Robotjuristerna blir allt vanligare. Men de kommer inte att konkurrera ut sina mänskliga motsvarigheter om man ska tro juristen Fredrik Svärd, som driver Legal Tech.
Jesper Klingnell
Robotar hjälper främst till med granskning av längre juridiska dokument i dag.Bild:Jessica Gow
”Tidigare har man ofta programmerat in sökord, men med hjälp av artificiell intelligens kan datorer även känna igen hur vissa sorters klausuler är utformade. Då blir robotarna användbara på fler områden”, säger Fredrik Svärd.
I flera år har han granskat hur digitaliseringen påverkar juridiken. Han berättar att utvecklingen går framåt, men att den svenska juristmarknaden fortfarande ligger efter länder som USA och Storbritannien när det kommer till teknikutveckling.
”I Storbritannien sker många tvisteärenden digitalt, vilket minskar behovet av domstolsmöten. De har även andra äganderegler vilket har öppnat för alternativa bolagsstrukturer med företag som är hybrider mellan teknikbolag och advokatbyråer”, säger Fredrik Svärd.
Ett av de främsta användningsområdena för juristrobotar är granskning av längre dokument. Där har robotar och datorer en fördel i att de snabbt kan granska stora datamängder. Det är dock även med sådana arbetsuppgifter som många jurister inleder sina karriärer.
”Att datorer tar över rutinmässiga arbetsuppgifter är en fråga som finns i hela samhället och för juristsektorn innebär det att en vanlig väg in i branschen försvinner”, säger Fredrik Svärd.
Trots det tror han att de mänskliga juristerna har en framtid.
”Digitalisering underlättar arbetet vilket på sikt kan göra juridiken bredare och billigare. Då kan marknaden expandera.”
Men bara för robotar? ”Nej, mänskligt förnuft förblir viktigt vid beslutsfattande. Och om branschen växer finns möjligheten att behovet av jurister ökar, snarare än att det minskar.”
Jesper Klingnell
Innehåll från Range RoverAnnons
Laddad för långresor
Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.
Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.
2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019.
Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.
Tweed och teknologi
Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.
Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.
Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft. En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.
Modellen som gillar både stad och landsbygd
Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare.
Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.
Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.
När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid.
Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning.
I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar.
Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.
Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser.