Annons

Rörtillverkaren känner inte av krisen – vill femdubbla omsättningen

Ett kabelskyddsrör med en unik design har fått fart på Greenpipes tillväxt. Kunder finns i branscher som el och järnväg som är okänsliga för konjunkturen. 

”Vi har inte påverkats av pandemin och planen att femdubbla omsättningen på fyra år ligger fast”, säger bolagets vd Stefan Svensson.

Anders och Stefan Svensson äger Greenpipe.
Anders och Stefan Svensson äger Greenpipe.

Där det läggs kablar i marken, behövs det för det mesta också rör för att täcka och skydda kablarna. Tillverkarna av de här skyddsrören utgör en anonym men gigantisk industri, dominerad av globala jättar. Men det finns också plats för uppstickare. Växjöbolaget Greenpipe har specialiserat sig på att tillverka skyddsrör som är delbara och lämpliga till exempel när kablarna inte kan kopplas om, men behöver skyddas. 

”Våra rör är helt enkelt en problemlösare i olika situationer. Samtidigt står delbara skyddsrör bara för några enstaka procentenheter av den totala marknaden och är därmed en för liten nisch för de stora drakarna. Det gör att vi kan fortsätta agera här ganska ostört”, förklarar Stefan Svensson som är vd för Greenpipe och driver bolaget tillsammans med sin bror, Anders Svensson, som är styrelseordförande. 

Bolaget grundades för 20 år sedan av deras far, Lars-Göran Svensson, som var elkraftsingenjör och såg ett behov av de mer flexibla rören. Han arbetade med sin uppfinning på helger och kvällar samtidigt som han fortsatte sitt vanliga arbete. Det var först när hans två söner tog över 2014 som tillväxten i bolaget tog fart på riktigt. Stefan Svenssons prognos är att omsättningen ökar från 21 till 30 miljoner kronor i år och att Greenpipe blir Gasellföretag för tredje året i rad. 

”Men vi är övertygade om att det bara är början, målsättningen är att omsätta 100 miljoner kronor år 2024”, säger Stefan Svensson och berättar att kunderna finns jämnt utspridda i branscher som el, järnväg, bygg och sjökabel. Alltså typiskt investeringstunga industrier, med mycket offentligt kapital och som därmed är hyfsat okänsliga för konjunktursvängningar. 

”Vi har inte känt av coronakrisen någonting faktiskt, tvärtom har vi haft ett bra år så här långt. Det kan till och med visa sig att våra kunder gynnas av stora, statliga, stimulanspaket när länders ekonomier ska kickas igång. Vi får se”, säger Stefan Svensson som också pekar på en styrka i att bolaget tillverkar alla produkter med 100 procent återvunnen plast från bilindustrin. 

”Det har vi gjort från starten. Men nu märker vi att det är en styrka och att fler väljer oss av hållbarhetsskäl.”

Stefan Svensson har en bakgrund inom militären och är intresserad av ledarskapsfrågor. En nyckel för Greenpipes framgångar är, enligt honom, bolagets rekryteringsprocess där samtliga anställda har varit engagerade i samma fotbollsförening, Tolg IF, strax norr om Växjö. 

”Det är personer som ser det som självklart att städa av i motståndarens omklädningsrum, oavsett resultat. En sådan person gör också det där 'lilla extra' i en företagsmiljö. Vi är oerhört nöjda med vår personal!”

 

 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?