1515
Annons

Rysk seger i Sievjerodonetsk ”viktig – men inte avgörande”

Att staden Sievjerodonetsk nu fallit är en framgång i striden om länet Luhansk, men inte avgörande för slaget om regionen Donbass, menar experten Joakim Paasikivi.

Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och lärare i militärstrategi vid Försvarshögskolan i Stockholm.
Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och lärare i militärstrategi vid Försvarshögskolan i Stockholm.Foto:Pontus Lundahl/TT

På lördagen meddelade Ukraina att staden Sievjerodonetsk helt fallit i ryska händer. Det efter att hårda strider pågått i flera veckors tid.

Från ukrainskt håll har slaget om staden beskrivits som avgörande för hela Donbassregionen, som består av länen Luhansk och Donetsk. 

Att Ryssland nu lyckats ockupera Sievjerodonetsk är visserligen en framgång, men staden har inte så stor strategisk betydelse som bland annat president Volodymyr Zelenskyj tidigare tillskrivit den beskrivit, säger Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och lärare i militärstrategi vid Försvarshögskolan i Stockholm.

”Det är en viktig framgång för Ryssland i striden om Luhansk län, men det är inte avgörande för kriget om Ukraina. Inte ens, skulle jag säga, avgörande för striden om Donbass.”

Att slaget om Sievjerodonetsk har beskrivits som så betydelsefullt kan ha varit ett sätt för Ukraina att understryka för väst hur viktigt det är med fortsatt stöd.

”Jag tror även att de publicerade ukrainska förlustsiffrorna och de ganska dramatiska uppgifterna som kommit från ukrainsk sida har varit en del av informationskampanjen för att hålla väst engagerade”, säger Paasikivi.

”Jag har inte sett vare sig den ryska eller ukrainska stridsplanen men jag får inte riktigt ihop det där om att det skulle vara som ett slags korthus som faller bara för att man tar Sievjerodonetsk.”

Sievjerodonetsks så kallade tvillingstad Lysytjansk – som redan utsatts för intensiv beskjutning – är sannolikt Rysslands nästa mål.

”Jag tror att Ryssland kommer fortsätta mot Lysytjansk men jag tror inte ukrainarna bara kommer att lämna den utan man kommer säkert slåss där också. Det kommer att bli hårda strider om ryssarna väljer att gå dit”, säger Paasikivi.

Staden ligger på den västra sidan av floden Donets i förhållande till Sievjerodonetsk. Broarna över är stängda och staden ligger även på en höjdsträckning, vilket kan göra den lättare att försvara, säger han.

”Problemet är om ryssarna fortsatt kan inringa och gå runt på den södra sidan, eller möjligtvis den norra, och gå in från väst, i ryggen på försvararna. Då kommer man få problem.”

Det förekommer även, om än ganska oklara, uppgifter om ukrainsk offensiv i syd mot den ockuperade staden Cherson.

Om det stämmer kommer det sannolikt påverka hur Ryssland väljer att agera framöver, uppger Paasikivi.

”Då blir man nog tvungen att gruppera i försvar och möjligen försöka omgruppera från Donbass om man ska kunna göra nånting kreativt.”

”Det vore säker ett huvudbry för ryssarna om man skulle bli tvungen att börja omdisponera förband från Luhansk eller möjligen då Donetsk, för de är också hårt slitna.”

Ukrainas militär har enligt den statliga nyhetsbyrån Ukrinform börjat använda raketartillerisystemet Himars som USA har sänt över.

”Även om det inte blir en våldsamt stor effekt så kommer bara det faktum att man har satt in dem i strid i det området också skapa en del problem för ryssarna i och med att det är så god precision på det där vapnet. Man måste antingen se till att man är väl rörlig med sina staber eller att man är väl skyddad”, säger Paasikivi.

De trodde att pandemin skulle betyda slutet – ”blev tvärtom”

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera