1515

Rusning efter båtar i sommar: ”Där verkar det inte vara någon hejd”

Båtsemester i hemmavatten är en het trend när andra sommarplaner stoppas av coronapandemin. Det är hög efterfrågan på fritidsbåtar, både nya och begagnade.

”Om någon blir vinnare i år, så är det båtlivet”, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Foto:Hasse Holmberg / TT

Man kommer ut i naturen med familjen, eller några vänner, men håller avstånd till andra människor. Så kan fördelarna med att segla eller köra fritidsbåt beskrivas i en tid när spridning av smittsamt virus ska hindras.

Tanken har slagit många.

”Vi märker ett enormt tryck på alla verksamheter, utom exporten”, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat som är båtbranschens riksförbund.

Han tänker bland annat på båtförsäljning, tidig sjösättning vid servicevarv och efterfrågan på ny utrustning som motorer, gps eller tampar.

Den stora investeringen är, normalt sett, själva båten.

”Allt som kostar upp till omkring 400.000 kronor vågar folk investera i. Där verkar det inte vara någon hejd.”

”För större, dyrare båtar är det mera avvaktande”, säger Mats Eriksson.

Hos båthandeln Harry Hansson i centrala Göteborg finns bara ett fåtal båtar kvar att köpa, om man vill ha leverans före hösten.

”Vi har stor efterfrågan i alla prisklasser, från runt 150 000 kronor till över sex miljoner”, säger platschefen Daniel Fägersten.

När TT hälsar på pratar Fägersten med Martin Selander från Stenungsund, som ska köpa en ny båt att använda med familjen.

”Jag sålde min gamla båt i söndags. Jag lade ut annonsen vid halv nio på morgonen, och den var såld vid fyra på eftermiddagen”, berättar Martin Selander.

Familjen hade från början tänkt åka utomlands i sommar. Nu blir det båtliv i stället, och det valet har även många andra gjort – eller kanske tvingats till.

”Man kanske har glömt bort hur vackert det är i Sverige, om man är van att åka utomlands”, säger Daniel Fägersten.

Att hålla avstånd till andra sällskap är inget problem så länge man befinner sig i båten. I gästhamnar, till exempel, kan det bli lite mer folktätt.

”Det blir väldigt viktigt att man följer hamnens regler på bryggan, och inte är för många vid vattenposter, laddstolpar, lekplatser och sådant”, säger Dick Netterlid, generalsekreterare för föreningen Gästhamnar Sverige.

Martin Selander är lite orolig för trängsel i hamnarnas duschutrymmen.

”Om många vill komma iväg tidigt på morgonen kan det bli mycket folk samtidigt vid duscharna”, säger han.

Gästhamnar Sverige har också tänkt på det.

”Personalen får göra tätare ronder till duscharna och fylla på sprejflaskor och så. Som gäst får jag själv spreja och göra rent efter mig”, framhåller Dick Netterlid.

Enligt Gästhamnar Sverige ska ingen gäst behöva lägga båten på ett sätt som inte känns tryggt ur smittsynpunkt. Att ha flera båtar i bredd bedöms vara okey, om de som måste gå över andras båtar gör det på fördäck.Undvika risker

Hur stor trängseln blir i gästhamnarna återstår att se. Normalt står utländska båtar för drygt en tredjedel av gästnätterna. De blir sannolikt färre i år.

Samtidigt vill alltså många svenskar ut på sjön eller till havs – även personer som inte har så mycket sjövana. Mats Eriksson har ett råd till alla:

”Undvik risker! Hoppa inte i land om det känns osäkert, ta inte det där extra klivet, utmana inte ödet i hårt väder! Vi båtmänniskor ska inte belasta vården i onödan”, säger Sweboats vd Mats Eriksson.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?