1515

Rusning efter sommarresor – nästa år

Charterbolagen sätter återigen kurs mot varmare breddgrader. Bokningstrycket för resor i sommar är på uppgång – men efterfrågan är en bråkdel av vad den brukar vara.

”Gällande nybokningar är det främst nästa sommar som gäller”, säger Anna Hagberg, pressinformatör på Ving.

Foto:Wong Maye-E

Efter flera långa månader på marken har charterbolagen ett efter ett tagit sig upp i luften igen.

För några veckor sedan satte ett av Tui:s flygplan ned hjulen på landningsbanan på Rhodos på första gången på länge. Och sedan utlandsresorna sakta började komma i gång efter pandemins slag mot branschen har ett tydligt intresse från semesterfirare gjort sig till känna.

”De flyg som finns bokas fulla. Vi skulle ha behövt sätta in fler flyg – vi har underskattat efterfrågan”, säger Adam Györki, presschef på Tui Sverige.

Trots att det visserligen bokas på och de platser som finns tar slut, är utbudet i dagsläget endast omkring en tiondel av det normala.

”Vi märker att man lyssnar väldigt mycket på vad myndigheterna säger. Och när det öppnas upp mer är man redo att resa.”

Även bokningsläget inför hösten och vintern börjar komma i gång, men också där är kapaciteten betydligt lägre än vanligt.

”Resor till Thailand säljer bra. Man verkar snarare vilja resa till Asien än Spanien till hösten”, säger Györki.

Och Tui är inte ensamma i luftrummen.

I helgen startade Ving upp charterverksamhet igen. De första planen satte kursen mot Grekland, Spanien och Kroatien.

De närmast kommande flygningarna är ”näst intill fullbokade”, enligt Anna Hagberg.

”Det finns absolut en reselust bland svenskarna och många vill i väg”, säger hon.

”Vi ser en stabil ökning av kunder som vill boka en resa. Sedan UD:s reserestriktioner lättades har andelen som söker efter en resa ökat ännu mer – kunderna är mer benägna att söka efter en resa nu än för en månad sedan”, fortsätter Anna Hagberg.

Samtidigt som reselusten lockar svenskarna till utlandssemester ser Ving ett avvaktande bokningsläge för sensommar, höst- och vinterresor.

”Vi förväntar oss att trycket ökar i takt med att fler gäster kommer ner och ser hur allt fungerar, och att sommarsemestrarna här hemma börjar ta slut och längtan efter att solsäkra en semester längre fram ger sig till känna.”

”Vi ser också en stor rusning på resor till sommaren 2021 där vi varje vecka säljer mer än föregående år.”

Likaså är det högt tryck på sista minuten-resor, vilket visar på att man i högre grad än vanligt väntar närmare inpå avresa med att boka en resa.

”Men just på nybokningar är det främst nästa sommar som gäller”, säger Anna Hagberg.

”Den stora osäkerheten kring reseavrådan och utvecklingen generellt kring corona har av förklarliga skäl påverkat sommarresorna. Många hann göra upp semesterplaner på hemmaplan innan reseavrådan hävdes för vissa länder i Europa”, tillägger hon.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?