Annons

Robur-förvaltarens hållbara favoriter: ”Klockrent”

Life science-bolag ligger Swedbank Roburs ansvariga förvaltare Henrietta Theorell varmt om hjärtat och hon tittar gärna på sektorn. I Di TV:s program Hållbart näringsliv lyfter hon särskilt fram ett bolag, Getinges avknoppade medicinteknikbolag Arjo. 

”Jag tycker det känns klockrent ur hållbarhetssynpunkt”, säger hon i Di TV Hållbart näringsliv. 

Arjos ebitda-resultat för andra kvartalet kom in över förväntan och för det inledande halvåret 2020 var den organiska omsättningstillväxten 2,8 procent. 

”Det här är en långsiktigt hållbar tillväxtaffär får man ju säga. Just nu växer det tre procent organiskt, jag tror de kan växa snabbare. Jag tror de kommer höja sina marginaler och de kan utveckla produktmixen”, säger Henrietta Theorell. 

Medicinteknikbolaget har bland annat lösningar för att hjälpa vårdpersonal med tunga lyft, men Henrietta Theorell tycker också bolaget är attraktivt ur miljösynpunkt.  

”Arjo har köpt ett bolag som heter Renu Medical i USA som jobbar med att sterilisera medicinsk utrustning, icke invasiv utrustning som man har utanpå kroppen. Den steriliserar man med vatten, helt kemikaliefritt. Så då har du både cirkulär ekonomi, minskade utsläpp och underlättad arbetsmiljö”. 

I Di TV Hållbart näringsliv berättar Henrietta Theorell också om de hållbarhetsutmaningar olika typer av life science-bolag står inför. Bland annat hur bolag kommer påverkas av EU:s taxonomi. Och apropå taxonomin har hon också två case som kommer gynnas av den: Holmen och Afry.

”Holmen är alla rätt ur taxonomisynpunkt”, säger Swedbank Roburs ansvariga förvaltare och Henrietta Theorell anser inte att aktien är för högt värderad. 

”Jag tycker det är snålt att bara värdera något till fairly valued som är supervinnare ur taxonomisynpunkt. Folk kommer leta med ljus och lykta efter bolag som är vinnare på det här”, säger hon och fortsätter: 

”Om den här är normalvärderad säger jag spring och köp för den här kommer bli dyr”. 

Och Afry tycker hon också är vinnare ur taxonomisynpunkt: 

”Afrys modell fungerar, och ur taxonomisynpunkt så ser den också väldigt bra ut för de håller på med förnyelsebar energi, trafiksäkerhet, hållbar infrastruktur”. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?