1515

Rusning till dejtingsajter i coronatider

När den fysiska kontakten är begränsad blir den digitala ännu viktigare. Det vittnar svenska dejtingtjänster om, som nu ser en ökad aktivitet på sina plattformar. 

Gustav Borg, vd för dejtingsajten Mötesplatsen och appen GoodOnes ser en ökad aktivitet på plattformarna i spåren av coronapandemin.
Gustav Borg, vd för dejtingsajten Mötesplatsen och appen GoodOnes ser en ökad aktivitet på plattformarna i spåren av coronapandemin.
Såhär ser det vanligtvis ut på dejtingappens Relate event.
Såhär ser det vanligtvis ut på dejtingappens Relate event.Foto:Relate
Philip Jonzon Jarl, grundare och vd för Relate.Foto:Relate
Numera sker Relates mingelevent online, här matchats personer ihop för 10 minuters videosamtal.
Numera sker Relates mingelevent online, här matchats personer ihop för 10 minuters videosamtal.Foto:Relate

Gustav Borg, vd för dejtingsajten Mötesplatsen och appen GoodOnes befinner sig på hemmakontoret när Di ringer upp för en intervju. För honom, likt många andra arbetar han hemifrån och kontakten med kollegorna sker över nätet. Det gör även dejtandet, något Gustav Borg märkt av i form av ökad aktivitet på plattformarna.  

”Mötesplatsen har i genomsnitt 160.000 aktiva användare per månad men under de senaste veckorna har antalet nya aktiva användare ökat med 25 procent”, berättar han. 

Förutom fler användare på sajten syns även en ökad aktivitet bland befintliga kunder. Profilvisningarna på Mötesplatsen.se har ökat med 50 procent och i mars laddades 15 procent fler bilder upp. 

”Det beror nog på att fler stannar hemma och har mer tid till att dejta, och att träffa någon på krogen är inte längre aktuellt.” 

Mötesplatsen, som ägs av norska mediekoncernen Schibsted finns även i Norge där restriktionerna skiljer sig en del från Sveriges. I slutet av mars genomfördes därför en undersökning för att se hur svenskarnas och norrmännens dejting påverkas av corona. Totalt deltog 2.615 personer som är kunder på Mötesplatsen. På frågan om dejtingbeteendet förändrats på grund av corona, svarade 42 procent av svenskarna ja. För norrmännen var motsvarande siffra 58 procent. 66 procent av svenskarna dejtade endast online, och i Norge 82 procent. 

Mötesplatsen har under de senaste åren haft en minskad omsättning, tror du att det vänder i och med detta? 

”Absolut vi ser en tillväxt, både på Mötesplatsen men också i appen GoodOnes. Det beror nog inte bara på corona utan även på att fler söker ett seriöst långsiktigt förhållande. Jag brukar kalla det en anti-tindertrend”, säger Gustav Borg. 

Även grundare och vd för dejtingappen Relate, Philip Jonzon Jarl, märker av stora skillnader i appen. 

”Vi har fått runt 50 procent mer aktiva användare och tre gånger mer meddelande skickas än före corona. Just nu har vi en månadstillväxt på 30 procent”, berättar han. 

I och med pandemin har de även möjliggjort för användarna att videochatta. 

”Digitala möten har i och med den pågående situationen normaliserats. Jag tror att det här nya beteendet kommer fortsätta även efter corona. Man inser hur smidigt det faktiskt är att ses digitalt.”

Förutom möjligheten till videochatt i appen, har de fysiska eventen som Relate vanligtvis anordnar blivit digitala. Istället för att mingla och matchas ihop med olika personer i en lokal sker det online. Över en skärm matchas man ihop med en person för tio minuters dejt. Under dejten kan även en relationsexpert närvara för att hjälpa personerna att prata om de värderingar som matchningen grundades på. I ett hörn på skärmen syns även en dj som spelar live hemifrån. 

”Hittills har vi haft två online-event med nästan 50 deltagare på vardera. Det har fungerat väldigt bra. De delas in i två grupper, så det syns 25 personer på varje skärm samtidigt.” 

På appen Relate matchas man ihop efter värderingsgrunder. Användarna på appen får göra en reflektionsövning och definiera vad som är viktigt för dem i livet. Även här kan man se en förändring berättar Philip Jonzon Jarl. 

”Vi har sett ett värderingsskifte. Självständighet som var en toppvärdering förut är det mycket färre personer som väljer nu. Istället har värderingar som trygghet, gemenskap och förutsägbarhet börjat gå upp i topp.” 

Vad tror du det beror på? 

”Jag tror att många ändrar sin inställning nu, man inser i en orolig tid som detta är vad som är extra viktig för en.” 

 


Innehåll från KnowitAnnons

Tänket från e-handeln bör appliceras inom vården

Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm
Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm

Trots att pandemin har accelererat den digitala utvecklingen inom vården, släpar branschen fortfarande efter. Då kostnaderna för äldreomsorg och sjukvård förväntas öka så mycket som 270 procent fram till 2040 kommer digitala funktioner – med fokus på kundens upplevelse och behov – emellertid att vara helt avgörande för att vårdsektorn ska klara morgondagen.

Läs mer om e-hälsa med fokus på användare och patientsäkerhet

Ökad digitalisering innebär snabb förbättring, smartare hjälpmedel och mer informerade beslut, men insatserna inom vårdsektorn är höga. Då liv och död står på spel kan tröskeln för att tänka utanför ramarna vara hög, men istället för att prövande uppfinna hjulet på nytt kan vården dra enorm nytta av smarta samarbeten med andra branscher. Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm, framhåller e-handeln som särskilt intressant att dra lärdom av i dessa frågor.

– Bor man på landsorten kan det vara svårt att få sin medicin levererad 24/7, eller att ringa en ambulans från mobilen då det är dålig täckning. Samtidigt kan du få en tröja du beställt från nätet hemlevererad i tid, oavsett var du bor. Vårdsektorn bör alltså ta tänket från e-handeln, applicera det på sin egen verksamhet och forma om sin kontext, såväl för att skapa en bättre kundresa från A till Ö, som för att öppna möjligheter till merförsäljning, konstaterar Pernilla.

Hon lyfter fram flera illustrerande exempel på lösningar, såsom digitala väntrum med sms-avisering så att man kan vänta på sin läkartid ute i bilen, eller nya sätt att möta exempelvis kroniskt sjuka och deras behov, vilka skiljer sig från andra patientgruppers.

– Patientmakten kan stärkas på väldigt enkla sätt, oavsett om det rör sig om digitala tjänster som tillhandahåller information till vårdtagaren eller om det handlar om funktioner för att dela med sig av eller delegera aspekter av sin vård – såsom att hämta ut medicin eller boka läkarbesök.

Spännande exempel på digitaliserade vårdlösningar

Många föredrar en smidig process

I sitt nuvarande format kan vårdprocessen vara både lång och krånglig, trots att allt från bokningar och möten till medicinupphämtning och provsvar skulle kunna tillhandahållas digitalt på bara någon timme. Personligt bemötande är förvisso viktigt, men bör vägas mot att patienten får uppleva en sömlös kundprocess.

– De flesta föredrar en enda personlig kontakt och en smidig process, framför en mängd personliga bemötanden och en komplicerad process. Detta är dock inget nytt, utan är utmaningar som ständigt är på agendan inom e-handeln.

AI – för att avlasta hälso- och sjukvård

En viktig faktor för att uppnå ökad tillgänglighet är möjligheten till avancerad automation genom AI. Knowits specialister utvecklar och tar fram algoritmer för att avlasta monotona, tidskrävande och komplexa arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvården. Företaget säkerställer samtidigt att algoritmerna har hög datakvalitet och fungerar med lösningar som kan användas exempelvis för röntgen, ultraljud, mammografi och patientövervakning i hemmet.

– Bland annat kunde vi baserat på AI utveckla ett digitalt hjälpmedel för Galderma, ett företag som tar fram hudbehandlingsprodukter mot akne. Då 80 procent av dagens ungdomar kämpar med akne var detta mycket värdefullt, inte minst för att medicinska behandlingar kan kännas tuffa för de som är svårast drabbade. Givetvis säkerställer vi kontroll av egen data, distribution och säkerhet – för att bidra till bättre interaktion och en heltäckande patientvård.

Digitalterapi – om e-hälsa och e-handel

Viktigt med rätt samarbeten

Att etablera rätt samarbeten blir med andra ord en central fråga för att e-hälsan ska matcha samhällets utveckling. Hur löser man exempelvis leveransen av mediciner om det inte finns bemannade apotek? Kan Instabox eller leveranser med Foodora vara svaret? En sådan utveckling förutsätter dock att fler delar med sig av patient- och kunddata, så att aktörerna kan lära känna sina kunder och deras behov – och möta dem.

– Det medför givetvis sina egna utmaningar, exempelvis vad gäller GDPR, men genom innovationssamverkan kan vi finna lösningar på dessa utmaningar. Det här och mycket mer pratar vi om i podden Digitalterapi där vi djupdyker i olika samtalsämnen inom till exempel e-hälsa och e-handel. Vi välkomnar alla som är intresserade av att lyssna, avslutar Pernilla Vinneby, VD på Knowit Experience.

E-hälsa och e-handel – två sidor av samma mynt

Mer från Knowit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Knowit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?