1515
Annons

”Robust inflöde” till tillväxtmarknader – största investeringarna på sju år

Ökad riskaptit efter att vaccinering mot covid-19 börjar nu även sprida sig till tillväxtmarknaderna.

De utländska investeringarna dit är de största på nästan sju år, enligt branschorganisationen IIF.

Bangkok, Thailands huvudstad. Omstart för turism kommer lyfta bland annat Thailand enligt Jacob Grapengiesser, partner på East Capital.
Bangkok, Thailands huvudstad. Omstart för turism kommer lyfta bland annat Thailand enligt Jacob Grapengiesser, partner på East Capital.Foto:Leif R Jansson / TT

Det har varit ett skakigt år även för tillväxtmarknaderna.

När coronapandemin spreds över världen i mars lämnade mer än 95 miljarder dollar, motsvarande 785 miljarder kronor, lokala aktie- och obligationsmarknader. Med fortsatt krisstämning blev utflödet totalt 2.000 miljarder kronor under pandemins fyra första månader.

Det visar statistik som branschorganisationen Internationella finansinstitutet IIF, med säte i Washington, har tagit fram för affärstidningen Financial Times.

Under sommaren började de utländska investerarna återvända, först långsamt och sedan allt snabbare.

Det blev en flodvåg i november när 1.200 miljarder kronor investerades i tillväxtmarknaderna. Av det investerades 305 miljarder kronor i lån och 330 miljarder kronor i aktier, enligt IIF:s uppgifter.

Med fortsatt starkt inflöde under december räknar IIF med att det fjärde kvartalet kommer att notera det snabbaste inflödet till tillväxtmarknader sedan det första kvartalet 2013. Det var precis innan USA:s centralbank Federal Reserve annonserade åtstramning av sin mycket lösa penningpolitik, vilket tvärvände flödena.

”På det stora hela är utflödet av kapital i backspegeln och robust inflöde ser ut att fortsätta”, säger IIF-ekonomen Jonathan Fortun Vargas till FT.

Analytiker pekar på attraktiva värderingar för aktier i tillväxtländer, både historiskt och jämfört med mer utvecklade marknader. Till det kommer hopp om ekonomisk vändning när vaccin rullas ut tidigare än väntat samt stora stödåtgärder globalt.

Generösa centralbanker har ökat tillgången på pengar. Federal Reserve och andra tunga centralbanker har enligt IMF pumpat in motsvarande 62.000 miljarder kronor i de globala finansmarknaderna, uppger FT.

Det gör att inflödet till tillväxtmarknaderna väntas fortsätta under 2021. Några bedömare varnar dock för att de makroekonomiska utsikterna är svaga så länge som hela världen inte har fått tillgång till vaccin mot covid-19.

Det är en tudelad marknad. Tillväxtmarknadernas börser har haft svårt att attrahera kapital, medan obligationer har haft en mer livaktig återhämtning, enligt IIF.

”Tillväxtmarknader har börjat gå bättre än andra marknader. Vi tror att det finns goda skäl att tro att det kan fortsätta och att 2021 kan bli ett genombrottsår för tillväxtmarknaderna”, säger Christopher White, fondförvaltare på Somerset Capital Management till FT.

Kina och Indien väntas återvända till snabb tillväxt nästa år, säger Jacob Grapengiesser, partner på East Capital, till FT. Omstart för turism lyfter enligt honom bland annat Turkiet, Thailand och Malaysia. 

Stigande oljepriser är positivt för Brasilien och Ryssland. Deras aktiemarknader har fallit med omkring 20 procent medan tillväxtbörser i snitt har gått upp med 14 procent enligt analysbolaget MSCI.

Brödernas kajak-automater växer i Europa

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera