1515
Annons

Rusning efter dyra sticklingar: ”Det har fullkomligt exploderat”

Marknaden för inomhusväxter frodas som aldrig förr. Några av de mest ovanliga sticklingarna säljs för över femsiffriga belopp.

Att investera i ovanliga sticklingar innebär hög risk i en snårig bransch, något det nystartade företaget Stikkling vill råda bot på. 

Oskar Widmark och Ebba Cronqvist.
Oskar Widmark och Ebba Cronqvist.Foto:Joey Abrait

Aroider, eller kallaväxter, är ett familjenamn för tropiska växter som monstera, filodendron, alocasia och gullranka. Marknaden för aroider har under de senaste åren exploderat, mycket tack vare sociala medier i allmänhet, och Instagram i synnerhet. 

För landskapsarkitekten Oskar Widmark har växterna sått fröet till två företag. I våras sålde han en stickling av en monstera obliqua för 30 000 kronor. Kunden, från Singapore, betalade tur- och returbiljett för två för att få den levererad personligen.

”Det har fullkomligt exploderat, det har blivit som en klubb. Det är populärt att samla på uppsättningar av vissa arter. När man väl fått tag på en vill man ha nästa”, säger Oskar Widmark och fortsätter:

”I början reste jag och köpte växter i Thailand, nu ringer de mig och vill ha vissa sorter. Det som avgör priserna är hur bra de gör sig i sociala medier och vad man inte har i sitt närområde.”

Det var under utbildningen till landskapsarkitekt som den gröna dörren till inomhusväxterna öppnades för Oskar Widmark. Efter att sakta men säkert gjort om den egna lägenheten till en djungel fick växterna flytta till vinden och källarförrådet. 

”Till slut behövde jag typ en machete för att ta mig fram. Då började jag se mig om efter möjligheten att sälja dem istället.”

Sedan tre år tillbaka driver han Instagramkontot Plantthatplant med 35.000 följare och en webbshop i samma namn. Efterfrågan efter aroider, särskilt i Europa, är hög och genom kontot har han odlat ett gott renommé och kontakter som sträcker sig långt utanför Sveriges gränser. 

Tillsammans med Ebba Cronqvist har han nu startat en betaversion av köp- och säljsajten Stikkling. Merparten av försäljning av växter sker på köp- och säljsajter som Tradera, Facebook Marketplace och Ebay. Affärsidén bygger på att skapa en säker plattform för utbytet av ovanliga sticklingar.

”Sociala medier driver utvecklingen starkt. Man visar vad man har i sin samling. Vi bor själva och hyr ofta. Vill ha det fint hemma och det kan vara ett billigt sätt att göra det mer hemtrevligt. Vi människor gillar att ta hand om saker. Vi har sett en stor ökning under corona”, säger Ebba Cronqvist. 

Ebba Cronqvist och Oskar Widmark med plantan Monstera adansonii "Archipelago" variegata.
Ebba Cronqvist och Oskar Widmark med plantan Monstera adansonii "Archipelago" variegata.Foto:Joey Abrait

Även på Tradera syns trenden tydligt. Hittills i år säljs dubbelt så många sticklingar, jämfört med för två år sedan. I augusti såldes den dyraste sticklingen på sajten någonsin – en monstera adansonii variegata, som efter 162 bud slutade på 17.555 kronor. 

Den underkategori som vuxit mest är sticklingar och priserna på dessa har skjutit i höjden under 2020. Av de topp tio dyraste växtförsäljningarna någonsin på Tradera såldes sex av tio i augusti eller september i år.

”Priserna går upp och ned beroende på vad som trendar. Jag tror inte att det är en bubbla som kommer spricka, men superhajpen kring vissa växter kanske dör ut. Det kommer alltid finnas olika sätt att investera i växter. Kring vissa växter är det lite tulpanfeber just nu”, säger Oskar Widmark. 

Att investera i sticklingar kan generera hög avkastning, men det är ofrånkomligt att det är en skör investering. 

”Jag har dödat så många växter. Jag misslyckades med en stickling som förra veckan gick för 110.000 kronor. Jag har bränt ihjäl tio jätteovanliga aglaonema med en värmematta. Men man lär sig längs med vägen”, säger Oskar Widmark.

”Köper man hem något med ett högt värde gör man det lite speciellt också. När man går förbi och ser ett nytt blad har man förvaltat värdet”, säger Ebba Cronqvist.

Ett annat huvudbry för många som köper och säljer växter är, förutom risken att bli lurad, frakten. En avklippt stickling klarar inte långa förseningar eller att fastna någonstans på vägen. Dyra affärer kan svida i plånboken för både köpare och säljare.

Oskar Widmark
Oskar WidmarkFoto:Joey Abrait

Tanken med Stikkling är att kunna sätta standarder och göra handeln med ovanliga växter trygg, bland annat genom att verifiera användare. Stikkling har också skrivit ett exklusivt avtal med ett stort fraktföretag som garanterar endagsleverans inom EU. 

”Om du har köpt något är det angeläget att det kommer fram. Det är skönt att slippa oron kring att det lilla livet i den mörka lådan inte ska klara sig.”, säger Oskar Widmark. 

Stikkling finansieras av grundarna själva, men en första investeringsrunda är planerad till början av nästa år. 

”Affärsmodellen handlar om köp och sälj, men det ska inte bara krängas växter. Vi vill visa på alla fördelar med växter och i framtiden hoppas kunna ge något tillbaka till naturen”, säger Ebba Cronqvist.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?