Annons

S-ledning vill bevara stram flyktingpolitik

Socialdemokraterna föreslås hålla fast vid en skärpt flyktingpolitik på obestämd tid.
Enligt regeringsöverenskommelsen med Miljöpartiet är den nuvarande striktare politiken bara tillfällig, till 2019.

Bild:TT

"Sverige ska ta sin del av ansvaret för människor på flykt, men det förutsätter ett fungerande gemensamt asylsystem i EU, med en mer harmoniserad lagstiftning och tillämpning", heter det i förslaget till politiska riktlinjer från partistyrelsen till S-kongressen, erfar TT.

Enligt en S-källa ska formuleringarna om flyktingpolitiken läsas som att det inte blir någon återgång till den tidigare migrationspolitiken, den som rådde fram till november 2015. Då drog regeringen i bromsen, något som var smärtsamt inte minst för S regeringspartner Miljöpartiet.

Det sägs också, i riktlinjerna, att det inte är möjligt för Sverige att ha en lagstiftning som "väsentligen skiljer sig" från övriga länder i EU. Mottagandet ska vara "hållbart".

Men det framgår inte uttryckligen om S föreslås kräva att den tillfälliga, striktare flyktingpolitiken absolut ska ligga kvar som den är även efter 2019.

S-ledaren Stefan Löfven och partisekreteraren Lena Rådström Baastad lägger senare i dag fram det förslag till politiska riktlinjer, där migrationspolitiken är ett ämne, som ska behandlas av ombuden på partikongressen i Göteborg den 8-12 april.

Det är meningen att den striktare, men tillfälliga, lagstiftningen ska gälla till våren 2019. Men den ska ses över nästa vår, valåret 2018, och en strid förutses mellan S och MP. MP antas ha svårt att gå med att Sverige ska hålla fast vid regler på EU:s miniminivå (det var så de beskrevs av regeringen när de infördes). De innebar en övergång från permanenta till tillfälliga uppehållstillstånd som regel, gräns- och id-kontroller och stramare regler för anhöriginvandring.

Ingen, inte ens initierade EU-bedömare, vågar i dag ens gissa om det är möjligt för EU att få ett "fungerande gemensamt asylsystem" på plats eller hur lång tid det kan ta. Det gör att formuleringarna i riktlinjerna, om de antas på kongressen, ger stöd för S-ledningen att hålla fast vid en striktare politik lång tid framöver.

Temat för kongressen är "Trygghet i en ny tid". Kongressen ska skicka signaler, vill ledningen, att S är ett parti för den som vill ha ordning och reda. Det ska bli mer plikt och ordning i skolan, satsningar på försvaret och mot brottslighet samt bud om tiggeriförbud. Kraven på människor att arbeta, "göra rätt för sig" och göra sig anställningsbara, som en term lyder, höjs.

"Vi Socialdemokrater gör en positionsförflyttning. Det handlar om ordning och reda och det handlar om trygghet i en ny tid med tydligt fokus på rätt och plikt", sade Lena Rådström Baastad i en kommentar inför kongressen på S hemsida för några veckor sedan.


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Flera nya elbilar från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz lägger in ytterligare en växel i sin elbilssatsning. Nu har sex nya elbilar bekräftats.

Bland nyheterna: Lyxiga sedanen EQS samt de kompakta suvarna EQA och EQB.

Läs mer om Mercedes-Benz elbilar 

100 miljarder kronor. Så mycket investerar Mercedes-Benz och Daimler i elektrifiering under de kommande åren. Ambitionen är att göra hela personbilsflottan koldioxidneutral till 2039.

I den gigantiska satsningen är lanseringen av de renodlade elbilarna extra viktiga eftersom de inte släpper ut någon koldioxid över huvud taget under körning.

Därför blir det mycket tal om EQ framöver. 

Det är nämligen de två första bokstäverna i namngivningen av samtliga elbilar som lanseras. Den tredje bokstaven visar vilken storleksklass i Mercedes-Benz-familjen det handlar om.

Så här långt har suven EQC och den 8-sitsiga familjebussen EQV lanserats på marknaden. 

Dessa motsvarar i tur och ordning Mercedes-Benz GLC SUV och Mercedes-Benz V-Klass.

EQC finns redan på marknaden i dag.
EQC finns redan på marknaden i dag.

Flaggskeppsmodellen blir eldriven

Det är nu också bekräftat att den kompakta suven EQA (GLA) kommer att få produktionsstart redan 2020, och EQB (B-Klass) kort därefter. 

Nytt är också att Mercedes-Benz EQS kommer ut på marknaden under nästa år som både sedan och suv. EQS är alltså den eldrivna versionen av flaggskeppsmodellen S-Klass som precis lanserats med förbränningsmotorer i sin sjunde generation. 

EQS får en el-räckvidd på cirka 70 mil och en teknik som gör att den går snabbladda upp till 80 procent på bara 20 minuter.

Bilen har redan genomgått rigorösa tester och körts mer än 200 000 mil i allt från öknar till svenska vintervägar.

EQS blir också den första modellen som byggs på Mercedes-Benz nya elbilsplattform för bilar i de större klasserna. Den nya plattformen är helt moduluppbyggd och skalbar. Det går att ändra spårvidd, hjulbas, batterier, markfrigång med mera. Detta gör också att det går att bygga olika bilmodeller på samma fabriker och produktionslinjer.

Även E-Klass får eldrift

Strax under EQS i storlek och i samma segment som E-Klass kommer snart också EQE att presenteras, och även den som både sedan och suv.

E-Klass är Mercedes-Benz mest framgångsrika modell genom tiderna. Modellens anor sträcker sig tillbaka till 1947 och sedan dess har fler än 14 miljoner exemplar sålts.

Tidigare i år lanserades modellen i sju olika versioner av laddhybrider: Som sedan och kombi med en förbränningsmotor i både bensin och dieselutförande.

Att EQE snart släpps på marknaden är en positiv nyhet för alla som genom åren lärt sig älska den ikoniska modellen och som nu vill köra utsläppsfritt med ytterligare utvecklad körglädje. 

Sugen på att provköra en elbil? Boka här! 

Här är Mercedes-Benz befintliga elbilsmodeller

Namn – Motsvarande storleksklass

EQC – GLC SUV

EQV – V-Klass

Bekräftade elbilsmodeller som kommer att lanseras

Namn – Motsvarande storleksklass

EQA – GLA

EQB – GLB

EQE – E-Klass Sedan

EQE SUV – GLE SUV

EQS – S-Klass Sedan

EQS SUV – GLS SUV 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?