1515
Annons

Rockström sågar kritiken mot regeringens flygskatt

Inför en flygskatt – men låt den finansiera innovativ teknik som skapar ett fossilfritt inrikesflyg, anser den globala klimat- och miljöforskaren Johan Rockström.

”Flyget åker i en gräddfil och täcker inte sina kostnader”, säger han.

Klimat- och miljöforskaren Johan Rockström.
Klimat- och miljöforskaren Johan Rockström.Bild:Evelina Carborn

Di skrev på onsdagen om en omfattande opinion bland S-kommunalråd mot den flygskatt som regeringen har utlovat och som presenteras om en vecka. Flera kommuntoppar krävde att planerna stoppas då en ”straffskatt på resor” slår hårt mot näringslivet.

”Vi kan inte göra något åt att Luleå ligger 100 mil norr om Stockholm”, sa S-kommunalrådet Niklas Nordström, som även är ordförande i lobbyorganisationen Svenskt Flyg.

Men miljöprofessor Johan Rockström vid Stockholms universitet anser att argumentationen är ohederlig.

”Ett sådant kommunalråd måste stå upp ärligt och säga att vi är beroende av att flyget subventioneras för att vi ska klara oss”, säger han.

Pratet om jobb och tillväxt måste även det sättas i ett perspektiv, enligt Rockström.

”Om man skulle göra en global gallup med alla medborgare i hela världen tror jag den skulle säga att vi hellre säkrar våra barn och barnbarns framtid än att vi subventionerar flyg till Luleå”, säger han.

”Alla ekonomer är överens om att samhällsekonomisk verksamhet ska täcka sina kostnader. Ingen gillar att åka snålskjuts”, säger han vidare.

Miljöexperter på Svenskt Näringsliv och Konjunkturinstitutet anser att en flygskatt som begränsar resandet i EU ger ökade utsläpp på annat håll på grund av systemet för utsläppsrätter. Men Rockström pekar på att handelssystemet har kollapsat.

”Det stämmer inte. Vi har ett alldeles för stort utbud av utsläppsrätter i förhållande till efterfrågan. Vi har tyvärr inget exempel i världen på att ett sådant här system har fungerat”, säger han.

Den utredare som till nästa vecka ska sätta en prislapp på flygets miljökostnad har en delikat uppgift framför sig, anser han.

”Nu när vi har fyllt atmosfären med så mycket växthusgaser som den tål, innebär varje nytt ton koldioxid till en temperaturökning som slutligen kan få Grönlandsisen att smälta. Då kan kostnaden bli oändlig och effekten katastrofal.”

En flygskatt skulle inte nödvändigtvis behöva vara en dålig nyhet för branschen utan skulle kunna gå till att framtidssäkra flyget genom investeringar i ett fossilfritt flygbränsle, anser han.

”Det här är en möjlighet för världen att säga att varenda krona som tas ut i flygskatt återinvesteras i teknologi och infrastruktur. Vi skulle kunna driva hela inrikesflyget med fossilfritt flygbränsle.”

Anders Roth som är mobilitetsexpert på IVL, Svenska Miljöinstitutet, instämmer i Rockströms analys.

”Bensin och diesel är beskattat med flera kronor litern, medan flygbränsle är obeskattat. Det gör det svårare att få in biobränsle i flyget.”

”Dessutom har man nedsatt moms på inrikesresor och ingen moms alls för utrikes flygresor”, säger han vidare.

Jonas Åkerman, transportforskare på KTH, tror att en rätt genomförd flygskatt kan minska utsläppen. Han pekar samtidigt på en annan bortglömd miljökostnad för flyget.

”Utsläpp av kväveoxider och vattenånga som släpps ut på hög höjd är nästan halva klimatpåverkan från flyget”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?