Annons

Rusning till dejtingsajter i coronatider

När den fysiska kontakten är begränsad blir den digitala ännu viktigare. Det vittnar svenska dejtingtjänster om, som nu ser en ökad aktivitet på sina plattformar. 

Gustav Borg, vd för dejtingsajten Mötesplatsen och appen GoodOnes ser en ökad aktivitet på plattformarna i spåren av coronapandemin.
Gustav Borg, vd för dejtingsajten Mötesplatsen och appen GoodOnes ser en ökad aktivitet på plattformarna i spåren av coronapandemin.
Såhär ser det vanligtvis ut på dejtingappens Relate event.
Såhär ser det vanligtvis ut på dejtingappens Relate event.Foto:Relate
Philip Jonzon Jarl, grundare och vd för Relate.Foto:Relate
Numera sker Relates mingelevent online, här matchats personer ihop för 10 minuters videosamtal.
Numera sker Relates mingelevent online, här matchats personer ihop för 10 minuters videosamtal.Foto:Relate

Gustav Borg, vd för dejtingsajten Mötesplatsen och appen GoodOnes befinner sig på hemmakontoret när Di ringer upp för en intervju. För honom, likt många andra arbetar han hemifrån och kontakten med kollegorna sker över nätet. Det gör även dejtandet, något Gustav Borg märkt av i form av ökad aktivitet på plattformarna.  

”Mötesplatsen har i genomsnitt 160.000 aktiva användare per månad men under de senaste veckorna har antalet nya aktiva användare ökat med 25 procent”, berättar han. 

Förutom fler användare på sajten syns även en ökad aktivitet bland befintliga kunder. Profilvisningarna på Mötesplatsen.se har ökat med 50 procent och i mars laddades 15 procent fler bilder upp. 

”Det beror nog på att fler stannar hemma och har mer tid till att dejta, och att träffa någon på krogen är inte längre aktuellt.” 

Mötesplatsen, som ägs av norska mediekoncernen Schibsted finns även i Norge där restriktionerna skiljer sig en del från Sveriges. I slutet av mars genomfördes därför en undersökning för att se hur svenskarnas och norrmännens dejting påverkas av corona. Totalt deltog 2.615 personer som är kunder på Mötesplatsen. På frågan om dejtingbeteendet förändrats på grund av corona, svarade 42 procent av svenskarna ja. För norrmännen var motsvarande siffra 58 procent. 66 procent av svenskarna dejtade endast online, och i Norge 82 procent. 

Mötesplatsen har under de senaste åren haft en minskad omsättning, tror du att det vänder i och med detta? 

”Absolut vi ser en tillväxt, både på Mötesplatsen men också i appen GoodOnes. Det beror nog inte bara på corona utan även på att fler söker ett seriöst långsiktigt förhållande. Jag brukar kalla det en anti-tindertrend”, säger Gustav Borg. 

Även grundare och vd för dejtingappen Relate, Philip Jonzon Jarl, märker av stora skillnader i appen. 

”Vi har fått runt 50 procent mer aktiva användare och tre gånger mer meddelande skickas än före corona. Just nu har vi en månadstillväxt på 30 procent”, berättar han. 

I och med pandemin har de även möjliggjort för användarna att videochatta. 

”Digitala möten har i och med den pågående situationen normaliserats. Jag tror att det här nya beteendet kommer fortsätta även efter corona. Man inser hur smidigt det faktiskt är att ses digitalt.”

Förutom möjligheten till videochatt i appen, har de fysiska eventen som Relate vanligtvis anordnar blivit digitala. Istället för att mingla och matchas ihop med olika personer i en lokal sker det online. Över en skärm matchas man ihop med en person för tio minuters dejt. Under dejten kan även en relationsexpert närvara för att hjälpa personerna att prata om de värderingar som matchningen grundades på. I ett hörn på skärmen syns även en dj som spelar live hemifrån. 

”Hittills har vi haft två online-event med nästan 50 deltagare på vardera. Det har fungerat väldigt bra. De delas in i två grupper, så det syns 25 personer på varje skärm samtidigt.” 

På appen Relate matchas man ihop efter värderingsgrunder. Användarna på appen får göra en reflektionsövning och definiera vad som är viktigt för dem i livet. Även här kan man se en förändring berättar Philip Jonzon Jarl. 

”Vi har sett ett värderingsskifte. Självständighet som var en toppvärdering förut är det mycket färre personer som väljer nu. Istället har värderingar som trygghet, gemenskap och förutsägbarhet börjat gå upp i topp.” 

Vad tror du det beror på? 

”Jag tror att många ändrar sin inställning nu, man inser i en orolig tid som detta är vad som är extra viktig för en.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera