Annons

Rusning efter campingutrustning

Friluftsutrustning säljer som smör i solsken när fler vill vara ute i naturen. Många butiker har sett ett kraftigt uppsving under pandemin – en trend som branschen tror kommer att hålla i sig framöver.

Foto:Henrik Holmberg

Kängor, liggunderlag, sovsäck och tält. Och kanske en ryggsäck?

Så har tongångarna gått i många butiker under våren och sommaren. När allt fler svenskar gett sig ut i naturen har också efterfrågan på friluftsutrustning skjutit i höjden.

”Människor har blivit ombedda av Folkhälsomyndigheten att vara utomhus och röra på sig. Det gynnar givetvis oss och våra konkurrenter. Det gäller hela sportbranschen, men särskilt outdoor-branschen som har gynnats väldigt starkt”, säger Martin Netinder, vd på friluftsbutikskedjan Addnature.

Han kan inte uppge några siffror, men berättar att bolaget sett ”ett mycket kraftigt uppsving” i försäljningen. Inte minst har e-handeln ökat och särskilt bland äldre människor. Men till skillnad från många andra segment inom detaljhandeln, där butiker står tomma och besökarna uteblir, har kunderna även hittat till de fysiska butikerna.

”Många väljer att inte resa utomlands, utan söker sig i stället till fjällen. Då vill man ha en utrustning som innebär att man kan röra sig säkert i den miljön. Vi har väldigt många som kommer till våra butiker, och pandemin har givetvis haft en inverkan”, säger Martin Netinder.

Även konkurrenten Outnorth, som driver en e-handel och två butiker, har sett en positiv trend under våren och sommaren. Försäljningstakten har varit 50 procent högre jämfört med samma period förra året.

”På vissa varugrupper såsom exempelvis tält, sovsäckar, liggunderlag samt övrig friluftsutrustning har försäljningen mer än fördubblats. Naturligtvis har coronapandemin haft en påverkan på vår försäljning då fler har planerat en semester inom landet, vilket har ställt krav på en ny eller uppdaterad utrustning”, skriver vd:n Harald Ennen i ett mejl.

Henrik Hoffman, vd på Naturkompaniet, berättar att samma varugrupper ökat även hos dem.

”Sedan början på covid-eländet så har vi sett ett ökat intresse, som nu har tagit ytterligare fart under sommaren när folk hemestrar”, säger han.

För Naturkompaniet har efterfrågan skiftat från stad till stad. Medan vissa butiker har stått i princip tomma, har andra varit så välbesökta att de egentligen skulle ha behövt anställa mer personal. Många av kunderna har varit helt nya, personer som inte har vandrat eller varit i naturen tidigare.

”Många har fått upp ögonen för det. Och stannar man hemma i år och har haft en bra semester så kanske man inser till nästa år att man inte behöver åka utomlands då heller”, säger Henrik Hoffman.

Alla tre vd:arna betonar att friluftsintresset varit på uppgång men att pandemin accelererade trenden. Martin Netinder på Addnature tror att försäljningsökningen beror till lika delar på det redan existerade intresset och det nya uppsvinget.

”Vi ser väldigt positivt på den här utvecklingen, att människor stannar hemma och upplever allt den svenska naturen har att erbjuda. Och vi ser samma fenomen i alla fjorton länder vi opererar i”, säger han.

Han tror att trenden kommer att hålla i sig även i höst.

”Folkhälsomyndigheten rekommenderar fortsatt hemmajobb och jag tror att även det kommer att gynna oss, eftersom man inte tar sig in till stadskärnor i samma omfattning. Jag skulle tro att vi fortfarande kommer att se en tillväxt, definitivt.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?