Ryssland inleder massvaccinering med Sputnik V i helgen

I helgen startar allmän vaccinering med det ryska vaccinet, Sputnik V, i Moskva. Även Kazakstan kommer börja producera Sputnik V för att vaccinera sina invånare nästa år.

Foto:Andrey Rudakov

På lördagen öppnar Moskva upp sitt nya center för vaccination, meddelar borgmästare Sergej Sobjanin. Enligt borgmästarens hemsida är vaccinet gratis och först i kön för att få det inhemskt producerade preparatet Sputnik V är lärare, läkare och socialarbetare i åldrarna 18-60 år.

Redan under fredagen kan Moskvas invånare digitalt registrera sig för att få en spruta. Vem som helst kan registrera sig men enligt hemsidan måste man kunna bevisa att man har ett av de aktuella yrkena.

”För Moskvas övriga invånare kommer gratis vaccinering bli tillgänglig senare”, står det på hemsidan.

Hittills har redan över 100.000 personer i speciella grupper i landet fått vaccinet. Enligt preliminära ryska uppgifter har vaccinet en effektivitet på 92 procent när det gäller att skydda människor från sjukdomen.

Samtidigt är minst tio olika vaccin under utveckling i Ryssland, enligt landets statsepidemiolog, Anna Popova. Ett av dem, kallat Epivaccorona, är registrerat och ska genomgå tester på cirka 40 000 frivilliga, enligt hälsovårdsdepartementet.

Även Kazakstan kommer att börja producera Sputnik V och en massvaccineringskampanj är planerad med start nästa år, meddelar Kazakstans president Kazymzjomart Tokajevs stab.

Produktionen ska inledas den 22 december och det är i första hand lärare, läkare och poliser som kommer vaccineras, det beskedet har premiärminister Askar Mamin gett presidenten.

Kazakstan är även i startgroparna för en fas 3-studie av sitt eget vaccin, säger premiärministern. Två miljoner doser av det egna vaccinet ska produceras den här månaden.

Hittills har Kazakstan, som har 19 miljoner invånare, drabbats av 134.706 fall av covid-19 och 1.990 dödsfall.

Under fredagen noterade Ryssland 27.403 nya fall av covid-19. Totalt har 2.402.949 personer smittats i Ryssland vilket placerar landet topp fyra efter USA, Indien och Brasilien. Sedan pandemins start har 42.176 covid-relaterade dödsfall drabbat landet.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?