Annons

Rusning efter tvål i pandemin: "Aldrig varit med om liknande”

På en tvålfabrik i Helsingborg har maskinerna gått för högtryck hela sommaren. 

”Epidemin har fått folk att använda mer tvål. Men framför allt gynnas vi av en ökad miljömedvetenhet där våra handtvålar är överlägsna tvål på flaska”, säger ägaren Jonny Freij.

Foto:Emil Malmborg
Jonny Freijs, ägare och vd på Victoria Soap, döttrar Catharina och Marie-Louise.
Jonny Freijs, ägare och vd på Victoria Soap, döttrar Catharina och Marie-Louise.Foto:Emil Malmborg
Jonny Freij, ägare och vd på Victoria Soap med familjen. Catharina, Marie-Louise, Andreas, Barbro.Foto:Emil Malmborg
Foto:Emil Malmborg

Få lär ha missat att coronaviruset får människor att tvätta händerna mer. Som en självklar effekt har det fått den globala försäljningen av tvål att skjuta i höjden. När Dagens industri i vintras skrev om Skandinaviens enda tvålfabrik, Victoria Soap, hade bolaget just avslutat en hektisk höst. 

”Men det var ingenting mot vad vi upplevt det senaste halvåret. Sedan februari ligger i vi på en omsättningstakt som är mer än dubbelt så hög än fjolårets”, säger Jonny Freij som varit ägare sedan 1980.

Victoria Soap har sin bakgrund inom fasta tvålar. Trots att marknaden tydligt svängt över mot tvål på flaska, särskilt i västvärlden, har Jonny Freij envist hållit kvar vid, och trott på, de fasta tvålarna. Kanske bidrar coronaviruset nu till att han får rätt. Stolt visar han upp forskningsrapporter som visar att fasta tvålar är mer effektivt mot viruset än flytande tvål. 

”Men det har inte riktigt nått allmänheten än. Jag tror i stället att det enorma efterfrågetryck vi känner nu förklaras av en ökad miljömedvetenhet bland unga där allt fler väljer bort plastförpackningar. Jag brukar kalla det en Greta Thunberg-effekt”, säger Jonny Freij. 

Bolaget säljer framför allt sina tvålar under andras varumärken. Men Victoria Soap har även en serie med egna exklusiva tvålar, som framför allt slagit i Asien. 

Förutom den globala epidemin och miljötrenden har Victoria Soap i år också gynnats av att en färsk lansering av en schampotvål blivit en succé. Det handlar om en fast tvål som både kan tvätta hår och hud. 

”Vi trodde att vi skulle sälja knappt 100.000 i månaden av den produkten. Nu ligger vi på 600.000 i månaden. Under alla mina år i bolaget har jag faktiskt aldrig varit med om något liknande”, säger Jonny Freij som just fyllt 78 år. Han har två döttrar och en son som jobbar i bolaget. Men har inga planer på att själv helt dra sig tillbaka. 

”Det känns lite som en revansch faktiskt. Vi var var tidigt ute men jag var övertygad om att fler än oss skulle se fördelarna med fasta tvålar. Det känns fantastiskt att vi ser ut att få rätt.”

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?