1515

Rymbolaget missar "sannolikt" målet

Rymdteknikbolaget Gomspace, som är listat på First North, kommer "sannolikt" nå sitt tidigare mål om en försäljning år 2021 "något senare". 

Det skriver bolaget i ett pressmeddelande och släpper samtidigt nya mål med sikta på år 2023. 

De nya målen, eller de "långsiktiga ambitionerna" som bolaget kallar dem, är:

* En försäljning överstigande 1,5 miljarder kronor "med stöd av den starka underliggande marknaden" år 2023.

* Bruttomarginal överstigande 50 procent på medellång sikt. 

Angående utdelningen skriver bolaget att det verkar i en växande marknad och prioriterar tillväxt. 

"Aktieägare bör inte förvänta sig någon utdelning på kort till medellång sikt", heter det. 


Innehåll från FujitsuAnnons

Dags att växla upp verksamheten - fem trender att ha koll på

Svenska företag är i början på en period med ovanligt stark tillväxt, vilket innebär en möjlighet att höja ambitionen för den digitala utvecklingen och vinna globala konkurrensfördelar. Men för att lyckas behöver man ha koll på fem viktiga förändringsområden i näringsliv och samhälle i stort.

– I Sverige brukar vi vara duktiga på att ta till oss av ny teknik. Men omvärlden är väldigt aktiv och här finns chansen att tillvarata denna tillväxtperiod genom att växla upp, se över sina planer kring digitalisering och höja ambitionen inom ett antal områden, säger Håkan Dahlström, VD.

Fujitsu menar att ett viktigt kriterium för ett företags framgång är att man faktiskt bidrar till samhället. 

– Vi ser att klimatpåverkningarna och andra stora utmaningar för mänskligheten inte kan lösas av en enstaka organisation eller land. Det är något som vi måste hjälpas åt med och Fujitsu har som syfte och mål att aktivt bidra till en värld rustad att klara klimat- och samhällsrelaterade förändringar. Till exempel har vi hjälpt forskare att med världens kraftfullaste dator räkna på olika komplexa utmaningar under pandemin, säger Håkan Dahlström.

Fem viktiga förändringsområden

Digitalisering är en viktig del av framgångsreceptet. I en global undersökning som Fujitsu låtit göra svarar 82 procent av företagen att de ska satsa mer på automatisering av sina affärsprocesser. 

För svenska företag som vill satsa framåt ser Fujitsu fem tydliga förändringsområden som är viktiga att ta med i sin digitaliseringsstrategi.

* Gränslöst arbete –Många fortsätter att jobba hemifrån även efter pandemin och arbetsuppgifter löses betydligt mer oberoende geografisk plats. För företag innebär det utmaningar gällande att koordinera team och skapa bra samarbete. Att addera integrerade lösningar för dessa utmaningar i digitaliseringsarbetet skapar möjligheter för individer och organisationer. 

* Hållbarhet - Alla framgångsrika och moderna företag jobbar hållbart och med att bidra till ett bättre samhälle på något sätt. Hållbarhet är så mycket mer än klimat och det är viktigt att väga in teknik och hur den bäst tillämpas ur ett ekonomiskt, socialt och samhälleligt perspektiv. En bred hållbarhetsprofil kommer vara en indikator på ett framtida framgångsrikt företag. 

* IT-miljö – I spåren av pandemin har vi sett vikten av en IT-miljö och strategi som är elastisk. Det måste finnas en följsamhet och robusthet för att kunna hantera oförutsedda händelser även framöver. 

– Med en robusthet och global likväl som lokal leveranskapacitet skapar vi en flexibilitet och en motståndskraft för våra kunder som vi tror kommer vara viktigt för alla företag i framtiden, säger Håkan Dahlström.

* Ekosystem – Kompetens och innovation för att skapa de nya digitaliserade lösningarna finns närmare till hands om man som företag är verksamt i ekosystem med kompetenta partners.

* Trygg automation – Automatiseringsarbetet måste ske med en transparens som gör det tydligt att data hanteras på ett korrekt och etiskt sätt. 

– Vi behöver behandla och kommunicera data på ett sätt som inger förtroende, inte bara i tekniska termer. Det måste finnas en människa i centrum när vi utvecklar ett datadrivet och intelligent näringsliv som verkar för individens och för samhällets bästa, säger Håkan Dahlström.

Läs mer på www.fujitsu.com/se/ 

Om Fujitsu

* Japanska Fujitsu är ett av världens största IT-tjänsteföretag, med närmare 130 000 medarbetare globalt och 97 000 patent.

* I vår globala vision är hållbarhet, medborgarna och samhällets bästa högt prioriterat. Innovation och digitalisering är lösningen på många av världens utmaningar. 

* I Sverige har Fujitsu drygt 600 medarbetare som hjälper företag och offentlig sektor att bli mer effektiva och höja sin kvalitet med hjälp av IT, digitalisering och innovation. 

* Vi är experter på bland annat IT för arbetsplatser, molnlösningar, cybersäkerhet och applikationsutveckling. 

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?