Annons

Rusning efter dyra sticklingar: ”Det har fullkomligt exploderat”

Marknaden för inomhusväxter frodas som aldrig förr. Några av de mest ovanliga sticklingarna säljs för över femsiffriga belopp.

Att investera i ovanliga sticklingar innebär hög risk i en snårig bransch, något det nystartade företaget Stikkling vill råda bot på. 

Oskar Widmark och Ebba Cronqvist.
Oskar Widmark och Ebba Cronqvist.Foto:Joey Abrait

Aroider, eller kallaväxter, är ett familjenamn för tropiska växter som monstera, filodendron, alocasia och gullranka. Marknaden för aroider har under de senaste åren exploderat, mycket tack vare sociala medier i allmänhet, och Instagram i synnerhet. 

För landskapsarkitekten Oskar Widmark har växterna sått fröet till två företag. I våras sålde han en stickling av en monstera obliqua för 30 000 kronor. Kunden, från Singapore, betalade tur- och returbiljett för två för att få den levererad personligen.

”Det har fullkomligt exploderat, det har blivit som en klubb. Det är populärt att samla på uppsättningar av vissa arter. När man väl fått tag på en vill man ha nästa”, säger Oskar Widmark och fortsätter:

”I början reste jag och köpte växter i Thailand, nu ringer de mig och vill ha vissa sorter. Det som avgör priserna är hur bra de gör sig i sociala medier och vad man inte har i sitt närområde.”

Det var under utbildningen till landskapsarkitekt som den gröna dörren till inomhusväxterna öppnades för Oskar Widmark. Efter att sakta men säkert gjort om den egna lägenheten till en djungel fick växterna flytta till vinden och källarförrådet. 

”Till slut behövde jag typ en machete för att ta mig fram. Då började jag se mig om efter möjligheten att sälja dem istället.”

Sedan tre år tillbaka driver han Instagramkontot Plantthatplant med 35.000 följare och en webbshop i samma namn. Efterfrågan efter aroider, särskilt i Europa, är hög och genom kontot har han odlat ett gott renommé och kontakter som sträcker sig långt utanför Sveriges gränser. 

Tillsammans med Ebba Cronqvist har han nu startat en betaversion av köp- och säljsajten Stikkling. Merparten av försäljning av växter sker på köp- och säljsajter som Tradera, Facebook Marketplace och Ebay. Affärsidén bygger på att skapa en säker plattform för utbytet av ovanliga sticklingar.

”Sociala medier driver utvecklingen starkt. Man visar vad man har i sin samling. Vi bor själva och hyr ofta. Vill ha det fint hemma och det kan vara ett billigt sätt att göra det mer hemtrevligt. Vi människor gillar att ta hand om saker. Vi har sett en stor ökning under corona”, säger Ebba Cronqvist. 

Ebba Cronqvist och Oskar Widmark med plantan Monstera adansonii "Archipelago" variegata.
Ebba Cronqvist och Oskar Widmark med plantan Monstera adansonii "Archipelago" variegata.Foto:Joey Abrait

Även på Tradera syns trenden tydligt. Hittills i år säljs dubbelt så många sticklingar, jämfört med för två år sedan. I augusti såldes den dyraste sticklingen på sajten någonsin – en monstera adansonii variegata, som efter 162 bud slutade på 17.555 kronor. 

Den underkategori som vuxit mest är sticklingar och priserna på dessa har skjutit i höjden under 2020. Av de topp tio dyraste växtförsäljningarna någonsin på Tradera såldes sex av tio i augusti eller september i år.

”Priserna går upp och ned beroende på vad som trendar. Jag tror inte att det är en bubbla som kommer spricka, men superhajpen kring vissa växter kanske dör ut. Det kommer alltid finnas olika sätt att investera i växter. Kring vissa växter är det lite tulpanfeber just nu”, säger Oskar Widmark. 

Att investera i sticklingar kan generera hög avkastning, men det är ofrånkomligt att det är en skör investering. 

”Jag har dödat så många växter. Jag misslyckades med en stickling som förra veckan gick för 110.000 kronor. Jag har bränt ihjäl tio jätteovanliga aglaonema med en värmematta. Men man lär sig längs med vägen”, säger Oskar Widmark.

”Köper man hem något med ett högt värde gör man det lite speciellt också. När man går förbi och ser ett nytt blad har man förvaltat värdet”, säger Ebba Cronqvist.

Ett annat huvudbry för många som köper och säljer växter är, förutom risken att bli lurad, frakten. En avklippt stickling klarar inte långa förseningar eller att fastna någonstans på vägen. Dyra affärer kan svida i plånboken för både köpare och säljare.

Oskar Widmark
Oskar WidmarkFoto:Joey Abrait

Tanken med Stikkling är att kunna sätta standarder och göra handeln med ovanliga växter trygg, bland annat genom att verifiera användare. Stikkling har också skrivit ett exklusivt avtal med ett stort fraktföretag som garanterar endagsleverans inom EU. 

”Om du har köpt något är det angeläget att det kommer fram. Det är skönt att slippa oron kring att det lilla livet i den mörka lådan inte ska klara sig.”, säger Oskar Widmark. 

Stikkling finansieras av grundarna själva, men en första investeringsrunda är planerad till början av nästa år. 

”Affärsmodellen handlar om köp och sälj, men det ska inte bara krängas växter. Vi vill visa på alla fördelar med växter och i framtiden hoppas kunna ge något tillbaka till naturen”, säger Ebba Cronqvist.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Electrolux ProfessionalAnnons

Med långsiktiga hållbarhetsprojekt stöttar de livsmedelskedjan

Viktoria Roos, Jennie Walther och Electrolux Professionals experimentkök på universitetet i Udine.
Viktoria Roos, Jennie Walther och Electrolux Professionals experimentkök på universitetet i Udine.

Electrolux Professional är en ledande global leverantör inom utrustning för storkök och restauranger. Men de är också ett bolag med en ambition att genom innovation, teknik, forskning och samverkansprojekt ta sitt ansvar i att stötta livsmedelskedjan.

Fram till våren 2020 tillhörde de Electroluxgruppen men sedan i mars är Electrolux Professional ett börsnoterat separat bolag och en officiellt självständig koncern. Som en etablerad och global leverantör inom storkök, dryck och tvätt förstår de och pratar gärna om vikten av att ta sitt ansvar för ett hållbart samhälle.

– När man är stor ska man vara snäll, säger Jennie Walther, nordisk marknadschef, och fortsätter: för oss är Agenda 2030 inte bara ett begrepp, vi jobbar aktivt med olika partners och projekt för att skapa en klok resursanvändning som lämnar minimalt med klimatavtryck. 

Men engagemanget sträcker sig ännu längre än de globala hållbarhetsmålen. Electrolux Professionals ambition är att ta ansvar för och stötta livsmedelskedjan och därmed tillföra ett värde till den, för att i förlängningen vara med och bidra till en mer hållbar bransch och samhälle.

The Research Hub

Ett av de större initiativen är The Research Hub, där de i nära samarbete med universitetet i Udine forskar i livsmedelsteknik. 

– The Research Hub är vårt innovationsnav för samverkansforskning. Det involverar universitet och högskolor runtom i Europa och vi erbjuder stipendier för att forska i samarbete med oss inom en rad olika forskningsområden, från artificiell intelligens till miljöteknik, säger Viktoria Roos, innovationsledare med ansvar för öppen innovation.

På forskningsanläggningen i Udine i Italien finns ett professionellt experimentkök där forskare och studenter arbetar med att utveckla och optimera livsmedelsprodukter och deras produktionsprocesser. Experter i kostvetenskap och matlagningsteknik fungerar här som en länk mellan företagets kockar och produktutveckling för att tillsammans kunna minska matsvinnet.

– Vi tittar på vad som händer med näringsinnehållet vid olika processer, om man kokar, friterar eller steker. Det handlar om att våra produkter ska konsumera så lite energi som möjligt, samtidigt som näringsinnehållet optimeras, säger Viktoria.

För det handlar inte bara om miljömässig hållbarhet. Folkhälsan blir en alltmer angelägen fråga och här vill Electrolux Professional vara en framträdande samhällsaktör.

– Här vill vi verkligen bidra till samhällsnyttan med vårt arbete. Näring ger näring till hjärnan så vi vill stötta barn och ungdomar genom att se till att skolmaten som produceras innehåller maximalt med näring, säger Jennie.

Vill bidra till samhällsnyttan

Bolaget engagerar sig också i flera andra olika samverkansprojekt som syftar till ökad hållbarhet och minskat matsvinn. Bland dessa finns Chalmersprojektet Resvinn, innovationsplattformen Restauranglabbet samt projeketet 100% cirkulärt som uppmuntrar till en mer hållbar och cirkulär restaurangvärld.

– Vi vill bidra till samhällsnyttan genom vårt arbete. Innovation går hand i hand med hållbarhet och långsiktig vinst, avslutar Viktoria.

Fakta

Electrolux Professional är en global leverantör för enhets- och helhetslösningar inom storkök, dryck och professionell tvätt. Innovativa och effektiva lösningar hjälper kunderna att förenkla sina arbetsliv samtidigt som de blir mer lönsamma på ett verkligt hållbart sätt. Verksamheten har ett starkt hållbarhetsfokus och alla lösningar är utformade för låg vatten-, energi- och kem-förbrukning samt har låga livscykelkostnader.

Läs mer på www.electroluxprofessional.com och https://theresearchhub.electroluxprofessional.com/ 

 

Mer från Electrolux Professional

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Electrolux Professional och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?