Annons

Ryssen kräver Ikea på halva koncernvinsten

Ingvar Kamprads möbelkedja Ikea krävs på 18 miljarder kronor av den ryske affärsmannen Konstantin Ponomarjov. Beloppet motsvarar en halv årsvinst för hela Ikea-koncernen, skriver Expressen.

Ingvar Kamprad.
Ingvar Kamprad.Bild:TT

Vid tiden för Ikeas etablering i Sankt Petersburg var elnätet ännu inte utbyggt till platserna där möbeljätten valde att bygga två varuhus. Ikea valde då att hyra elgeneratorer av Konstantin Ponomarjov.

Kostnaden för elgeneratorerna var 150 miljoner kronor per månad under 2007 och 2008. Ikea betalade 20 procent av hyran kontant - de resterande 80 procenten, inklusive en årsränta på 37 procent, skulle Ponomarjov få när bolaget hade fått el genom stadselnätet.

Utbyggnaden av elnätet försenades och Ikeas skuldberg växte. Under perioden 2009-2010 hyrde Ikea elgeneratorer av ett annat bolag, samtidigt som bolaget tog Ponomarjovs generatorer i beslag.

Ikea gjorde slutligen upp med Ponomarjov år 2010 för att reglera skulden för perioden 2007-2008. Resultatet blev att den ryske affärsmannen fick 800 miljoner dollar, motsvarande cirka 7,3 miljarder kronor i dagens penningvärde. Ikea vägrade dock att betala hyra för de 18 månader då Ponomarjovs elgeneratorer var i möbeljättens beslag.

Hyran med ränta för de 18 månaderna var då fem miljarder kronor. Ponomarjov uppger att han har erbjudit Ikea en 70-procentig hyresrabatt, något som ska ha avvisats av bolaget.

Sex år senare har skulden med räntor och avgifter vuxit till 18 miljarder kronor. Men enligt Ponomarjov ska skulden räknas om till 2010 års penningvärde, vilket skulle innebära att skulden uppgår till drygt 30 miljarder kronor. Det motsvarar hela Ikea-koncernens årsvinst.

En domstol i Ryssland beslutade nyligen att frysa 1,3 miljarder kronor på bankkonton som tillhör Ikea, som en del i domstolsprocessen mellan bolaget och Ponomarjov. Beslutet hävdes några dagar senare.

Ikea har lagt locket på om processen i Ryssland. Lars-Johan Jarnheimer, styrelseordförande för Ingka Holding, som är moderföretaget i koncernen, säger i en kommentar att "Det pågår en juridisk process, sen får vi se vem som har rätt och fel".

Ponomarjov skrev flera avtal med Ikeas förre Rysslandschef, Per Kaufmann, som idag är chef för Mediamarkt i Sverige.

"Jag har inga kommentarer om Ryssland överhuvudtaget, jag har fått lova Ikea det", säger Kaufmann i en kommentar och medger samtidigt att han har undertecknat att sekretessavtal med Ikea.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?