatt att dominera under 2021 och Orange Cyberdefense ser att det kommer att fortsätta, samtidigt som många cyberattacker blir allt mer komplexa och sofistikerade. Denna utveckling har emellertid också medfört att medvetenheten kring samhällets sårbarhet har höjts, vilket i sin tur har fört upp cybersäkerheten på dagordningen för styrelser och ledningar. 

– Ju mer samhället digitaliseras, desto större inverkan har hoten. Lyckligtvis tar allt fler detta på allvar och ser sig om efter tjänster och lösningar som kan hålla den egna verksamheten trygg, berättar Fredrik Svensson.

Globala muskler – lokal insikt

För att stötta sina kunder i den pågående utvecklingen erbjuder Orange Cyberdefense tjänster inom allt från rådgivning, riskmitigering och riskvisualisering, till dedikerade monitorerings-, detekterings- och responslösningar. Funktionen för bolagets 11 globala CyberSOCs är således att övervaka, upptäcka, undersöka och svara på cyberhot – dygnet runt. 

– De kunskaper vi erhåller med vår Cyber Threat Intelligence använder vi sedan för att ytterligare stärka säkerheten för våra kunder. Den globala inblicken och informationen kombineras därefter med lokal insikt, AI och mänsklig expertis, i form av våra oerhört skickliga ingenjörer och tekniker. 

Fredrik exemplifierar med ett av Orange Cyberdefense senaste kundcase, där bolaget aktivt stöttar ett företags befintliga IT-säkerhetsleverans med en helt anpassad lösning. 

– Tillsammans med kunden bygger vi upp såväl teknik som kunnande för att de ska kunna förbättra sin operationella säkerhet och upprätta en heltäckande CyberSOC.

Fortsätter att vässa sina tjänster

Den samlade kompetens som bolaget har erhållit genom åren har följaktligen skapat ett enormt informationsunderlag och en unik förståelse för kundernas processer och arbetssätt. Denna förståelse har Orange Cyberdefense sedermera nyttjat för att kontinuerligt vässa och utveckla sina tjänster utifrån kundernas feedback och behov. 

– Vi ser en stor efterfrågan på skräddarsydda tjänster för operationellt arbete. Tack vare vår nära samverkan med kunderna kan vi snabbt utforma och exekvera relevanta tjänster som ger mervärde – givetvis anpassade till lokala regulatoriska krav. Därmed hjälper vi både våra kunder och samhället i stort att minimera sina skaderisker, avslutar Fredrik. 

Kontakta Orange Cyberdefense för att få veta mer

Mer från Orange Cyberdefense

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orange Cyberdefense och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?