Annons

S-förslag om elräkningsakut får nej i utskott

Det blir ingen elräkningsakut för att hjälpa hushåll och företag att betala sina elräkningar.

– Vi ser att det inte är meningsfullt att gå vidare, säger finansutskottets ordförande Edward Riedl (M).

Riksdagens finansutskott beslutade att säga nej till Socialdemokraternas förslag att inrätta en elräkningsakut vid ett extrainkallat möte.

Även branschorganisationen Energiföretagen var med på mötet för att ge sina synpunkter. Det bidrog till att utskottet landade i ett nej.

”Elbolagen säger att de inte kommer att kunna hjälpa fler kunder med det här förslaget, utan tvärtom kan det bli så att färre kunder blir hjälpta i slutänden. De har inte möjlighet att på så här kort varsel få fungerande it-system på plats och personal som skulle kunna hantera det här”, säger Riedl. 

Förslaget från S går ut på att ge kunder respit i väntan på att de aviserade elstöden betalas ut. Företag och hushåll skulle kunna skjuta upp eller delbetala sina elräkningar genom att staten utfärdar kreditgarantier för elbolagen. Men så blir det alltså inte.

”Jag är otroligt besviken”, säger Mikael Damberg (S), vice ordförande i utskottet.

Han tycker att regeringen lyssnar på fel aktör.

”Regeringen måste lyssna på de företag och hushåll som är jättepressade av höga elräkningar och faktiskt ställa sig på kundens sida. Det är inte orimligt att staten tar en del av ansvaret för risken när regeringen inte levererar på sina vallöften”, säger Damberg.

Han syftar på att regeringspartierna i valrörelsen lovade att ett elprisstöd skulle vara på plats i november. 

Försäkringskassan räknar med att de utlovade elprisstöden till hushåll i elprisområde 3 och 4 kan börja betalas ut i slutet av februari. Det nya stödet som regeringen nyligen aviserade – för hushåll i hela landet – kommer att betalas ut någon gång under våren.

Sverigedemokraternas Oscar Sjöstedt säger att förslaget om en elräkningsakut nu är dödförklarat.

”Det var ett spännande förslag, och det är därför vi har ägnat lite tid åt det. Men ju mer man grottar i det, desto mer omöjligt framstår det som. Då måste vi lyssna på vad branschen och andra har att säga”, säger Sjöstedt. 

Ett av skälen till att Energiföretagen inte tror på en elräkningsakut är att det skulle ta tid att få systemet på plats.

”Det är här och nu som behovet finns. Lägg hellre tid och kraft på att få ut elprisstöden så fort som möjligt till kunderna”, säger Åsa Pettersson, vd för Energiföretagen.

Hon konstaterar att många elhandelsbolag är små och inte kan agera bank.

”Det blir en administrativ och tung börda. Många elhandelsbolag har varken kompetens eller resurser att ta på sig en sådan roll”, säger Åsa Pettersson.

Kunder som har problem att betala sina räkningar uppmanas i stället att vända sig till sina elbolag för att till exempel dela upp betalningarna.

Innehåll från AvausAnnons

Avaus: Så får storbolagen ut mer av sina investeringar i kunddata och teknologi

Emma Storbacka, vd Avaus.
Emma Storbacka, vd Avaus.

På väg in i en lågkonjunktur blir det allt viktigare för företag att använda sina resurser effektivt och öka lönsamheten med så små medel som möjligt. Konsultbyrån Avaus anser att man behöver titta mer kritiskt på hur sälj- och marknadsavdelningar jobbar med data och automatisering.

– Lösningen är varken fler anställda experter eller ny teknologi, menar Emma Storbacka, vd Avaus.

För att öka lönsamhet och tillväxt behöver marknadsorganisationer jobba med att få ut mer värde ur redan gjorda investeringar. Det menar Avaus, en konsultbyrå som hjälper bolag nå förbättrade affärsresultat med hjälp av effektivare användning av data och teknologi i kundgränssnittet.

– Forskning visar att investeringar i försäljnings- och marknadsföringsteknologier ökar, samtidigt som många beslutsfattare upplever att de inte får optimal avkastning. Det är där vi kommer in, förklarar Emma Storbacka.

Affärsfokus synonymt med kundfokus

En vanlig uppfattning är att man ska utgå från kundupplevelsen, men det är inte alltid rätt väg att gå, enligt Emma Storbacka. Istället ska man utgå från affärspotentialen, och driva tillväxt eller besparingar där data och automatisering kan göra störst skillnad. 

– Det relevanta är de affärsdrivande frågeställningarna: att titta på hur mycket pengar man kan tjäna på att öka effektiviteten i nykundsbearbetning, hur man minskar svinn, hur man korsförsäljer eller ökar kundlojaliteten mer automatiserat. Kort sagt: utgå från potentialen. Det tvingar fram ett kundcentriskt perspektiv fast på rätt sätt – ett affärsperspektiv, säger hon.

Data och automatisering betraktas i många fall som tekniska frågor och landar därför oftast på IT-avdelningen, något som tyvärr fördröjer både process och implementation. Istället borde det hanteras långt upp i organisationen, menar Emma Storbacka. 

– Tekniken i sig är inte lösningen, utan snarare det systematiska och strategiska arbetet – att få till ett arbetssätt och tydliga mål som driver organisationen mot mer automatisering över tid. Tvärtemot vad många tror har de flesta bolag faktiskt tillräckligt med teknologi på plats, men har inte lyckats få ihop arbetssättet för att använda tekniken och den tillgängliga datan för att bli mer framgångsrik.

Ett långsiktigt arbete

I ekonomiskt skakiga tider blir kostnadseffektivisering en oundviklig prioritering på agendan. Avaus lägger stor vikt vid att jobba långsiktigt med sina kunder, men att arbetet ska löna sig tack vare den högre automatiseringsgraden. Med en högre automatiseringsgrad och fler datadrivna beslut kan sälj- och marknadsorganisationer göra mer, med mindre.

– När allt kommer omkring är en marknadsförares jobb att söka sätt för att sälja mer och spendera mindre, och det är där data och automatisering kommer in i bilden, avslutar Emma Storbacka.

Läs mer här:

www.avaus.com/customers

www.avaus.com/factory 

Om Avaus

Avaus är en partner för ledande företag som vill använda sin kunddata och driva affärstillväxt. Vi stödjer våra kunder i att sätta en framtidssäkrad målbild, implementera de nödvändiga tekniska, analytiska och organisatoriska förmågorna, men hjälper framför allt med att realisera värdet av gjorda teknikinvesteringar – samtidigt som vi coachar marknads- och säljchefer att ta organisationen in i en datadriven framtid.

Fakta:

Grundad: 2007

Anställda: 130

Kontor: 5 (Finland, Sverige, Polen, Tyskland och Italien)

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Avaus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera