1515
Annons

Roger Akelius: ”Jag hoppas tvingas betala ut mellan 200–300 Mkr”

Fastighetsmiljardären Roger Akelius vill dra sitt strå till stacken och hjälpa ukrainare på flykt. Genom sin välgörenhetsstiftelse Akelius Foundation kommer han att matcha alla Ukrainabidrag som ges till UNHCR och Unicef under hela mars. 

”Jag hoppas tvingas betala ut mellan 200–300 Mkr”, säger Roger Akelius.

Enligt UNHCR har redan över 500.000 flytt Ukraina sedan Rysslands invasion. Roger Akelius kommer att matcha alla Ukrainabidrag som ges till UNHCR och Unicef under hela mars.
Enligt UNHCR har redan över 500.000 flytt Ukraina sedan Rysslands invasion. Roger Akelius kommer att matcha alla Ukrainabidrag som ges till UNHCR och Unicef under hela mars.Foto:Cicci Jonson, Bilduppdraget/AP

 

Fastighetsmiljardären Roger Akelius berättar att han tycker det är fantastiskt att se hur Europa sluter samman för att hjälpa Ukraina och för att värna om demokratin. Nu kommer han att matcha alla gåvor som ges till UNHCR och Unicef med förmån till Ukraina under hela mars månad.

”Får organisationerna in 200 Mkr under mars, så betalar jag ut lika mycket. Det totala beloppet blir alltså 400 Mkr”, säger Roger Akelius. 

Men det kan bli mer än så. Så sent som 2020 donerade Roger Akelius ett rekordstort belopp för att hjälpa syriska flyktingar, genom sin välgörenhetsfond Akelius Foundation. Då slog man det svenska bidragsrekordet och donerade hela 302 Mkr – 127 Mkr mer än vad han hade räknat med – något han nu hoppas få göra om. Den gången hamnade hela stödet på 600 Mkr

”Det hade varit underbart att slå rekordet igen. Den här frågan berör så många människor, folk är ju mänskliga. Man vill hjälpa till – det ligger i den mänskliga naturen.”

Han säger också att han är positiv till att hjälpa ukrainare som tar sig till Sverige, och understryker att de måste få hjälp av regeringen direkt. 

”Det viktiga är att de som vill jobba omedelbart ska få komma in i en verksamhet. Alltså inte bara skickas in i något läger och samlas där, utan de ska omedelbart få en chans att arbeta, det är mitt tips till regeringen”, säger Roger Akelius. 

Under sin livstid har han har tjänat mer pengar än vad han hunnit spendera. Att ge tillbaka till samhället är ett sätt att låta pengarna komma till användning, och han berättar att han länge tänkt på frågan ‘vad ska jag göra med alla pengar?’. 

”Det är ett sätt att ge tillbaka till samhället. Det kanske låter som en slogan, men jag är rätt gammal nu, och då vill jag att pengarna ska användas till något bra. Det ligger i människans natur att vara human.”

Nu hoppas Roger Akelius att hans kampanj ska inspirera fler människor och företag att ge pengar till UNHCR och Unicef.

”Det är främst för den akuta nödhjälpen, men också för att bevara demokratin.”

Dagens industris chefredaktör Peter Fellman välkomnar stödet.

”Vid de tidigare kampanjerna där Akelius Foundation dubblat stödet har vi sett vilket enormt engagemang det finns från näringslivet att stötta i humanitära frågor. Vi känner redan nu av ett stort intresse från näringslivet att hjälpa till.”

Situationen i Ukraina förvärras hela tiden, och enligt UNHCR har över 500.000 flyktingar flytt till grannländerna sedan Rysslands invasion. I Polen och Moldavien rapporteras det om långa köer längst med gränsen. Samtidigt befinner sig hundratusentals människor på flykt i Ukraina. 

”Människor är desperata, de fruktar för sina liv”, säger Åsa Widell, generalsekreterare Sverige för UNHCR. 

Pengarna som Akelius Foundation inbringar kommer främst att gå till nödhjälp. Det handlar om saker som tak över huvudet, vatten och något att sova på. Åsa Widell säger att intresset för att hjälpa till redan är rekordstort, men att det här kommer motivera människor ännu mer. 

”Dubbleringen hjälper enormt mycket. Vi ser redan nu en fantastisk vilja, vi har aldrig sett något liknande. Och vi vet att det här kan motivera till att skänka pengar, nu när man vet att gåvorna blir dubbelt så mycket värda.” 

Pernilla Baralt, generalsekreterare Unicef Sverige, säger att initiativet kommer hjälpa många utsatta barn på flykt i Ukraina. Pengarna kommer hjälpa Unicef att bygga upp nya säkra platser för barnen samt bidra med leksaker och böcker – men främst skydda dem från krigets våld. 

”Det är så fantastiskt. Att kunna ge en trygg plats till barnen där de kan leka i några timmar. Pengarna kommer både bidra till att växla upp våra akuta insatser här och nu, samt stärka vårt långsiktiga arbete för Ukrainas barn”, säger hon. 

 

 

 

 

 

 

 

 


Innehåll från VATI of SwedenAnnons

Svenskt bolag först i världen med att kunna verifiera ditt företags påståenden

Eva Vati, vd och grundare av VATI of Sweden och VERIFY Agency of Sweden. VERIFY Agency of Sweden är ackrediterade för att verifiera organisationers påståenden och hållbarhetsarbete.
Eva Vati, vd och grundare av VATI of Sweden och VERIFY Agency of Sweden. VERIFY Agency of Sweden är ackrediterade för att verifiera organisationers påståenden och hållbarhetsarbete.

Allt fler företag hamnar i blåsväder och fälls för greenwashing samtidigt som kraven på hållbarhetsrapportering ökar. Att kunna påvisa sin trovärdighet och verifiera sitt företags påståenden har nu blivit ett konkurrensmedel. Det svenska bolaget VERIFY Agency of Sweden är både först, och hittills ensamma i världen, om att verifiera organisationers uttalanden. Något som kommer att bli än mer viktigt efter att det nya EU-direktivet, som kräver just detta, släpps i höst och träder i kraft nästa år.

Var och varannan dag stäms företag och hängs ut i media på grund av deras felaktiga påståenden. Det kan vara påståenden som att ens choklad är slavfri, att man enbart investerar i gröna fonder eller att man återvinner en viss procent av sin produkt. Oavsett om det är oavsiktligt eller ej så blir konsekvenserna för inkorrekta uttalanden ofta desamma med ett skadat varumärke och ibland även böter. 

Svenska VERIFY Agency of Sweden blev för drygt ett år sedan först i världen med att bli ackrediterade för att just kunna verifiera organisationers påståenden och hållbarhetsarbete som en oberoende tredje part. Deras vision är att kunna bidra till en ökad transparens i organisationer världen över. 

– Vi såg behovet och blev först med att bli ackrediterade för att verifiera uttalanden enligt den internationella standarden ISO17029 som kan användas för att verifiera och bekräfta riktigheten i uttalanden, deklarationer och rapporter, berättar Eva Vati, grundare och vd. 

Ny EU-lag kräver verifiering

Bolagets första program är att de verifierar organisationers hållbarhetsarbete enligt egendeklarationen i den internationella hållbarhetsstandarden ISO26000 – där utöver GRI och andra ISO standarder såsom ISO14001, nu även de globala hållbarhetsmålen ingår. 

– I programmet kan företag göra sin egen deklaration baserat på 50 frågor man besvarar som handlar om hur man arbetar med hållbarhet och integrerar det i sin verksamhet. Detta kommer att bli särskilt viktigt i och med den nya EU-lagen CSR-Directive – och kommer att kräva att företag rapporterar sitt hållbarhetsarbete och blir verifierade. Det vill vi fortsätta hjälpa till med, säger Eva Vati. 

Kraven ställs inte bara på företagen själva. Bolag ansvarar även för att deras leverantörskedja agerar i enlighet med lagar gällande mänskliga rättigheter och hållbarhet. Den kedjan kan också bli verifierad av VERIFY Agency of Sweden. 

Systerbolaget utbildar ditt företag

Eva Vati är även grundare av, och vd för, VATI of Sweden – ett bolag som hjälper företag att framtidssäkra sin verksamhet genom certifieringsutbildningar inom hållbart företagande och konsulttjänster som hjälper organisationer att genomföra sin hållbarhetsresa. 

– Alla våra certifieringsutbildningar är byggda på standarder som kommer att bli lagar inom EU:s taxonomi såsom standarder för cirkulär ekonomi, jämställdhet, biologisk mångfald, men också hur man beräknar utsläpp och liknande berättar Eva Vati. 

I en pågående kampanj vill VATI of Sweden uppmana företag att göra sig redo att börja med sitt hållbarhetsarbete till hösten genom att genomföra deras digitala utbildningar. 

– Vi vill hjälpa bolag att hitta sitt fokus. De här onlineutbildningarna kan göras från var som helst och är superenkla att ta till sig. Du kan göra dem från hängmattan i sommar och sedan vara redo för att kavla upp ärmarna till hösten och jobba med ditt bolag, avslutar Eva Vati. 

Här kan du läsa mer om VERIFY Agency of Sweden och här kan du läsa mer om VATI of Sweden och sommarens utbildningar

OM VERIFY AGENCY OF SWEDEN
Är det första företaget i världen som är ackrediterade för att verifiera organisationens påståenden. Visionen är att säkerställa transparens i organisationer världen över - för en tillförlitlig och rättvis framtid. Vår mission är att verifiera organisationers hållbarhetsarbete och därigenom stärka deras positiva påverkan för en bättre värld.

OM VATI OF SWEDEN

Erbjuder: Certifieringsutbildningar inom hållbart företagande; Kundanpassade workshops och seminarier; Konsulttjänster där vi på ett effektivt och agilt sätt hjälper företag att göra en hållbarhetsresa. 

Påverkan: Har fram tills idag utbildat över 180 personer internationellt, och lika många företag har fått en kickstart i sitt hållbarhetsarbete.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med VATI of Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?