1515

Roboten bakom lyxmattorna blev exportsuccé

SVÄNGSTA.
Mattorna tar plats i lyxyachter, privatflygplan och exklusiva bilar världen över.

Samtidigt har tekniken bakom tillverkningen blivit en unik exportframgång för det nischade Blekingeföretaget Hitex Robot Tuft.

Foto:Björn Solfors

Det kunde lika gärna vara modern konst som hänger ner från taket på en gigantisk duk. Men snart skärs färgsjoken på tyget ut av specialknivar och hängs upp på en ställning en bit bort. Den moderna konsten visar sig vara – bilmattor.

”Mattorna görs av mohair, ett väldigt dyrt material. De hamnar senare i Range Rovers modell Autobiography, endast i en limited edition-serie”, säger Lasse Runeman, ägare och medgrundare av Hitex Robot Tuft.

Utanför öppna fönster forsar Mörrumsån förbi. Numera är vattenkraftverket stängt, men i den vackra byggnaden har det producerats textil i någon form ända sedan 1800-talet. Utsidan påminner om svunna tider, men på insidan är det världsledande teknik som fångat ett minst sagt exklusivt kundklientel. På väggen hänger bland annat skissen till ett lyxinrett privatflygplan, och ut över golvet rullas en kontorsmatta med ett världsberömt designföretag som slutkund.

”Vi levererar inga stora volymer. Vår nisch är exklusiva specialbeställningar i mindre serier i en högre kvalitet. Våra maskiner kan bara producera några kvadratmeter matta om dagen, å andra sidan kan de skapa nästan precis vilka mönster som helst.”

En nål penetrerar den upphängda spännramen i önskad riktning och blåser in garn med 30 stygn i sekunden. Tillverkningstekniken är så kallad tuft – ett gammalt sätt att tillverka mattor på – men i Lasse Runemans regi sköts det tidigare handarbetet nu av egenutvecklade, precisa och flexibla robotar. 

”Robot Tuft är numera ett begrepp i branschen, och jag får nog säga att vi var allra först med det” säger han. 

”Både jag och min medgrundare, Jerk Jepson, var arbetslösa när vi startade det här företaget 1982. Vi hade arbetade på ett företag som gjorde maskintuftning, men det såldes, flyttade och gick rätt knackigt. Vi hade med oss att det där med billiga mattor i stora kvantiteter inte verkade vara en så bra grej.”

Bara några år senare byggde duon sin första tuftrobot, och med den svenska regeringen som första prestigekund levererades en kundanpassad matta till ambassaden i Riyad. Snart följde fler specialprojekt: exklusiva mattor till penthouse-sviter på kryssningsfartyg och till privata Boeing 767, inredda likt lägenheter med badrum, kontor och lounger. 

”Den typen av kunder finns ofta i Mellanöstern, Sydostasien och USA”, säger Lasse Runeman. 

Specialmattor skickas bland annat till Lufthansas anläggning i Hamburg, där en del av världens privatjets byggs om. Reglerna är stenhårda. Certifieringar och labbtester krävs, de tekniska mattorna ska vara brandsäkra och behandlade mot statisk elektricitet – och leveranser i exakt rätt tid i processen är ett måste.

”Här spelar vår geografiska närhet till kunden, och att vi samarbetar med en lokal aktör, stor roll. Vi kan skicka allt på lastbil direkt från produktionen här i Svängsta. Containertransporterna globalt är i obalans, tar dubbelt så lång tid och är dessutom mycket dyrare.” 

Men inte bara mattorna har väckt kundernas intresse. Den egenutvecklade tuftroboten, uppdaterad och moderniserad i flera led, hamnade så småningom också i strålkastarljuset. 

”Jag minns en mässa 2001. Vi visade upp en video på vår robot, då helt unik, och vi fick mer intresse för den än för våra mattor”, säger Lasse Runeman.

”Så 2003 sålde vi vår första maskin till en kund i Turkiet. En otroligt skrämmande upplevelse. Vi hade aldrig monterat upp en maskin ute hos en kund förut. Men redan efter några år var maskinförsäljningen större än mattförsäljningen.”

Men innebär det inte samtidigt att ni rustar era egna konkurrenter med bättre teknik?
”Jo, det gör vi ju. Men även om vi säljer över hela världen handlar det om få maskiner som används i extremt smala nischer. Det var ett policybeslut vi tog. Vi hade aldrig haft råd att dra den tekniska utvecklingen framåt så här snabbt utan att också sälja maskinerna.”

I dag står teknikförsäljningen för 75 procent av omsättningen, som i år dessutom klättrar mot ett nytt rekord. Att kunna stå på två skilda ben, och dessutom ha ett brett spann av kunder inom olika marknader, visade sig också bli en framgångsfaktor under en skakig Corona-period. Samtidigt har tre nya delägare, samt dottern Annie Runeman, redan klivit in i familjeföretaget som ett led i kommande generationsskifte. 

”Min dotter är mycket mer utbildad och mer noggrann än vad jag är. Tanken är att hon ska ta över inom några år, vi håller på att föra över kunskap och kontakter”, säger Lasse Runeman. 

”Själva visste vi egentligen ingenting när vi startade företaget. Hade vi vetat hur lite vi visste hade vi aldrig börjat.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?