Annons

Rolls-Royce ökade 250 procent i Sverige

Försäljningen av den klassiska lyxbilen Rolls-Royce har exploderat i Sverige. I fjol såldes hela sju exemplar av vrålåket nr 1.

Bild:TT

Tidigare har det sålts en eller två Rolls-Royce om året i Sverige. Men i fjol fick Rolls-Royce en svensk återförsäljare i bilhandlaren Callisma, och lyxbilarna visas nu upp i ett showroom på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm.

”Vi har gjort det lättare att köpa en Rolls-Royce. Tidigare har det varit en svår process där man fick importera bilen själv”, säger Helena Kepinski, varumärkeschef för Rolls-Royce.

Callisma började sälja Rolls-Royce i juni 2016 och har på ett halvår lyckats sälja sju exemplar, en ökning med 250 procent från två bilar 2015.

”Vi klarade budgeten med bra marginal”, säger Helena Kepinski som framöver siktar på att sälja ”över 10 men under 20 bilar om året”.

Mycket mer än så kan och ska det inte bli. Fabriken i Goodwood i södra England tillverkar inte fler än cirka 4.000 bilar om året.

”Det ska vara exklusivt och svåråtkomligt. Man kan inte göra många för då tappar de i värde”, säger Helena Kepinski.

Rolls-Royce förknippas med kungligheter och kändisar som sitter i baksätet medan en uniformsklädd chaufför sköter ratten. Men nya modeller som Ghost och Wraith har lockat nya kunder till märket och kundernas genomsnittsålder ålder har sjunkit från 75 till 42 år.

”Den typiske kunden är någon som har pengar och är medveten om stil på ett lågmält sätt. Rolls-Royce är inget vräkigt märke”, säger Helena Kepinski.

Och prislappen är fortfarande hög. Prislappen på en Wraith börjar på cirka 3,3 miljoner men i slutändan brukar det landa kring 3,5 miljoner kronor.

”Det är som att sy upp en kostym, allt du väljer kostar extra”, säger Helena Kepinski.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?