Hoppa till innehållet

Annons

S-kravet på regeringen: Skrota överskottsmålet annars vinner SD

S-profilen Daniel Suhonen kräver att regeringen kör över sina samarbetspartier och skrotar överskottsmålet. ”Socialdemokraterna måste ställa en kabinettsfråga här”, säger han.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Beskedet från finansminister Magdalena Andersson i förra veckan, att hon nu vill ta bort överskottsmålet, välkomnades brett i de egna S-leden.

Men det dröjde inte ens ett dygn innan dörren slogs igen av de två samarbetspartierna, Centern och Liberalerna, som kräver att målet ligger fast.

Nu anser Daniel Suhonen, chef för den fackliga tankesmedjan Katalys och grundare till S-föreningen Reformisterna, att regeringen måste sätta hårt mot hårt.

Kravet på Magdalena Andersson är att hon går från ord till handling.

”Hon måste driva den här frågan stenhårt och få igenom det. Hon är finansminister och en oerhört kompetent och kraftfull politiker”, säger han och fortsätter:

”Det här måste vara en kabinettsfråga för Socialdemokraterna i den här regeringen.”

Att Centern och Liberalerna hänvisar till januariavtalet, och skrivningen att det finansiella ramverket ska värnas, spelar mindre roll, enligt Daniel Suhonen.

”Det här kan inte två små liberala partier få bestämma själva”, säger han och fortsätter:

”De har fått igenom enorma skattesänkningar för välbärgade, en slakt av Arbetsförmedlingen och väldigt mycket annat. Socialdemokratins krav måste vara att man kan rädda välfärden, annars kan Socialdemokraterna inte sitta i en regering.”

Daniel Suhonen beskriver situationen som absurd när hårt pressade kommuner nu går på knäna samtidigt som statsskulden letat sig ned till rekordlåga nivåer.

Han påpekar också att den samlade skulden inom offentlig sektor nu är nere på den nivå som skuldankaret anger och då är det naturligt att släppa överskottsmålet. 

Kravet är att regeringen griper in och ger kommunerna de resurser som behövs för att integrationen, skolan och omsorgen ska fungera.

”Man leker med elden när man stänger ned ishallstider och drar ned i äldreomsorgen och säger att det beror på ökade socialbidragskostnader”, säger Daniel Suhonen.

”Det är inte så svårt att vara sverigedemokratisk valstrateg i ett sådant politiskt landskap.”

Sedan januariavtalet ingicks har Socialdemokraterna i fråga efter fråga blivit offentligt tillrättavisade av sina samarbetspartier.

Det gäller migrationen, infrastrukturen, skolan och nu senast alltså överskottsmålet.

”Jag trodde att det var Sverigedemokraterna som skulle hållas utanför regeringsinflytande, inte Socialdemokraterna”, säger Daniel Suhonen.

”Nu måste socialdemokratin visa att någonting spelar någon roll, förutom att 18 stycken medlemmar i Socialdemokraterna får sitta i en regering.”

Daniel Suhonen beskriver välfärden som en överlevnadsfråga för Socialdemokraterna och då räcker det inte att prata om välfärden. Pengarna måste upp på bordet, anser han.

”Om man inte är beredd att fajtas nu så tror jag att valet 2022 är kört.”

Innehåll från EbbotAnnons

Techbolaget Ebbot har utvecklat en GPT-modell för kundsupport

Senaste året har kantats av en AI-hysteri med ChatGPT i spetsen, vilket har gjort att många företag fått upp ögonen för tekniken, inte minst potentialen för kundsupport. Den snabba utvecklingen inom AI är något som techbolaget Ebbot tagit tillvara på, som nu lanserar nu sin egenutvecklade GPT-modell - skräddarsydd för kundsupport.

Att använda AI för att automatisera kundsupport är inte något helt nytt påfund. Tekniken har dock inte alltid levt upp till förväntningarna, vilket gjort att många företag har antagit en avvaktande ställning till AI chatbotar. 

Sen kom ChatGPT och förändrade allt. 

– Den snabba utvecklingen av AI och framför allt ChatGPT har förändrat både företagens och konsumenternas inställning till- och förväntningar på chatbotar och sättet man kan interagera med dem, säger Oliver Young, Product Manager på Ebbot.

Ebbot är ett svenskt techbolag som har utvecklat chatbots- och AI-teknik sedan 2018. Därmed har de i första hand fått uppleva hur attityden till chatbotar på marknaden snabbt har skiftat från skepticism till entusiasm, med en nu stark tilltro till deras förmåga och potential.

En del företag har redan hoppat på trenden att använda sig av tjänster som är integrerade med generellt tränade GPT-modeller. Det finns dock en hel del nya utmaningar som kommer med detta, förklarar Oliver Young:

– Risken med att använda en chatbotsleverantör som saknar en egen GPT-modell är att man tappar kontrollen över sin datasäkerhet och personuppgiftshantering. Detta på grund av att många tredjepartslösningar lagrar datan utanför EU, där andra regler och lagar om personuppgiftshantering gäller.

Som svar på marknadens efterfrågan har Ebbot utvecklat sin egen GPT-modell, baserad på samma teknologi som ChatGPT, men med en viktig skillnad; Ebbots modell hostad inom EU och anpassad för att endast svara utifrån företagsspecifika data.

– Med EbbotGPT kan vi säkerställa att chatboten endast svarar på företagsspecifika data. Något som är oerhört viktigt inom kundsupport där man absolut inte vill riskera att boten hittar på egna svar, såsom att boten rekommenderar en konkurrerande produkt eller tjänst, säger Oliver Young.

Förutom att EbbotGPT är skräddarsydd för att användas för kundsupport, berättar Oliver Young att den nya modellen även har förändrat sättet för hur chatbotar byggs och administrerats i Ebbot-plattformen:

– Till skillnad från hur chatbotar tidigare byggdes i plattformen, kan man nu bygga en helt ny chatbot på bara några minuter. Till exempel kan en FAQ-fil (vanliga frågor) användas som träningsdata. Efter träningen kan chatboten generera en oändlig mängd unika svar baserat på innehållet i FAQ:n. Den här snabbare processen för att skapa chatbotar innebär också att det blir mer kostnadseffektivt att utveckla och underhålla en chatbot, vilket ger fler företag och organisationer möjlighet att skaffa en.

Den nya GPT-modellen lanseras i början av september vilket gör Ebbot till det första svenska företaget som erbjuder en egen GPT-modell som är skräddarsydd för kundsupport. 

Företag kan redan nu anmäla intresse på Ebbots hemsida här.  

Om Ebbot

Ebbot erbjuder en plattform för att skapa bättre kundupplevelser online med hjälp av AI. Ebbot grundades 2018 och har idag kontor i Stockholm och Göteborg. 

Läs mer på ebbot.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ebbot och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera