ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Skatter höjer bensinpriset - då kan det nå 20 kronor

  • Foto: Stian Lysberg Solum

Bensinpriset har parkerat sig runt 16 kronor per liter och skattehöjningar väntas trycka upp priset till cirka 20 kronor om fem år.

Men drivmedelsskatterna är högre i flera europeiska länder. I toppen märks Nederländerna, Grekland och Italien.

Bensin- och dieselpriser har varit i fokus den senaste veckan på grund av konflikten mellan Iran och USA. Initialt steg svenska bensinpriser med 10 öre per liter för att senare falla tillbaka med lika mycket.

95-oktanig bensin toppade med 15,98 kronor den 7 januari hos bensinkedjan Ingo, men är nu tillbaka på 15,78 kronor. För ett år sedan var bensinpriset 14,44 kronor.

I en färsk rapport har organisationen Skattebetalarna granskat svenska drivmedelsskatter. Av rapporten framgår att Sverige långt ifrån är det enda land som beskattar drivmedel högt.

Inom EU landar Sverige på åttonde plats i skatteligan med en skatt på 928 euro per 1000 liter enligt EU-kommissionen. Nederländerna har med 1.085 euro den högsta beskattningen, 17 procent högre än här hemma.

Även våra nordiska grannar Finland och Danmark tar ut högre skatt på drivmedel än Sverige.

Ser man till bensinpriset, mätt i euro per tusen liter, kommer Sverige på plats 14 i världen med en 1,51 euro per liter. Dyrast är Hongkong med 2,06 euro och på andra plats kommer Monaco med ett soppapris på 1,72 euro per liter.

Skattebetalarna påpekar att med en starkare krona hade Sverige kommit högre upp i rankningarna.

Organisationen har granskat hur beslutade skatte- och regelförändringar väntas påverka drivmedelspriserna kommande fem år. Skattebetalarnas prognos är att bensinpriset når cirka 20 kronor per liter 2025, givet ett oförändrat råoljepris.

Det handlar om att skatterna höjs i takt med inflationen, men också om att den så kallade reduktionsplikten ökar inblandningen av biobränslen i drivmedel. Den skruvas upp från dagens nivå på 4,2 procent till 15 procent om fem år.

Biodrivmedel är i dag dyrare än fossila bränslen och 80 procent av biodrivmedlen i Sverige importeras.

Sammantaget består dagens bensinpris till cirka 60 procent av skatter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer