1515

Rolléns aktiemäklare: ”Det kommer att komma frågor”

Efter att Next Biometrics offentliggjort sitt avtal med Ola Rolléns Greenbridge om en nyemission blev Ola Rolléns aktiemäklare i Singapore orolig.

”Det kommer att komma frågor på det här”, säger aktiemäklaren i ett telefonsamtal som spelades upp i rätten.

Bild:Oskar Omne

Under tisdagen presenterade Ökokrims åklagare Marianne Bender ett detaljerat händelseförlopp om vad som hände mellan den 6 och 9 oktober 2015. Telefonsamtal, sms och mejl lades fram med syftet att styrka hennes anklagan om att Hexagon HEXA B +0,67% Dagens utveckling -vd:n Ola Rollén begått ett brott och agerat på insiderinformation då Rollén köpte aktier i norska biometribolaget Next Biometrics på marknaden, samtidigt som han förhandlade med bolaget om en riktad nyemission.

Den 9 oktober 2015 skickade Next ut ett pressmeddelande där bolaget annonserade den riktade nyemissionen på två miljoner aktier som skulle tecknas av Ola Rolléns investeringsbolag Greenbridge. Senare samma dag pratar Ola Rollén med sin bankman på SEB:s kontor i Singapore. Bankman hade på Rolléns begäran köpt Next-aktier på börsen 6-7 oktober 2015.

”Vi kommer säkert att få en fråga på det här”, säger bankmannen i telefonsamtalet med Ola Rollén angående de Next-aktier som han på Rolléns begäran köpt i marknaden.

”Jag har kollat med våra norska jurister och de säger att du inte kan bli insider på det du själv gör, det är deras absoluta uppfattning”, svarar Rollén.

”Okej. Med tanke på att det var så stor volym två dagar innan. Det kommer att komma frågor på det här, det är jag helt övertygad om”, svarar bankmannen och fortsätter senare i samtalet:

”Det kommer nog från Norge till banken i Luxemburg.”

”Det tror jag. Och då får du kontakta mig så får du vår jurists svar”, säger Ola Rollén.

Emissionsavtalet med Next signeras av Greenbridge, det investeringsbolag som Rollén vid tidpunkten håller på att bilda med finansmannen Melker Schörling.

”Det är uppenbarligen fel eftersom Greenbridge inte finns då”, kommenterar Marianne Bender och påpekar att det formellt är Ola Rolléns privata investeringsbolag Iskossala, registrerat på Cypern, som skriver under avtalet.

På papperet ska Iskossalas direktörer agera på instruktioner från en stiftelse som i sin tur instrueras av Ola Rollén. I ett telefonsamtal mellan Ola Rollén och hans bankman oroar sig bankmannen över att Ola Rollén skrivit på avtalet för Iskossalas räkning.

”Det tar jag på mig. Så här blir det i business ibland”, svarar Rollén lugnande och lovar att ordna upp saken.

Efter lunch gjorde åklagaren Marianne Bender en djupdykning ned i lagstiftningen som gäller för insiderbrott. Bland annat hävdade hon att det räcker med att ha insiderinformation och agera, och att åklagaren inte behöver bevisa att personen i fråga faktiskt agerade på insiderinformationen. Enligt Bender strider detta antagande inte mot oskuldspresumtionen.

På onsdagen är det Ola Rolléns försvarsadvokat Christian B Hjorts tur att lägga fram Rolléns version av händelseförloppet. Om allt går som planerat ska Rollén höras i rätten på torsdagen och då få möjlighet till att svara på de anklagelser som åklagaren lagt fram.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?