Annons

Rysk motgång ger nytt rally för gaspriset

Tyskland skjuter på tillståndet för Nordstream 2, den omstridda gasledningen från Ryssland via Östersjön.

Tisdagens besked lyfte priset på naturgas med nära 12 procent, medan aktiekursen för den ryska pipelineägaren Gazprom föll med 0,8 procent.

Foto:Johan Nilsson/TT

Det redan upptrissade naturgaspriset fick ytterligare en skjuts uppåt mitt på tisdagen. Den tyska nätmyndigheten BNA meddelade att den pausar certifieringen för starten av Nordstream 2, som skulle dubbla kapaciteten av undervattensledningar från Ryssland till Europa.

”Det sista hoppet att ledningen ska vara i gång till vintern har komplett grusats. Det ser allt mer ut som att den inte kan starta förrän under andra halvan av nästa år. Det betyder att vi måste kapa industrins efterfrågan för att behålla nödvändig tillförsel för el och värme”, säger James Waddell på konsultföretaget Energy Aspects, till affärstidningen Financial Times.

BNA krävde på tisdagen att Nord Stream AG, som ägs till 100 procent av Gazprom och har huvudkontor i Schweiz, ska bilda ett tyskt dotterbolag för att möta EU-regler om att producenter och leverantörer ska vara olika bolag. Det uppger affärstidningen Handelsblatt.

Nord Stream har på sig till den 8 januari att uppfylla kraven. Annars kan godkännandet fördröjas ännu mer.

”Om flödet kan starta först efter att certifieringen har avklarats får det negativa konsekvenser för Europas gasbalans över vintern”, säger Katja Yafimava, senior forskare på Oxford Institure for Energy Studies, till nyhetsbyrån Bloomberg.

Tysklands avgående förbundskansler, kristdemokraten Angela Merkel, har försvarat gasledningen mot invändningar från andra EU-länder och USA. President Donald Trump införde till och med sanktioner knutna till projektet, medan efterträdaren Joe Biden har visat lite större förståelse för de tyska energibehoven.

Kritiker både i och utanför Tyskland anser att Nordstream ökar beroendet av rysk naturgas, som redan har blivit allt viktigare för att fylla luckor när vind- och solkraft har dåliga dagar.

Dessutom ger ledningen Ryssland möjlighet att runda Ukraina, som i dag får stora intäkter från en rysk gasledning genom landet trots den väpnade konflikten mellan länderna.

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson varnade i måndags för att EU har valet att stå upp för Ukraina eller godkänna Nordstream 2.

Redan före tisdagens beslut hade Ryssland snålat med exporten av naturgas till Västeuropa, där lagren inför vintern ligger 20 procent lägre än normalt. Bedömare ser det även som ett sätt att stötta Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko i konflikten med grannlandet Polen och övriga EU. 

”Det ligger i linje med vad många spekulerar i, att ryssarna inte kommer att 'gasa' på mer än vad man åtagit sig och att Europa kan gå in i vintern med låga gaslager”, säger Magnus Thorstensson, expert på Energiföretagen.

Tysklands förra kansler, socialdemokraten Gerhard Schröder, gör frågan extra politiskt brännbar. Goda kontakter med Rysslands president Vladimir Putin gav honom posten som ordförande i Nord Stream AG i december 2005. Det var bara månader efter att han förlorade valet till Angela Merkel.

Nu pågår förhandlingar om nästa tyska regering, som troligen kommer att ledas av socialdemokraten Olaf Scholz. Hans två möjliga koalitionspartner, De gröna och Liberalerna, vill båda hålla en hårdare linje mot Ryssland än den nya kanslern.

Samtidigt är Tyskland på väg att ta de sista kärnkraftverken ur drift, vilket ökar beroendet av andra energikällor - som naturgas.

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera