ANNONS:
Till Di.se

Ryanair: Ni får inget kaffe men i alla fall ett jobb

  • Michael O´Leary, Ryanairs vd. Foto: AP

Piloterna får inte gratis kaffe i cockpit men kan i alla fall räkna med att jobbet finns kvar i framtiden. Så säljer lågprisflygbolaget Ryanair in sig själva i jakten på ny personal, rapporterar Bloomberg.

Piloterna kanske inte får gratis kaffe på jobbet och måste betala för sina uniformer själva men de kan i alla fall räkna med arbetssäkerhet. Det är Ryanairs försäljningsstrategi när lågprisflygbolaget är på jakt efter nya piloter och flygplanstekniker, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

"Det är brist på ingenjörer och piloter över hela Europa. Det handlar om att kasta ut ett brett nät", säger Michael O'Leary, vd på Ryanair, till nyhetsbyrån.

Istället har bolaget vänt sig till Afrika, Latinamerika och Mellanöstern för att locka piloter från flygbolag som genomgår stora konsolideringar eller kostnadsbesparingsprogram.

South Africa Airlines har till exempel lagt ner två internationella flyglinjer och dragit ner på flighterna på andra rutter. Bolaget har gått med förlust sedan 2011, rapporterar Bloomberg.

Ethiad Airways från Förenade Arabemiraten har också lanserat besparingar sedan bolaget redovisade en förlust på motsvarande 15,4 miljarder kronor för 2016.

Ryanair har alltså ställt in sig på att locka över piloter med löften om större stabilitet, tack vare bolagets starka finansiella ställning. I den senaste kvartalsrapporten som publicerades i början av februari brädade bolaget analytikernas förväntningar och redovisade ett nettoresultat på strax över 1 miljard kronor.

Men bråken med de egna piloterna har fortsatt under året. Tidigare i år erkände Ryanair för första gången ett fackförbund som motpart i löneförhandlingar efter att problem med schemaläggningen tvingat bolaget att ställa in tiotusentals flighter förra hösten.

Än så länge erkänner det Dublin-baserade bolaget dock inte European Employee Represenative Council, EERC, som företräder de irländska piloterna. EERC krävde tidigare i år vd:n Michael O'Learys avgång. Själv varnade han för fortsatta lokala konflikter med fackförbunden i sin vd-kommentar till den senaste kvartalsrapporten.

För piloter från exempelvis afrikanska länder finns det kanske ett större problem. Ryanair kräver nämligen att de flyttar till någon av flygbolagets europeiska baser där levnadsomkostnaderna är högre. Det betyder sänkt levnadsstandard trots högre löner för många piloter.

"Vi bor i stora hus i Sydafrika, inte i tändsticksaskar", säger Peter Ladiellis, pilot vid lågprisflygbolaget South African Exopress Airways, till Bloomberg.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies