ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Energi

Stordalens elbolag trotsar krisen – ökade med 254 procent

Ett genombrott inom elbilsladdning bidrog till att svensk-norska Tibbers omsättning rusade med över 250 procent till 262 Mkr under 2019. Och det digitala elbolaget med flera kända namn i ägarkretsen tror trots coronapandemin på fortsatt snabb expansion på bland annat Europas största elmarknad.

”Det har varit en fantastisk utveckling och har hittills gått precis så bra som vi drömt om”, säger Edgeir Aksnes, koncernchef och medgrundare av Tibber. 

I skuggan av coronapandemin så har det unga uppstickarbolaget på elmarknaden kunnat summera ett nytt rekordår. Omsättningen för 2019 stannade på 262 miljoner kronor. Det var en ökning med 254 procent från 74 Mkr 2018, enligt Tibberchefen. 

”En viktig förklaring är att vi har fått en extremt stark ökning av antalet kunder i både Norge och Sverige”, säger Edgeir Aksnes.

”Vi har också utvidgat verksamheten med tjänster och billiga elinköp för elbilsladdning vilket fått ett otroligt gensvar. Vi är faktiskt redan den största leverantören av laddboxar för elbilar i både Norge och Sverige och det har också bidragit till att intäkterna ökade både i fjol och även hittills i år.”

Di har tidigare berättat om det lilla teknikbolaget Tibber som med en digital affärsmodell och en app i telefonen eller via datorn utmanar de traditionella elförsäljningsbolagen. 

Likt en av inspirationskällorna, svenska Spotify som fått miljontals människor att överge det traditionella sättet att konsumera musik, är Tibbers mål att driva på för en transformation i konsumtionen av elström och att själv bli en global vinnare med uppemot tio miljoner kunder redan inom en handfull år.

”Hittills ligger elmarknaden långt efter i digitaliseringen som redan omvandlat en rad andra branscher. Men vi är övertygade om att kartan nu är på väg att ritas om totalt även på elmarknaden och att den kommer att gå helt mot digitala plattformar fram till 2025”, säger Edgeir Aksnes. 

Flera välkända investerare som norske entreprenören Petter Stordalen har tidigare gått in som delägare. Och värdet på Tibber har utifrån transaktionerna i de senaste finansieringsrundorna mångfaldigats till runt en halv miljard kronor, enligt bolaget. 

I fjol blev Founders Fund storägare och stod för cirka hälften av kapitalet när Tibber tog in runt 110 Mkr för att finansiera fortsatt expansion. Den amerikanska riskkapitalfonden är känd för att ha gått in tidigt i en rad bolag som sedan blivit världssuccéer, inklusive Facebook, Airbnb och Spotify. 

”Att ha en av världens mest framgångsrika riskkapitalfonder som delägare betyder oerhört mycket. Inte minst för att de vet vad som krävs för att lyckas globalt som teknikbolag”, säger Edgeir Aksnes. 

Dit är det dock en bra bit kvar. I början av förra året uppgav Tibber att det på kort tid fått över 40.000 användare. Men hur många det är nu vill bolaget inte avslöja ”av konkurrensskäl.” 

Resultatet efter skatt föll i fjol till -22 Mkr. Det innebär att förlusten fördubblades jämfört med 2018.

”Det beror på att vi prioriterar att investera i fortsatt tillväxt och är helt enligt plan. Den underliggande verksamheten i Sverige och Norge visar svarta siffror och vi har gott om kapital”, säger Edgeir Aksnes.

Coronapandemin har utlöst en djup ekonomisk kris och väntas slå hårt mot många bolag. Men Tibber har hittills inte påverkats negativt, hävdar vd:n. Strategin att ha marknadens lägsta elpriser kan tvärtom bidra till att kundtillströmningen ökar ytterligare, tror han.   

”Vi är inriktade mot privatpersoner och vi kommer alla att behöva el även framöver. Och tack vare att vi både sköter elinköpen via helautomatiserade ai-assisterade algoritmer och inte tjänar på själva elleveransen, så har vi extremt konkurrenskraftiga priser. I snitt kan våra nya kunder sänka elräkningen med uppemot 15-20 procent vilket kan bli extra värdefullt i de tuffa ekonomiska tider som väntar”, säger Edgeir Aksnes.  

Och trots osäkerheten runt coronapandemin och de begränsningar som införts i en rad länder så fortsätter Tibber sin internationella expansion. Så sent som i februari etablerade sig bolaget i Tyskland.

”Det är Europas största elmarknad och vi har höga ambitioner att växa där. Vi tittar även på ytterligare en rad länder men har ännu inte fattat några beslut”, säger Edgeir Aksnes.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer